Algemeen forum voor discussie over de website
Door Edwin
Ik las in een regionale krant dat cafe houders die Wieckse tappen een Vantage Pro 2 plus kunnen plaatsen zodat de zonnige plaatsen in Nederland real-time kunnen worden bekeken. Het resultaat is te zien op www.zonneradar.nl

Dit maakt de dekking van weerstations in Nederland hoger, alleen vraag ik mij af wat er met de rest van de gegevens gebeurt, wordt alleen de zonneschijn gebruikt? Zou zoiets als deze zonneradar ook op deze site mogelijk zijn?
Door Luc
Uit betrouwbare bron ;) heb ik vernomen dat er ongeveer 45 Vantage Pro's gebruikt worden voor de zonneradar. De weerstations zijn gekoppeld aan de Meteohub. Zover ik weet, wordt alleen de solar radiation gebruikt. De andere data niet.

De solarradiation wordt omgerekend naar 6 waardes:

1. Zonnig
2. Zonnig maar in schaduw
3. Halfbewolkt
4. Bewolkt / Niet zonnig
5. Geen zon
6. Nacht

Op basis van deze 6 waardes wordt het kaartje gegenereerd door zonneradar.nl.

Met deze waardes kan ik eventueel ook een zonneradar kaartje ontwikkelen. Het omrekenen van straling naar deze 6 waardes is echter zeer complex.

De datum, tijd en geografische locatie zijn allemaal van invloed op de maximale hoeveelheid straling op een bepaald moment. Door de maximale straling af te zetten tegen de gemeten straling, zou je straling terug kunnen rekenen naar bovengenoemde waardes.

Ik ben al enigszins in de stralingstheorie gedoken, maar het omrekenen is tot nog toe niet gelukt. Als iemand hier kennis van heeft en straling terug kan rekenen naar bovengenoemde waardes, dan kan ik een zonneradar kaartje genereren.

Overigens ben ik zeer benieuwd naar de opstelling van deze weerstations. Ze zijn namelijk geplaatst bij cafe's in grote steden. Ik kan me niet voorstellen dat de solar sensor altijd vrij zicht heeft op de zon. Zeker niet in het centrum van een grote stad met allerlei gebouwen. Of de data van zonneradar echt betrouwbaar is, betwijfel ik dan ook....
Door Zaferr
Alkmaar staat er ook tussen, vlakbij mijn werk! Morgen maar even een kijkje nemen! Op het Waagplein staat het weerstation wel ongelukkig opgesteld tussen de bomen en het Waagtoren!

p.s. als je op de terassen klikt, zie je ook de andere gegevens! temperatuur, gevoelstemperatuur, wind en luchtvochtigheidsgraad! Die gebruiken ze wel op de site! Regen zou geen overbodige luxe zijn..
Door SpeedyGJ
Ik ben vandaag in Groningen, ik zal de zonneradar van 3 gezusters eens bekijken, eventueel een foto van maken.
Het geeft daar geen zon op dit moment wat erg vreemd is.
Door wslangerak
Luc schrijft:
... Zover ik weet, wordt alleen de solar radiation gebruikt. De andere data niet ...

Zo te zien worden de andere data toch wel gebruikt:

Wat betreft het percentage van de maximale zonnestraling en de daarop gebaseerde bewolkingsgraad: daar werkt Weather Display ook mee. Mijn huidige condities op de site worden ook daarmee gegenereerd. Ik kom hier later op terug, niet veel tijd vandaag....

Gr,
Bijlagen
zonneradar.jpg
zonneradar.jpg (76.29 KiB) 3645 keer bekeken
Door SpeedyGJ
Ik ben vandaag wezen kijken maar ik zie em niet staan, vreemd? Of ben ik blind :P
Door Luc
petergroeneveld schrijft:
SpeedyGJ schrijft:
Ik ben vandaag wezen kijken maar ik zie em niet staan, vreemd? Of ben ik blind :P

Vogens mij hebben ze de apperatuur op het dak geplaatst en kun je het ook niet zien zie foto.

http://www.zonneradar.nl/images/hdr_panel_network_onderhoud.jpg
Dan moeten de temperatuur maar met een korreltje zout nemen. Zou me niet verbazen als daar komende zomer 40 graden wordt gemeten.
Door jango
Luc schrijft:
petergroeneveld schrijft:
SpeedyGJ schrijft:

Vogens mij hebben ze de apperatuur op het dak geplaatst en kun je het ook niet zien zie foto.

http://www.zonneradar.nl/images/hdr_panel_network_onderhoud.jpg
Dan moeten de temperatuur maar met een korreltje zout nemen. Zou me niet verbazen als daar komende zomer 40 graden wordt gemeten.

Luc.

Hiermee geef je dus aan dat op HWA ook verschillende stations zijn die we zo moeten beoordelen doordat ze hun temperatuursensor verkeerd hebben geplaatst.

Wat ga je daar aan doen want daarover heb jij wel de zeggenschap.

Gelukkig zijn er ook stations die de verkeerde plaatsing wel serieus nemen en er alles aan doe om door verplaatsing van de sensor wel goede data aan te leveren.

groet Jan
Door Luc
Jan,

Het idee van zonneradar vind ik super. Ik zie zonneradar als een commerciele website met een professionele insteek (een soort van tegenpool van buienradar).

Door de weerstations op het dak te plaatsen, krijg je wel een goede registratie van de straling, omdat de sensor dan (waarschijnlijk) de hele dag vrij zicht heeft op de zon. We weten ook dat de temperatuur waarschijnlijk veel te hoog zal zijn door uitstraling van het zwarte dakleer.

Ik vind het jammer dat een professionele website deze temperaturen ook vermeldt op de website. Als zo'n website straks bij het publiek als authoriteit wordt gezien, dan neemt men deze temperaturen ook voor waarheid aan.

De insteek van hetweeractueel.nl is heel anders. Er wordt op de homepage bewust gecommuniceerd dat de data van amateurweerstations afkomstig is. De meeste weeramateurs proberen ook een goede plaatsing van het weerstation te bewerkstelligen. Dat neemt niet weg dat er altijd weerstations bij zijn waarbij de opstelling minder ideaal is.

Ik ben aan de achterkant bezig om uitsluiting voor de extremen beter te regelen. Er komt een splitsing in temperatuur, neerslag en wind. Weerstations kunnen dus voor bepaalde grootheden worden uitgesloten. Ik overweeg ook om een optie in te bouwen om 'uitgesloten weerstations' te filteren uit de land/provincie overzichten.

Wellicht was het beter geweest als ik een knipoog bij mijn opmerking over zonneradar had gezet. Want zo had ik de opmerking ook bedoelt ;)

Gr,
Luc