Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Meteo Simpelveld schrijft:
Jouw weersverwachtingen voor jullie heuvelachtige gebied worden aan de hand van de chaostheorie opgesteld?
Leg daar eens wat meer over uit. Software die je gebruikt daarvoor enzovoorts? Dus je hebt twee pc's die de hele dag moeten rekenen en aan het einde van de dag rollen er weersverwachtingen uit?

Goedemorgen Olaf,

Ik heb nergens geschreven met hoeveel PC's cq servers werk. Ik heb wel gezegd dat ik per dag (24 uur) 2 complete runs kan maken.
De software welke ik voor de verwachtingen gebruik is zelf in de loop der jaren gemaakt.
Tevens heb ik nergens vermeld dat op het einde van de dag de verwachtingen eruit rollen.
De theoriën welke bestaan kan je op diverse site's vinden op internet en er zijn ook boeken voor in de handel, wel bij mijn weten hoofdzakelijk Engelstalig.

Groet Bert[/quote]

De chaostheorie ken ik. Welke software gebruik jij waarmee die theorie dan gekoppeld wordt aan alle variabelen? Kortom: hoe werkt dat?
Ik wil dan ook meer uitleg, of vraag ik dan te veel?
Door Meteo Simpelveld
Eckie76 schrijft:
Meteo Simpelveld schrijft:
Jouw weersverwachtingen voor jullie heuvelachtige gebied worden aan de hand van de chaostheorie opgesteld?
Leg daar eens wat meer over uit. Software die je gebruikt daarvoor enzovoorts? Dus je hebt twee pc's die de hele dag moeten rekenen en aan het einde van de dag rollen er weersverwachtingen uit?

Goedemorgen Olaf,

Ik heb nergens geschreven met hoeveel PC's cq servers werk. Ik heb wel gezegd dat ik per dag (24 uur) 2 complete runs kan maken.
De software welke ik voor de verwachtingen gebruik is zelf in de loop der jaren gemaakt.
Tevens heb ik nergens vermeld dat op het einde van de dag de verwachtingen eruit rollen.
De theoriën welke bestaan kan je op diverse site's vinden op internet en er zijn ook boeken voor in de handel, wel bij mijn weten hoofdzakelijk Engelstalig.

Groet Bert

De chaostheorie ken ik. Welke software gebruik jij waarmee die theorie dan gekoppeld wordt aan alle variabelen? Kortom: hoe werkt dat?
Ik wil dan ook meer uitleg, of vraag ik dan te veel?[/quote]

Goedemiddag Olaf,

Volgens mij kan je niet lezen. Zie bovenstaand, daar staat ik ik dit zelf ontwikkeld heb in de loop der jaren.
We hebben een aantal heftige discusies hier op het forum gehad, in mijn ogen vaak ten onrechte. Daarom zal ik me inhoudelijk ook hierin niet uitlaten.

Groet Bert
Door Eckie76
Ik heb vandaag een opmerking gemaakt in de Shoutbox over het (wederom) niet actuele weerbericht.
Hoewel ik het standpunt best kan begrijpen dat het "leuker" is om een weersverwachting door amateurs te laten verzorgen, blijf ik erbij dat ik het vrij zinloos vind. Zinloos in die zin, dat het verzorgen van een landelijk dekkende verwachting voor een amateur in mijn mening niet te realiseren valt.
Buiten dat, is actualiteit natuurlijk een prioriteit.
Aangezien de amateur volgens mij altijd gebruik maakt van professionele gegevens, lijkt het me dan zinvoller om op HWA het weerbericht door Meteo Consult te laten verzorgen.

Ik ben nu open en eerlijk en wil absoluut niemand aanvallen, noch wil ik wederom gevoelige snaren raken. Toch moet mij van het hart dat ik stevig bbaal van de extremen op de voorpagina. Ik zie weinig tot geen noemenswaardige verbetering. Ik wil erg graag meedenken aan een oplossing, maar de eindregie is niet aan mij.
De een is nauwkeuriger dan de ander. Meneer X is meer bevlogen met zijn hobby dan meneer Y. Allemaal prima. Maar...als ik telkens vraagtekens moet plaatsen bij de uitschieters op de voorpagina, ga ik hoe langer hoe meer twijfelen aan het nut van die voorpagina.
Dat er een keer uitschieters bij de neerslag of wind zijn, kan ik absoluut begrijpen en vind ik geen enkel bezwaar.
Maar dat ik dagelijks vaststel, dat er veel stations opvallen door structureel 4 tot zelfs 5 graden overschrijding van de werkelijke maximumtemperatuur, vind ik niet oké. Dat heeft niets met stadseffect te maken, maar met een onjuiste positionering van een thermometer, die onder direct zonlicht de werkelijkheid ontvlucht.

Zo, het hoogste woord is er weer uit bij mij.
Door osjohn
Olaf, jou mening hoeft niet altijd hetzelfde als een ander te zijn.

