Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door tjabine
Hallo allemaal,

Even een vraag, het is mij opgevallen dat bij ons in Noord-Holland
het onweer vaak op de zelfde plekken voor komt of beter gezecht ontstaat!
Ik zelf woon in Heerhugowaard maar de onweer trekt 90% van de tijd over de rand van Purmerend richting texel!
Ervaren anderen dit ook? en hoe komt dat?

Gr Ron.
Door Eckie76
Dat is heel goed mogelijk. In het zuidelijke deel van Noord-Brabant heb je ook zo'n voorkeursgebied voor onweer, evenals het oostelijke deel van Midden-Limburg.
Ik denk dat het voornamelijk komt door een complexe samenloop van geografische omstandigheden. Het relatief koele zeewater zal bij jullie een belangrijke factor zijn in de zomer, terwijl het in de winter juist andersom is.
Interessant thema!
Door osjohn
Onweer is onvoorspelbaar, op een bouwkraan staand bij het st.Radboud ziekenhuis te Nijmegen sloeg de bliksem op.

De bouwkraan was goed geaard maar toch de spanning van de bliksem vernielde vele electronica van het ziekenhuis terwijl daar ook nog eens vele bliksemafleiders gemonteerd zijn.

John van Os
Door Eckie76
De krachten van Moeder Natuur zijn nu eenmaal niet te overtreffen. Het heeft iets angstaanjagends. Het ergste onweer dat ik in Roermond heb beleefd was tijdens de zomer van 2007. Toen sloegen letterlijk links en rechts de bliksems in terwijl ik aan het rijden was door enorme regenval. Zeer akelige ervaring.
Door tjabine
Vorig jaar hebben ik mijn vrouw en dochter met kromme tenen voor het raam gestaan!
Op 14/08/2008 erg veel onweer en onafgebroken flitsen en donder, hagel regen alles tegelijk! rain rate toen 217.4 mm! de dakgoot was nutteloos.
Gekke huis.
Door wsp
Ik ben ook totaal niet stuk ervan.

Ik denk zelf ook dat het door land en bepaalde winden onweer op sommig eplaatsen meer voor komt dan ergens anders.

Inderdaad jammer dat daar geen metingen van bekend zijn, waar de meeste onweer buien voor komen in Nederland.

Wie weet misschien iets voor de toekomst, of ik heb het nog nergens gevonden.

Wel jammer dat we die energie niet kunnen opvangen, want dan had je echt groene stroom.
Door beneluxmeteo
Onweer is wel mijn lievelingskost wat betreft favoriete verschijnsel.

Opvallend is dat onweer de laatste jaren wel heviger is in vergelijking met vele jaren geleden, althans, dat is iets wat mij wel opvalt. Vorig jaar juni hadden wij hier tijdens onweer hagelstenen zo groot als kleine pingpong-balletjes. Iets wat ik nog nooit had meegemaakt en m'n auto (en vele anderen in de buurt) was net een wasbord..

Voor veel mensen is onweer een angstaanjagend verschijnsel, voor mij blijft het een verschijnsel die boeiend is en mij graag een nacht mag wakker houden om het te bewonderen!
Door osjohn
Vroeger was het onweer ook hevig, voor 40 jaar terug kwamen de auto,s uit Oostenrijk terug als wasborden, en dat alles door onweer en hagel.

John