Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Eckie76
Ik heb mijn Vantage Pro in 2005 in Amerika gekocht ( Californië ). De Vantage is voorzien van een backup-batterij. Die backupbatterij wordt overdag door zonlicht opgeladen. Tijdens de duisternis wordt de overdracht geregeld door de backupbatterij, vandaar ook de term "backup".

Nu is mijn vraag: Hebben de modellen die in Nederland gekocht worden dit ook en zo ja: is er iets bekend over de levensduur van zo'n batterij en is deze ook ergens nieuw te verkrijgen?

BVD

Olaf
Door wsp
Naar mijn weten is het geen batterij maar een condensator.

Deze is in Nederland zeker te krijgen.
Hier is ook al een tijdje geleden over geschreven

Hier de link

http://www.hetweeractueel.nl/forum/davi ... age-2#7315

Het zou ook kunnen dat jij een batterij hebt, maar dan zou je er al een foto van moeten maken.

Ik heb sinds vandaag mijn sensor weer aan de loop, heb daar problemen mee gehad.
In eerste instantie zelf de condensator vervangen, werkte paar dagen goed en toen opeens volledige uitval.
Gelukkig wordt er bij Ekopower top service geleverd en mog ik het op sturen, is daar goed getest en nagekeken en kosten 0,0 ook de porto kosten om terug te krijgen.

Dat noem ik nog eens service, trouwens die condensator ook voor niks, service van de zaak was hun antwoord.

Ik zou alleen niet meer de term back up batterij gebruiken, het is gewoon een condensator en de eigenschappen daarvan is dat het als je er spanning opzet, hij die vast houd, meer niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator

Levens duur kan heel lang zijn, zolang hij maar niet gaat lekken en dit kun je zien door om de zoveel tijd wit kapje ervan af te halen en met je ogen checken.

Opslag van lading
Een condensator is in staat elektrische lading op te slaan. Dit vermogen wordt de capaciteit van de condensator genoemd en uitgedrukt in de eenheid farad (symbool F). Een condensator die een lading bevat van 1 coulomb en waarover een spanning van 1 volt staat, heeft een capaciteit van 1 farad.
Door Eckie76
In de Amerikaanse handleiding wordt uitsluitend "backup-battery" geschreven.
Het ziet er ook uit als een batterij. Op het ding zelf staat ook:

"Battery, do not exchange with other chargeable batteries, 3 Volt, made in California"

Oftewel, geen andere batterij gebruiken, alleen origineel type gebruiken.
Door wsp
Eckie76 schrijft:
In de Amerikaanse handleiding wordt uitsluitend "backup-battery" geschreven.
Het ziet er ook uit als een batterij. Op het ding zelf staat ook:

"Battery, do not exchange with other chargeable batteries, 3 Volt, made in California"

Oftewel, geen andere batterij gebruiken, alleen origineel type gebruiken.

Dan heb jij toch een heel ander type als wat ik heb, zou je er geen foto van kunnen maken?
Ben benieuwd hoe die print van jouw dan eruit ziet met die batterij erop.
Dan wordt het nog duidelijker voor andere gebruikers.
Door Eckie76
Het is een Amerikaans model Vantage Pro, de voorloper van de VP 2.
Een foto lukt me helaas niet op dit moment aangezien mijn camera niet meewerkt :(

Om het ding op netvoeding aan te sluiten gebruik ik trouwens ook een spanningsomvormer van 110 volt naar 220 volt, maar dat heeft eigenlijk niets te maken met de rest :)
Voor de rest is alles hetzelfde als bij de Nederlandse modellen volgens mij, op die backup-batterij na dan misschien.

Zie deze link voor meer info:

http://www.davisnet.com/weather/product ... pnum=08415
Door osjohn
De Vantage Pro 2 heeft een backup batterijtje van 3,2v in de ISS.
Hij gaat ongeveer 1,5 jaar mee met een goede condensator, is de condensator slecht gaat hij veel korter mee.

John van Os
Door wslangerak
Hoi Olaf,

't Is dus geen oplaadbare batterij, maar een "gewone" lithium 3V.
Ziet hij eruit zoals in de bijlage?

Je kunt waarschijnlijk dan de CR123A gebruiken. Deze zit (of zat eigenlijk) vaak in fototoestellen. Conrad heeft 'm.

Gr,
Bijlagen
3vlithiumcr123a.jpg
3vlithiumcr123a.jpg (21.28 KiB) 9661 keer bekeken
Door Eckie76
Hij ziet er ongeveer zo uit, alleen zwart.
Hij is re-chargeable.

Wat John zegt begrijp ik niet goed. Mij is nooit iets verteld dat die batterij ooit verwisseld moet worden. Hij draait nu al bijna 5 jaar probleemloos en blijft steeds even vol, aldus de parameters die ik bekijk via WS Win.
Ik wilde alleen weten of die levensduur (in mijn geval althans ) dan onbeperkt is. Als ik namelijk ooit een nieuwe zou moeten bestellen, dan moet ik goed zoeken vrees ik.
Door wslangerak
't Is wel vreemd, Davis spreekt zelf van een Lithium batterij. En die zijn nooit oplaadbaar. Tegenwoordig heb je natuurlijk de Li-ion accu's die uiteraard wel oplaadbaar zijn.

En het verhaal van die condensator dan? Die gebruik je normaal toch in plaats ván de "oplaadbare batterij".
Een accu én een condensator lijkt me dus dubbel-op.
Door Weerstation Kaatsheuvel
Hoi Olaf,

Normaal gesproken gaat het om een accu oftewel een backup-battery. Volgens de tabel gaat
deze 8 maanden mee. Als je de batterij vervangt heeft de unit even geen spanning meer en zullen alle gegevens verloren gaan. Hiervoor zetten ze vaak een condensator over de batterij om kortstondig de spanning over te nemen, ongeveer een minuutje . Genoeg tijd dus om een batterij te vervangen. Voor meer informatie kijk op de link:
http://www.weatherhut.com/site/1298901/ ... Spec_C.pdf

Groet,
Hans
http://www.weerstationkaatsheuvel.nl/