Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Hallo allemaal,

graag wil ik dit onderwerp weer aansnijden omdat daar toch een groeiende behoefte aan lijkt te zijn ontstaan.
We moeten met zijn allen prima in staat zijn om hierover op een waardige manier te communiceren.

Er zijn weerstations die hulp behoeven bij de opstelling van de sensoren. Dat blijkt uit stelselmatige overschrijdingen van de maximumtemperaturen. Daarbij valt op, dat deze alleen optreden bij zonnig weer. Hierbij constateer ik afwijkingen van vier tot soms meer dan zes graden.
Het is een feit, dat dit soort overschrijdingen de werkelijkheid onrecht aandoen en dat veel deelnemers dit als storend ervaren. Daarover hoeven we niet moeilijk te doen en noch vind ik dat dit alles in een taboesfeer moet blijven verhuld. Als we samen naar een oplossing streven, dan zal uiteindelijk de kwaliteit alleen maar verbeteren.
Het is dan erg belangrijk op welke toon kritiek wordt gegeven. wat telt, is hoe iets overkomt.
Niet ieder weerstation is kwalitatief even goed, maar ik ben er heilig van overtuigd, dat zelfs de instapmodellen over prima thermometers beschikken, die met behulp van een correcte weerhut hun werk doen.

Prioriteit nummer 1 vind ik ( maar dat is uiteraard persoonlijk), de temperaturen.

Uitschieters bij wind zijn meestal makkelijk te verklaren, door hardwarematige problemen. Dat zullen we ook blijven houden en zie ik niet als het grootste probleem.

Hopelijk kunnen we elkaar op een leuke manier helpen en ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen op dit gebied.

Met vriendelijke groet

Olaf Eckhardt
Door gdebruijn
Helemaal mee eens Olaf. Wel interessant om dit onderwerp aan te snijden. De plek waar de sensoren hangen kan erg bepalend voor de temperatuur. Afwijkingen van 6 graden is absurd maar ik vind 3 graden overschrijding al een probleem en stoor me er ook aan.
Ik had in het begin ook behoorlijke afwijkingen. Allereerst bleek dat aan de TFA Nexus te liggen. De sensoren bleken 1 tot 1,5 hoger aan te geven dan de Cresta sensoren. Wat ik heb gedaan is eerst kijken hoe de temperaturen van omliggende stations zijn, zoals in mijn geval met amateurstations in Barendrecht en Alblasserdam maar ook het KNMI station in Rotterdam. Dan kan je gaan vergelijken en de sensoren zo verplaatsen dat ze meer kracht doen aan de werkelijkheid.
Een weerhut blijft natuurlijk wel een aanbeveling om de de meest juiste kwikstanden te verkrijgen bij zeer zonnig weer.
Gert (weerstation Ridderkerk)
Door mavlo77
Zeker een interessante discussie. Ik heb helaas ook last van instraal-effect. Ik weet niet of ik een van de in opspraak zijnde stations ben...? Soms heb ik tot 2.5 graden effect.

Maar dit punt is bij mij een zorg en ik ben dan ook bezig om dit te verbeteren. Even een stukje verplaatsen is geen optie (gezien ik dan weer een probleem heb met de neerslag), ik moet dus alles ombouwen en de regenmeter scheiden van de temperatuursensor.

In ieder geval is mijn windmeting wel op 10 meter hoogte. Ik vind de windmeting dan weer heel belangrijk en constateer dat veel stations in de omgeving op de helft zitten qua uitlezing.

Zoals voor de een het lastig is om de windmeter op een goede plek te krijgen, is het bij mij voor de temperatuur dus een probleem.

Maar beterschap gaat komen, ook ik streef naar een zo perfect mogelijke meting en registratie.
Door jango
Dat is zoals het moet kijken bij buurstations en KNMI wat die meten en probeer hieraan een vergelijk te vinden.(kijk en vergelijk)

Maar wat ik ook zie op HWA is dat er stations zijn die dagen achtereen dezelfde data geven(vastloper) en dan ook nog een eigen website beheren.

Mijn vraag is dan waar doe je dit voor wat is het nut en de zin van je hobby wie wil je hiermee van dienst zijn als je hier toch geen aandacht aan besteed.

Ik zou zeggen zorg dat het OK is of lever geen data aan HWA en bederf zeker het plezier en genot van goedwillende niet.

En heb je problemen met bepaalde dingen leg het dan voor aan het forum of aan een deelnemend station.

Verder zou ik graag willen dat deelnemers aan het forum ook aangeven welk station zij beheren daardoor is de link makkelijker te leggen en kunnen problemen sneller worden opgelost.

Groet Jan Goorts veghelsweer.nl Veghel
Door Zaferr
Ik ben het hier totaal mee oneens..