Je kan dan ook schrijven dat het zinloos is dat er weeramateurs zijn, de landelijke dekking van het KNMI is ook voldoende, de radio en TV is ook voldoende om een globaal toekomstbeeld van het weer te krijgen.

Ik vind het geweldig dat er iemand voor zijn hobby het weerpraatje verzorgt, en nog eens leuk opgestelt, voor iedereen leesbaar.

Je kan op elke slak zout leggen, maar dan vraag ik mijzelf af, is deze hobby wel geschikt voor je ??

John van Os
Door nolversteeg
Hallo Meteovrienden,

Ik denk dat we proberen absoluut te denken en het weer naar onze hand te zetten, laat een ding duidelijk zijn tegen de elementen is niet te vechten, we kunnen een trend meten en berekenen,maar de zon komt en de maan gaat hier kan niemand iets aan veranderen , maar goed ook denk ik. Als we iedereen een knopje gaven om het weer in te stellen hebben we gewoon hetzelfde weer.misschien wel slechter ook daar hebben we geen hand in. nu zijn er 211 meteostations die metingen verrichten, met voor hun de beste resultaten. Hier is een trent uit te berekenen niet kijken naar een resolutie van een graad want die fout blijft er altijd inzitten,luchtdruk wordt ook weergegeven als een trend, 1000 millibar zon kan ook 1000 millibar regen zijn.Wat wel leuk is dat we zelf proberen te meten met een juiste exaktheid. Ik heb nu ook een Davis gekocht niet voor het weer maar als hobby om alles zo nauwkeurig mogelijk tentoon te stellen.en daar moet je voor sparen.En vervolgens plezier aan hebben.

groeten Nol Eersel
Door weerzoetermeer
@Olaf,

Ik ben nu open en eerlijk en wil absoluut niemand aanvallen, noch wil ik wederom gevoelige snaren raken. Toch moet mij van het hart dat ik stevig bbaal van de extremen op de voorpagina. Ik zie weinig tot geen noemenswaardige verbetering. Ik wil erg graag meedenken aan een oplossing, maar de eindregie is niet aan mij.
De een is nauwkeuriger dan de ander. Meneer X is meer bevlogen met zijn hobby dan meneer Y. Allemaal prima. Maar...als ik telkens vraagtekens moet plaatsen bij de uitschieters op de voorpagina, ga ik hoe langer hoe meer twijfelen aan het nut van die voorpagina.
Dat er een keer uitschieters bij de neerslag of wind zijn, kan ik absoluut begrijpen en vind ik geen enkel bezwaar.
Maar dat ik dagelijks vaststel, dat er veel stations opvallen door structureel 4 tot zelfs 5 graden overschrijding van de werkelijke maximumtemperatuur, vind ik niet oké. Dat heeft niets met stadseffect te maken, maar met een onjuiste positionering van een thermometer, die onder direct zonlicht de werkelijkheid ontvlucht.

Lijkt mij handiger om hier een nieuw topic over te starten aangezien het niet in deze topic past...;)

Groetjes
Thierry
Door beneluxmeteo
Hallo allemaal,

Is een nieuwe topic over dit onderwerp nou echt nodig? Uiteindelijk komt het steeds op hetzelfde neer, en dat is het feit dat een bepaald aantal mensen niet tevreden is over het huidige weerbericht. Aantal punten die voorbij zijn gekomen zijn:

- Nederlandse taal was niet goed.
- Weerbericht was niet actueel genoeg.
- Hoe komen de samenstellers aan de informatie? of zuigen ze het uit de duim?
- Er moesten ineens icoontjes komen in het weerbericht.
- Toch maar het weerbericht van MC of KNMI

En zo kan ik nog wel een andere waslijst bedenken.

Ik heb inmiddels contact gehad met Luc over het één en ander over de eindeloze discussies hierover in het forum, en zijn voorstel was om een poll op te zetten en aan de hand daarvan kijken wat daar uit gaat komen.

Ik geef en blijf de voorkeur geven dat een weeramateur de weerberichten blijft verzorgen, omdat dit een site is voor en door amateurs. Aan commerciële extra poespas zit ik niet te wachten en als dat er wel van gaat komen is HWA voor mij een gesloten boek.

Met vriendelijke groet,

Johan
Door Meteonoord
beneluxmeteo schrijft:
Hallo allemaal,

Ik geef en blijf de voorkeur geven dat een weeramateur de weerberichten blijft verzorgen, omdat dit een site is voor en door amateurs. Aan commerciële extra poespas zit ik niet te wachten en als dat er wel van gaat komen is HWA voor mij een gesloten boek.

Met vriendelijke groet,

Johan

Hi Johan,

Hoezo " Aan commerciële extra poespas zit ik niet te wachten " ?

Radio Continu etc. ?

Ik begrijp dit niet maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mij.

Groet,

Bert J. van Bergen