Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Het hele onderwerp IS JUIST gestart om een oplossing te vinden. Het probleem is dat hier gewoon geen enkele vorm van kritiek lijkt te worden geaccepteerd.
Wie is in de toekomst in vredesnaam ooit nog in staat op dit forum kritische noten te mogen maken, zonder daarbij steeds te worden beticht van negativisme of onwelwillendheid?

Dat jouw vragen betreffende de windmeter in je topic niet worden beantwoord door massa's, komt omdat waarschijnlijk niemand een idee heeft wat hieraan te doen. M.a.w. men heeft geen oplossing en de kennis is er gewoon niet. Als ik een oplossing had, dan hielp ik je meteen.
Ik vind niet dat je dit kan aanvoeren als versterking voor je uitspraak dat iedereen hier wel en masse over iemand heenvalt als er iets aan te merken is op de metingen.
Ik heb ook al eerder vermeld dat ik mij tevens stoor aan het feit dat vragen over PHP, MOS-images en andere zaken m.b.t. webdesign wel erg hot items zijn en dat "het wat meer over het weer" mag gaan.
Door mavlo77
Even om in te haken op het woord oplossing.

Ik heb nu dus de sensor van Davis in mijn achtertuin staan. De zon staat erop. Maar omdat er schoteltjes omheen zitten is dat de bedoeling. Hij is namelijk ook ontworpen om in het vrije veld te staan (anders zetten ze er geen regenmeter bovenop...).

Aan een kant grenst de tuin aan een weiland, hij staat op redelijke afstand van het huis, en eronder wat struikjes die niet al te hoog zijn en nu fris groen. Dus geen blakende hittestroom vanaf een donker tegelpad. Enkele dm's ernaast staat wel een houten schutting. Echter de zon schijnt op de andere kant.

Wel, toch kamp ik met serieuze temperatuurafwijking. Ik heb geexperimenteerd met een wit stuk karton. Eerst heb ik de zon afgeschermd, zodat geen zon direct op het hitteschild kan schijnen. Helaas neemt na 1 uur de temperatuur NIET af. Dan heb ik de kant van de schutting afgeschermd, zodat die warmte niet kan instralen. Dit helpt ook niet. Overigens als er een forse wind staat vanaf de andere kant dan van de schutting, dan meet ik nog te hoog. Dus ik sluit eigenlijk uit dat daar het probleem zit. Dus je zou haast zeggen dat een ventilator daar ook niet veel aan verandert. Ik heb ook al even staan wapperen, maar geen 0.1 graad daling.

Nu probeer ik zo goed mogelijk mijn best te doen om goed te meten, maar ik vrees dat het niet gaat lukken zo. Om hem ergens tussen de bosjes te planten lijkt me niet OK. Want dan meet ik ook geen goede minima. Voortuin is een probleem omdat het huis de regen afschermt.

Zou het helpen als ik de hele boel demonteer en ipv met het hitteschild van de Davis zelf, de sensor kaal in een meteohut te monteren met daarom een zonnepaneeltje met ventilator?
Door weerzoetermeer
Hoi Mavlo77,

Wat is volgens jou de temperatuur afwijking? Praat je dan over een graad of enkele graden? Als ik je verhaal zo lees ben ik toch van mening dat je gebrek aan ventilatie in de tuin hebt. Misschien heb je wel de mogelijk om de Davis eens in het weiland te zetten voor een paar uurtjes en dan eens te bezien wat er gebeurd. Ik denk dat je dan wel wat lager gaat meten. Overigens denk ik dat een ventilatie unit van Davis niet veel gaat opleveren, hooguit wat tiende.

Ik zelf woon midden in een woonwijk met een tuin die aansluit op een sloot. Hierdoor heb ik wat vrije ruimte van een meter of 50. Maar ook ik heb gewoon last van het stads/tuin effect. Dat is niet meer als normaal in een stad ;) . Ik meet meestal een graad warmer als bijvoorbeeld het KNMI in Rotterdam. Maar goed...het is de temperatuur in mijn tuin en dat is wat ik meet.

Als je sensor van de Davis in een andere hut gaat plaatsen zou ik kiezen voor een hut van 50 cm bij 50 cm. Ik heb hier eens iets over gezien van een Amerikaanse weeramateur die de complete weerhut van Davis in een andere hut had geplaatst en hier wel degelijk verbetering door had. Ik zal eens kijken of ik hier nog wat van kan vinden.

Met vriendelijke groet,

Thierry van Wijland
Door mavlo77
Ik zit ca. 2.5 graden erboven. Volgens het KNMI zou het hier zelfs 19 graden moeten zijn, en ik zit op 22.5, dus nog iets meer zelfs. Ik heb de boel eens losgeschroefd. Dat is ook de reden trouwens dat Fijnaart nu het warmste station is B) . Sorry!

Het weiland gaat niet lukken, omdat daar nu aardappels geteeld worden en het boven donkere grond is. Dat lijkt me helemaal geen goede meting....

Ik ben benieuwd naar die link!
Door Eckie76
mavlo77 schrijft:
Ik zit ca. 2.5 graden erboven. Volgens het KNMI zou het hier zelfs 19 graden moeten zijn, en ik zit op 22.5, dus nog iets meer zelfs. Ik heb de boel eens losgeschroefd. Dat is ook de reden trouwens dat Fijnaart nu het warmste station is B) . Sorry!

Het weiland gaat niet lukken, omdat daar nu aardappels geteeld worden en het boven donkere grond is. Dat lijkt me helemaal geen goede meting....

Ik ben benieuwd naar die link!

Je zit inderdaad erg hoog, ik zag zelfs 30,5 als max om 15:45 :)

Wel fijn(aart) dat je het meldt hahaha, grapje!
Succes met sleutelen, probeer gewoon eens wat uit.

Groet Olaf
Door weerzoetermeer
Hmmm...30.5 is wel erg veel :) Ik denk dat mavlo77 even met de Davis bezig is geweest en dat dit niet echt zo gemeten is.

Mavlo77, kan je niet een paar foto's hier plaaten van de locatie van je Davis en de tuin zodat we even met je mee kunnen denken?

Gr.
Thierry
Door mavlo77
Ja zal binnenkort even fotootje maken.

Sorry, ja ik had even alle schoteltjes uit elkaar gehaald, zodat de temperatuursensor even in de zon lag. Zat na 2 jaar helemaal onder de stof en viezigheid alles. Misschien is dat ook wel niet bevorderlijk. Is nu helemaal schoon weer. Ik zie nu dat ik in plaats van permanent een van de 5 a 10 warmste stations naar ergens midden in de lijst ben gedaald. Dus op zich helpt dat al denk ik.

Ps. Luc als je wil mag je de data van vanmiddag even deleten van mijn station. Doe ik hier ook in mijn database vanavond.
Door Eckie76
Mavlo,

op welke hoogte hangt je sensor normaal gesproken?
Zwarte grond absorbeert en straalt inderdaad nogal wat warmte uit.
Het beste zou kort gras zijn als ondergrond, maar als de omstandigheden het nu eenmaal niet toelaten moet je genoegen nemen met kleine afwijkingen.
Goed is dat je de boel gereinigd hebt.

Groet Olaf
Door Wietse
Ik heb alles wat Eckie mij verteld allang allemaal. Maar toch heb ik te hoge temperaturen vindt ik, of valt dit wel mee? Vandaag ook weer 25,1 graden gemeten.

Dit is de opstelling van de weerhut:
Afbeelding

Ik denk dat de tuin veel warmte vast houdt, of er te weinig wind door heen gaat!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16