Algemeen forum voor discussie over de website
Door beneluxmeteo
Beste weervrienden,

Ik heb jullie reacties gelezen in het forum, en ik betreur het dat er blijkbaar in de communicatie iets mis is gegaan. Ik heb voor nu nog even een weerbericht actueel gemaakt.

Uiteraard snap ik de reacties, maar vind het jammer dat er een appart topic voor geopend moet worden. HWA wordt min of meer draaiende gehouden door weeramateurs, en persoonlijk vind ik het dan erg leuk als een amateur ook de actuele weerberichten verzorgt. Er is vast wel iemand op dit forum die ook weerberichten kan schrijven voor HWA.

Iedereen heeft een andere mening, en dat mag! De één vind een kort en bondig weerbericht prettig, de ander heeft liever zo uitgebreid mogelijk. Kortom; het is voor de samensteller van het weerbericht waar hij/zij voor kiest. Maar om het iedereen naar de volledige zin te maken lijkt mij erg moeilijk.

Mijn mening is dat het zo moet blijven als het is, indien er verhindering is bij degene die het weer verzorgt, dat MC het dan kan aanvullen, of uiteraard een ander actief lid van dit forum. (dit laatste heeft bij mij echter de voorkeur) Men maakt mij niet wijs dat er niet meer mensen zijn die geen weerberichten kunnen schrijven. De meeste mensen hier hebben mijn inziens genoeg verstand van zaken.

Ondanks alles wens ik iedereen nog een prettige avond.

Groet,

Johan
Door Wietse
Jongens, iedereen altijd zeuren dat het weerbericht (van bijv. de Trouw) in de krant nu door Weeronline wordt gemaakt. Johan Effing heeft zelfs een tijd geleden een poll gemaakt wat de meeste mensen het liefste voor "weer" zien in de krant, aangezien het in onze krant de Tubantia ook is verandert.

Ik kan je vertellen, de meerderheid vond een weerpraatje van een weeramateur leuker dan zo'n commercieel bureau die het even snel maakt. Oké, Meteo Consult zal dat denk ik niet zo snel doen.

Maar nu wil iemand opeens weer een weerpraatje van Meteo Consult, ik wil me daarom vanaf nu ook wel aanmelden voor het schrijven van het weerpraatje op Het Weer Actueel, en dan met gebruik van iconen zoals Frank de Groot altijd deed.

We kunnen het wel, en we wijzen elkaar vriendelijk op fouten ;).

Groetjes,
Wietse.
Door weerzoetermeer
Mijn mening is dat het zo moet blijven als het is, indien er verhindering is bij degene die het weer verzorgt, dat MC het dan kan aanvullen, of uiteraard een ander actief lid van dit forum. (dit laatste heeft bij mij echter de voorkeur) Men maakt mij niet wijs dat er niet meer mensen zijn die geen weerberichten kunnen schrijven. De meeste mensen hier hebben mijn inziens genoeg verstand van zaken.

Hoi Johan,

Ik ben het helemaal eens met jouw mening echter is het nu zo, dat als jullie als de makers van de weersverwachting geen tijd hebben, er ook geen weerbericht van MC staat. En dan blijft er dus een oud weerbericht staan en dat ziet er een beetje slordig uit.

Gr.
Thierry
Door Eckie76
weerzoetermeer schrijft:

Hoi Johan,

Ik ben het helemaal eens met jouw mening echter is het nu zo, dat als jullie als de makers van de weersverwachting geen tijd hebben, er ook geen weerbericht van MC staat. En dan blijft er dus een oud weerbericht staan en dat ziet er een beetje slordig uit.

Gr.
Thierry

Volledig juist dat laatste en daar ging het mij dan ook met name om.

Een weeramateur die een weersverwachting opstelt maakt volgens mij altijd ook wel gebruik van hetgeen hij aangeboden krijgt door professionele instanties. Je maakt gebruik van de Pluim en andere modellen en gaat af op satellietbeelden, plotkaarten, neerslagbeelden, onweerdetectie etc. etc. Nu beschikken steeds meer amateurs ook over hun eigen detector, satelliet-toegang etc. maar toch zal je ook moeten afgaan op de instanties om je verwachting op te stellen.

Het is voor mij absoluut geen bezwaar om een professioneel weerbericht te hebben op een amateursite. Dat is toch een mooie tegenprestatie voor het verkrijgen van onze weerdata. Wietse merkt daarbij op "dat MC dit toch wel niet zal doen". Ik weet dat niet, en weet ook niet of het slim is om deze uitspraken te doen. Het zal onderlinge communicatie niet persé bevorderen.

Het is prachtig dat mensen zich aanmelden om het weerbericht te verzorgen, zoals nu ook Wietse, maar is dit wel haalbaar en zinvol?
Door beneluxmeteo
Eckie76 schrijft:
Het is prachtig dat mensen zich aanmelden om het weerbericht te verzorgen, zoals nu ook Wietse, maar is dit wel haalbaar en zinvol?

Tuurlijk is het wel zinvol en haalbaar als er goede (met de nadruk op goede) afspraken onderling worden gemaakt wanneer iemand wat doet. Te denken valt bijvoorbeeld om de week, of om de dag, etc.

Ik ben overigens blij te lezen dat er mensen zijn die zich ook geroepen voelen om het weerbericht te schrijven, zoals Wietse net liet weten in een reactie op dit forum.

Groet,

Johan
Door Luc
weerzoetermeer schrijft:
Hoi Eckie,

Ik had ook het idee dat dit door MC verzorgt zou gaan worden. Misschien kan Luc hier iets meer over zeggen?

Luc....!

LUC!!!!

Waar zit je...... :)

Groetjes
Thierry

Ik ben er nog :lol: Ik heb het paasweekend zonder PC gevierd. Dat is wel even wennen, maar uiteindelijk beviel het goed. Alleen de mailboxen zijn nu wel erg vol vanmorgen... :(

Persoonlijk vind ik een praatje door een weeramateur leuker dan een praatje van een professioneel weerbedrijf dat je overal kunt lezen.

Ik ben het wel met jullie eens, dat het alleen toegevoegde waarde heeft als het ook daadwerkelijk actueel is. Je kunt echter van een vrijwilliger niet verwachten dat hij het weerbericht altijd actueel houdt.

Indien het weerbericht niet actueel is, dan wil ik inderdaad het weerbericht plaatsen dat we van Meteo Consult krijgen aangeleverd. Echter heb ik nog niet ingbouwd dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Ik zal dit op korte termijn proberen in te bouwen...
Door Wietse
Eckie76 schrijft:
Wietse merkt daarbij op "dat MC dit toch wel niet zal doen".

Ik bedoel dat Meteo Consult het juist goed gaat doen, en niet zoals Weeronline, ik had het verkeerd getypt.