Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door Eckie76
Hier in Roermond enige tijd lichte regen, maar zoals gewoonlijk is dit gedeelte van Midden-Limburg relatief droog.
Met name het gebied tussen Echt en Roermond is de droogste regio van Nederland.
Omdat het gebied in de schaduw ligt van het hogere Zuid-Limburg en de Ardennen is door dalende en uitdrogende luchtstroming de neerslagintensiteit bij langdurige regen minder en tevens spelen de Belgische Kempen in het westen een betekenisvolle rol daarin. Ook al zijn die Kempen nauwelijks hoger dan 100 meter. Bij neerslag uit zuid/zuidwestelijke richtingen is dit goed merkbaar.
Ditzelfde, maar dan omgekeerde effect zie je ook op de Veluwe, dat na de omgeving Vaals tot de natste gebieden behoort.
In de zomermaanden is onze regio echter een vrij onweersrijke omgeving, met name bij warmte in Duitsland kunnen er flinke "Ostgewitter" optreden waardoor zware buien kunnen vallen.
De hoogst gemeten neerslagsom in een etmaal heb ik in juni 2004 gemeten tijdens een flinke bui die lang bleef hangen: 40,2 mm in een etmaal ( waarbij die 40,2 binnen 3 uur tijdsbestek vielen ).
5 kilometer zuidelijker viel toen nauwelijks een druppel.
Door osjohn
Hoera, MOTREGEN !!!

Heel goed voor de kunstmest in de tuin, moet ook niet te hard regenen en toch nog een beetje temperatuur zijn voor de plantjes en de bloemen.

John van Os
Door wslangerak
Nou OK, geen 24 uur, maar toch ruim 11 uur na mijn eerste bericht heb ik nu (11:10 uur) mijn eerste tipje van de regenmeter. Wel erg donker hier, maar de regen stelt nog niet veel voor.

Was wel een leuk gezicht gisteravond die radarbeelden met bewolking erbij. Precies een strook bleef helder en droog en daarin lag Langerak... :P
Door wsp
Ik zel fben blij met wat regen en zon, alleen van het onkruid wordt ikniet zo goed ;-)

Maar moet zeggen, ben zelf geen echte tuinman, dus veel tijd heb ik niet voor de tuin en dan heb jee ook veel last van onkruid.

Maar ben ook eerlijk, onkruid heeft ook best wel mooie kleur en bloem en vindt het gewoon mooi uit zien.

De eerste keer dat ik de tuin inging heb ik de planten eruit gehaald en onkruid laten staan, mijn vader lag krom van het lachen.

Helaas, ben echt geen tuin man en neem mij de tijd erook niet voor.

Maar toch regen bij jouw Kees, goed voor plantjes.

Ik zeg altijd zo, regen is een geschenk uit de hemel, zonder regen gaat niks.