Algemeen forum voor discussie over de website
Door tjabine
Hallo allemaal,

Het is alleens aan de orde geweest, maar ik snij het onderwerp nog eens aan.
We hebben mooie actuele temperatuur en wind kaarten, maar ik mis eigenlijk de actuele neerslag kaart!
Wat denken jullie hier van?
Is dit een mogelijke uitbreiding?
Ik zou het super vinden, ik denk ook dat het op sommige dagen mooie contrasten kunnen opleveren!
We leveren de data toch al voor de neerslag!
Ik weet natuurlijk niet of het een moeilijke uitbreiding is?
misschien gewoon de variabelen aanpassen? en wat kleuren aanpassen?
Misschien als er meerdere mensen zijn die dit leuk vinden dat het wordt toegevoegd?

Gr Ron.
Door Wietse
Als het goed is was Luc hier al het een en ander mee bezig. Maar dit weet ik niet zeker.
Door Luc
Wietse schrijft:
Als het goed is was Luc hier al het een en ander mee bezig. Maar dit weet ik niet zeker.
Ik ben hier inderdaad mee bezig. Helaas is het toch veel lastiger dan gedacht. Het algoritme van de neerslag en wind moet flink herschreven worden. Het testen van het plaatje kost bovendien veel tijd. Het duurt steeds 5 minuten voor het genereren klaar is. Zodra ik iets klaar heb dat er enigszins op lijkt, zet ik een beta versie online...
Door Luc
Hier een voorbeeld van de voortgang... Dit is de neerslagkaart van gisteren.

Het plaatje is nog gebaseerd op 'foutieve ' data. Hier gebruik ik nog alle data. Ik wil alleen de data gebruiken van weerstations die om 0:00u resetten. Anders krijg je een vertekend beeld...

Verder kloppen de kleuren en de legenda nog niet helemaal. Het algoritme moet nog ook verfijnd worden.

Bijlagen
rainmap.png
rainmap.png (113.37 KiB) 3335 keer bekeken
Door wslangerak
Eckie76 schrijft:
Heel mooi, Luc!

Dit is een zeer waardevolle aanvulling op HWA.

Zeker! Succes met het vervolg!
Door Luc
Ik heb de legenda klaar en ook wat met de kleuren gespeeld. Zie voorbeeld hieronder.

Ik hanteer net als het KNMI 6 kleuren voor neerslag. Dit zijn dezelfde kleuren als het KNMI ook gebruikt. Verder heb ik een andere kleur gebruikt indien er geen neerslag is en de bekende lichtgrijze kleur indien er geen gegevens zijn voor die regio.

Omdat neerslag een veel lokaler karakter heeft dan temperatuur, heb ik een veel kleinere straal rondom iedere pixel gebruikt om de neerslag te bepalen. Daardoor zijn er in deze kaart meer gebieden waar geen neerslag kan worden berekent.

Ik zal de komende tijd nog experimenteren om de juiste afstelling te vinden.

Ik rond nu de neerslag af op hele millimeters. Met kleinere neerslag hoeveelheden (<1 mm) zal deze kaart nog geen goed beeld geven. Een kleinere schaal en afronding gebruiken, is erg lastig. Ik ga eerst eens testen hoe het de komende tijd eruit ziet met kleinere neerslag hoeveelheden.

Het is de bedoeling dat deze kaart iedere nacht gegenereerd wordt. Er komt een mogelijkheid om de kaarten van de laatste 7 dagen te bekijken.

Later meer...

Bijlagen
rainmap-dbd983215e8c1c7ac5f0b1792e713277.png
rainmap-dbd983215e8c1c7ac5f0b1792e713277.png (137.97 KiB) 3335 keer bekeken