Hoezo afwijkende temperaturen? is daar een regel voor welke temperatuur je moet hebben? de een heeft wat meer tuineffect dan de ander, dat is nou eenmaal zo, en ik met mij WS naar in de achtertuin, (ri zuiden) en als de wind dan uit het Noorden komt staat deze uit de wind en is deze (zogenaamd) niet goed.. Ik irriteerde me er voorheen ook aan, maar uiteindelijk heb ik er geen punt van gemaakt.. je kan er vaak niet veel mooiers van maken dan dat het al is.. het gaat me mij om de temperatuur die ik in mijn achtertuin meet, en niet of ik klop met het knmi.. dan had ik net zo goed geen weerstation kunnen kopen ;)
Door jango
Zaferr schrijft:

Hoezo afwijkende temperaturen? is daar een regel voor welke temperatuur je moet hebben? de een heeft wat meer tuineffect dan de ander, dat is nou eenmaal zo, en ik met mij WS naar in de achtertuin, (ri zuiden) en als de wind dan uit het Noorden komt staat deze uit de wind en is deze (zogenaamd) niet goed.. Ik irriteerde me er voorheen ook aan, maar uiteindelijk heb ik er geen punt van gemaakt.. je kan er vaak niet veel mooiers van maken dan dat het al is.. het gaat me mij om de temperatuur die ik in mijn achtertuin meet, en niet of ik klop met het knmi.. dan had ik net zo goed geen weerstation kunnen kopen ;)

vraag is welk station beheer je Zafarr

En als de data puur voor jezelf is waarom publiceer je deze dan op HWA
Ik stuur data waar iedereen wat mee kan en mijn prive data van bv de huiskamer of de sauna houd ik voor mezelf daar heeft een ander geen belang bij.

groet Jan
Door Zaferr
Het is niet puur voor mezelf, maar ik heb geen deal gesloten dat ik gelijk zou zijn met het knmi.. Maar het maakt me mij minder uit of ik nou wel of niet helemaal klop, okee als er een station 20 graden geeft terwijl het geeneens 15 is, dan is het wat overdreven, maar iedereen heeft wel last van wat tuineffect, die in de stad wonen dan.. Mijn mening is gewoon dat je het allemaal met een korrel zout moet nemen, ik meet de temperatuur van Alkmaar in mijn eigen tuin, is dat niet gelijk aan dat van het knmi, dan is dat voor mij geen ramp. Zo verschillen ieder zijn mening ;-)
Ik heb trouwens de Davis, die het over het algemeen prima meet.. oftewel, aardig klopt met wat het knmi meet.. Maar bijvoorbeeld bij snelle temperatuur dalingen (onbewolkt etc.) merk ik wel dat ik een stuk achterloop, terwijl het ijs zich op de ruiten soms al vormt en ik nog rond de 5 gr zit.. Maar mijn omstandigheden zijn nou eenmaal niet ander.. Mooier kan ík het niet maken :)

Edit: Dit geldt bij mij ook voor de wind, die staat op zon 13-14 meter hoogte, maar qua gemm windsnelheid over 10 minuten kom ik bij lange na niet overeen met het KNMI, alhoewel mijn windstoten wel overeenkomen met de omliggende stations.. (ik woon in een wijk met veel bomen en 3 flats van 10 verdiepingen hoog.. :( )
Door Eckie76
Zaferr schrijft:

Er zijn inderdaad regels voor welke temperatuur "je moet hebben" :)
Tuineffect heeft niets te maken met 5 graden teveel meten. Dat laatste komt door slechte bescherming van je thermometer, tegen direct zonlicht.
Datzelfde gebeurt dus ook wanneer je je sensor in een weiland buiten de stad ophangt. Ook daar zal de afwijking zeer groot zijn, indien niet afgeschermd.
Door Zaferr
Als ik het voorbeeld neem van een Davis en ik plaats er een in de tuin of in het weiland net buiten de stad, durf ik te wedden dat afscherming er niet zoveel mee te maken hebt.. bij de Davis is het zo dat je dus als het ware in de zon "moet" vanwege de schotels en evt. FARS.. en Als het in je tuin enorm broeit, vanwege veel planten, bomen enzovoort. Dan lijkt het mij niet logisch dat je alles kapt om de "perfecte temperatuur" te krijgen De stations van het KNMI hangen immers ook in de volle zon, maar dat zeg ik, zij hebben ook een bescherming met schotels waar de wind doorheen waait.
Door Eckie76
Zaferr schrijft:
Als ik het voorbeeld neem van een Davis en ik plaats er een in de tuin of in het weiland net buiten de stad, durf ik te wedden dat afscherming er niet zoveel mee te maken hebt.. bij de Davis is het zo dat je dus als het ware in de zon "moet" vanwege de schotels en evt. FARS.. en Als het in je tuin enorm broeit, vanwege veel planten, bomen enzovoort. Dan lijkt het mij niet logisch dat je alles kapt om de "perfecte temperatuur" te krijgen De stations van het KNMI hangen immers ook in de volle zon, maar dat zeg ik, zij hebben ook een bescherming met schotels waar de wind doorheen waait.

De Davis heeft toch ook die bescherming. De sensor zit in een schotelconstructie.
Ook al heb je de aspirated fan, uiteraard zal je een stijging van de temperatuur merken wanneer de zon schijnt en de omgeving verwarmt. Dat hebben de sensoren van het knmi ook en is de reinste logica van de wereld.
Je hoeft niks te kappen, als je de ISS maar niet midden van een oerwoud Azalea's hangt. Dat je dan een sterker tuineffect hebt is helemaal niet erg. Wel als je 6 graden te hoog zit omdat er zonnenstraling OP de thermosensor knalt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16