Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door osjohn
Een artikel van de HCC ( Computerclub )

Consument vaak teleurgesteld in netbooksdonderdag 3 september 2009 0 reacties Hoewel de verkoop van netbooks blijft stijgen, zijn veel consumenten er uiteindelijk toch niet zo blij mee. Dat zegt de NPD Group, die een groep netbook-bezitters heeft ondervraagd over hun ervaringen met het apparaat.

Van de 600 mensen was slechts 58% helemaal tevreden met het netbook. Ruim vier op de tien waren minder blij, omdat het netbook toch niet (helemaal) aan hun verwachtingen voldaan had. Dat zou komen omdat veel mensen netbooks zien als kleinere uitvoeringen van laptops, en dus wel dezelfde functionaliteiten verwachten.

Wanneer in de praktijk blijkt dat netbooks minder kunnen dan laptops zijn ze teleurgesteld. De fout zou liggen bij fabrikanten en winkeliers, die te uitbundig reclame voor de netbooks maken. Opvallend is dat Intel, dat het merendeel van de chips voor netbooks levert, al vanaf het begin waarschuwt dat er een wezenlijk verschil is tussen netbooks en laptops.
Auteur: HUB redactie | Bron: HCC-redactie | Gerelateerd: Laptop

Al die netbooks met een Atom processor zijn beperkt met de mogelijkheden, ook als weercomputer kunnen ze problemen geven.
Vele hebben dat ook ondervonden.

John
Door weerzoetermeer
Hoi John,

Wat zijn dan de beperkingen van de Atom processor? Snelheid?

Gr.
Thierry
Door osjohn
Het is niet alleen de processor, het totaal van de netbooks heeft zijn beperkingen.

Zowel softwarematig als hardwarematig zitten ze aan de ondergrens.

Zelf draai ik ook met een 230 Atom, maar heb daarbij een 120GB OCZ vertex turbo HD en twee GB wergeheugen en XP Pro draaien, en verder mijn weerstation software en een zeer licht belastende gratis virusscanner geinstalleert, verder niets.

Ik zie het als een auto, je heb een bepaalde power en snelheid nodig om de berekeningen voor je weerstation software goed te kunnen maken, dat heb ik opgelost door b.v. die HD keuze en 2GB werkgeheugen.

In de netbooks mag dat voor XP niet, 1GB max. waarvan 512mb max. door de grafische ship opgesoepeert mag worden.
En er mag dan van Microsoft een kleine trage HD in, dit zijn voorschriften van hun.

Daarom heb ik aandachtig in voorgaande stukken gelezen het energie zuinigste computertje bouwen, wat erg leuk was, vooral de reacties !!

Dan wil ik nog een waarschuwing geven aan allemaal die nog een computertje wil kopen of bouwen met Windows XP !!

Over een zeer korte tijd, over enkele weken stopt Microsoft met het uitleveren van de OEM versies van XP, nu kan je ze nog kopen, dan gaat men over op Windows 7.

John
Door wsMaurik
Klopt dat de netbooks aan de ondergrens zitten, maar daar zijn ze ook voor gemaakt en daar is de prijs naar.

Ik heb zelf een netbook mee op reis gehad en mits je de beperkingen kent is het een reuze handig apparaat voor weinig geld. Wel draai ik ook XPpro en gebruik 2GB, denk dat dit wel een vereiste is. Al met al was ik toch nog redelijk verast door de snelheid waarmee een en ander werd uitgevoerd.

Als weersysteem lijkt me een bv Asrock ION330 een iets betere keus, maar zelf zou ik wachten tot er nieuwe machines met win7 geleverd worden. Win7 op een netbook is toch sneller dan XPpro heb ik het gevoel.
Door osjohn
wsMaurik schrijft:
Klopt dat de netbooks aan de ondergrens zitten, maar daar zijn ze ook voor gemaakt en daar is de prijs naar.

