Invloed van koud weer op elektrische auto’s

Buitentemperaturen hebben invloed op de accu’s van elektrische auto’s. In de wintermaanden, wanneer de temperatuur onder de -6 graden daalt, krijgen de batterijen van elektrische auto’s een grote tegenslag. Uit een onderzoek bleek dat als je de verwarming van je elektrische auto gebruikt tijdens het rijden bij lage temperaturen, je bereik tijdelijk met maar liefst 41 procent kan worden verminderd. Uit de studie van vijf elektrische voertuigen bleek ook dat hoge temperaturen het batterijbereik kunnen verminderen, maar lang niet zo veel als de kou. De driving range wordt weer normaal bij comfortabelere temperaturen, wat gezien wordt als 20 tot 26 graden Celsius. De elektrische privé lease auto’s komen dan dus het beste tot hun recht. 

Effect van koud en warm weer
Dat betekent dat bij koud weer, als je een elektrische auto bezit die 250 kilometer kan rijden op een lading, je waarschijnlijk slechts 150 kilometer zult rijden voordat je de vierwieler moet opladen. Het duurt ook langer om de batterij van het voertuig volledig op te laden. Koude temperaturen beperken ook de regeneratieve remfunctie van een elektrische auto, die energie terugwint die anders verloren zou gaan tijdens het vertragen of stoppen en terugstuurt naar de batterij. Uit het onderzoek bleek dat bij -6 graden het gemiddelde rijbereik met 12 procent daalde wanneer de cabineverwarming van de auto niet werd gebruikt. Bij het aanzetten van de verwarming daalde het bereik met 41 procent. Bij 35 graden daalde het bereik met 4 procent zonder gebruik van airconditioning en met 17 procent wanneer de auto werd gekoeld.

Rijden bij koud weer
Onthoud dat snelheid ook de batterij leegmaakt. Hoe sneller je gaat, hoe meer die snelheid je lading opzuigt. Laat het gaspedaal los om het batterijbereik toe te voegen. Bovendien neemt de aerodynamische weerstand van een auto toe bij hogere snelheden en vereist extra kracht om te overwinnen. Bij koud weer is het dus belangrijk om langzamer te rijden en veilig te rijden. Zelfs met al hun technologie kunnen elektrische auto’s net zo gemakkelijk op ijs en sneeuw tollen als conventionele voertuigen. Veel elektrische auto’s hebben een Eco-modus die de prestaties aanpast om je batterijbereik te behouden. Als je bij koud weer de Eco-modus selecteert, vergroot je dus je actieradius. Het kan slim zijn om dit bij koud weer te gebruiken. 

Opladen bij koud weer
Het belangrijkste is dat je batterij niet te leeg wordt. Zorg ervoor dat je altijd minimaal 20 procent opgeladen hebt. Die reserve heb je nodig om zowel de auto van binnen op te warmen als de accu op te warmen. Terwijl je elektrische auto nog is aangesloten, kun je die reserve aan stroom gebruiken om de auto te conditioneren voordat je eropuit gaat. Zet je elektrische vierwieler indien mogelijk in een verwarmde garage wanneer deze niet in gebruik is om hem buiten de elementen te houden. Als je niet thuis bent, probeer dan in de zon te parkeren om de auto warmer te houden. Houd hem thuis bovendien altijd aangesloten om volledig opgeladen te blijven.