Ik heb zelf een netbook mee op reis gehad en mits je de beperkingen kent is het een reuze handig apparaat voor weinig geld. Wel draai ik ook XPpro en gebruik 2GB, denk dat dit wel een vereiste is. Al met al was ik toch nog redelijk verast door de snelheid waarmee een en ander werd uitgevoerd.

Als weersysteem lijkt me een bv Asrock ION330 een iets betere keus, maar zelf zou ik wachten tot er nieuwe machines met win7 geleverd worden. Win7 op een netbook is toch sneller dan XPpro heb ik het gevoel.

Het probleem met Win7 is, al de software moet weer aangepast worden, zelf hou ik het nog op XP.

Ik geef persoonlijk ook de schuld aan de vele problemen daardoor, veel software zoals WD, WL, etc. zijn al v.a. win98 aangepast en niet herschreven, nu zitten ze al op Vista en over een bepaalde tijd alweer op Win7.

Nog meer problemen met de bestaande software en drivers.

John
Door weerzoetermeer
osjohn schrijft:
Het is niet alleen de processor, het totaal van de netbooks heeft zijn beperkingen.

Zelf draai ik ook met een 230 Atom, maar heb daarbij een 120GB OCZ vertex turbo HD en twee GB wergeheugen en XP Pro draaien, en verder mijn weerstation software en een zeer licht belastende gratis virusscanner geinstalleert, verder niets.

Ik zie het als een auto, je heb een bepaalde power en snelheid nodig om de berekeningen voor je weerstation software goed te kunnen maken, dat heb ik opgelost door b.v. die HD keuze en 2GB werkgeheugen.

In de netbooks mag dat voor XP niet, 1GB max. waarvan 512mb max. door de grafische ship opgesoepeert mag worden.
En er mag dan van Microsoft een kleine trage HD in, dit zijn voorschriften van hun.

Daarom heb ik aandachtig in voorgaande stukken gelezen het energie zuinigste computertje bouwen, wat erg leuk was, vooral de reacties !!

Dan wil ik nog een waarschuwing geven aan allemaal die nog een computertje wil kopen of bouwen met Windows XP !!

Over een zeer korte tijd, over enkele weken stopt Microsoft met het uitleveren van de OEM versies van XP, nu kan je ze nog kopen, dan gaat men over op Windows 7.

John

John,

Bedankt voor de info. Ik houd het wel op een normale desktop pc. Met wat maatregelen heb ik het stroomverbruik toch wel kunnen verminderen. De hele 'weer' kamer draait nu met twee desktop pc's, sat ontvanger, scanner ,switch en Envoy en verbruikt zonder monitor zo'n 135 Watt.

Gr.

Thierry
Door osjohn
weerzoetermeer schrijft:
osjohn schrijft:

John

John,

Bedankt voor de info. Ik houd het wel op een normale desktop pc. Met wat maatregelen heb ik het stroomverbruik toch wel kunnen verminderen. De hele 'weer' kamer draait nu met twee desktop pc's, sat ontvanger, scanner ,switch en Envoy en verbruikt zonder monitor zo'n 135 Watt.

Gr.

Thierry

Als je alleen al het stroomgebruik van de Intel duo processor ( max. 65watt ) in ogenschouw neemt, draai jij wel op zijn zuinigst.

Pluimpje verdient !!!

John
Door weerzoetermeer
Hoi John,

Ik werk met de relatief oude Sempron processors van AMD. Twee desktop kasten met weinig toeters en bellen erop. Alle fans vervangen voor een stille variant zodat het geluid afkomstig van de computers minimaal is. Eigenlijk zou ik ook nog passive gekoelde voedingen willen gebruiken maar die zijn aardig aan de prijs. Voor de processor fan gebruik ik een zo'n laag mogelijk toerental in verband met de geluid productie. De temperaturen van de processor(s) komt nooit boven de 35 graden uit. Deze twee computers zijn nu alweer 2 jaartjes oud maar draaien als een zonnetje. Overigens heb ik mijn verbruik gemeten met een relatief goedkope kostenteller dus daar zal nog wel een bepaalde afwijking in zitten. Al met al ben ik tevreden!

Gr.
Thierry