Algemeen forum voor discussie over de website
Door etab
Zoals te lezen in het topic over de kwaliteit aangeleverde gegevens was er wat discussie waarom ik vandaag nogal lage waardes aangaf.
Mede omdat ik eigenlijk altijd wat hoog zit.

Dus net mijn meter in de nieuwe Gamma kast gehangen en hierbij een foto:

NB kijk niet naar de troep eromheen, 4 schroeven draaien levert bij mij altijd chaos op. en moet dat nog opruimen.

De kast hang nu boven de schuurtjes eromheen en vrij in de lucht van opzij en onder (is open). Enkel zal de zon nu wel bijna de hele dag op de kast schijnen.

Afbeelding
Afbeelding
Door AenG
De sensorhut staat hier ook de hele dag in de zon, dat moet geen probleem zijn.

Je moet er in ieder voor zorgen dat de wind er een beetje doorheen kan waaien.

Bijlagen
m12_vga_03.jpg
m12_vga_03.jpg (43.07 KiB) 2870 keer bekeken
Door jango
etab schrijft:

De kast hang nu boven de schuurtjes eromheen en vrij in de lucht van opzij en onder (is open). Enkel zal de zon nu wel bijna de hele dag op de kast schijnen.

Dat hindert niet het gaat er om dat de zonnestralen niet direct op de sensor schijnen de witte kast zorgt ervoor dat de zonnestralen worden weerkaatst en dus de sensor niet bereiken en deze dus niet opwarmt.
De omgevings lucht zorgt er nu voor welke temperatuur de sensor meet en als de luchtdoorstroming goed is zal het meetresultaat verbeteren.

succes met de metingen

groet Jan
Door etab
Ik zit al vanaf vanmorgen vroeg de meter bij te houden.
En ik ben iets warmer dan Heemskerk. 0.7 graad

Maar ik zie dat zij behoorlijk wat meer wind hebben. (nu 9.3 van mij en 25.4 en 14.4 van hun)
Mijn windmeter staat op en paaltje boven mijn huis uit en dus volledig vrij van storingen door huizen.
Als zij meer wind hebben is het op zich ook niet vreemd dat ik iets warmer ben.
Heb de halve ochtend met een ouderwetse thermometer rond het huis gewandeld en die geeft toch dezelfde waardes aan als mijn sensor. zowel voor als achetr het huis en ook op straat achter mijn huis
Wel staat de kast (net zoals mijn tuin) nu al in de zon en die zon verdwijnt pas bij zonsondergang

Overiens zit er tussen de twee stations in Heemskerk diet toch heel dicht bij elkaar moeten zitten daar Heemskerk niet groot is al 2 graden verschil.
Door jango
etab schrijft:
Ik zit al vanaf vanmorgen vroeg de meter bij te houden.
En ik ben iets warmer dan Heemskerk. 0.7 graad

Maar ik zie dat zij behoorlijk wat meer wind hebben. (nu 9.3 van mij en 25.4 en 14.4 van hun)
Mijn windmeter staat op en paaltje boven mijn huis uit en dus volledig vrij van storingen door huizen.
Als zij meer wind hebben is het op zich ook niet vreemd dat ik iets warmer ben.
Heb de halve ochtend met een ouderwetse thermometer rond het huis gewandeld en die geeft toch dezelfde waardes aan als mijn sensor. zowel voor als achetr het huis en ook op straat achter mijn huis
Wel staat de kast (net zoals mijn tuin) nu al in de zon en die zon verdwijnt pas bij zonsondergang

Overiens zit er tussen de twee stations in Heemskerk diet toch heel dicht bij elkaar moeten zitten daar Heemskerk niet groot is al 2 graden verschil.

Niet te overhaast nieuwe veranderingen aanbrengen maar een paar dagen afkijken hoe de nieuwe situatie is t.o.v. buurstations.
Je hebt eigenlijk meerdere weersituaties nodig om te oordelen of jezelf iets moet aanpassen of wat ook mogelijk is dat zij nog wat afwijkend meten.

Zorg er wel voor dat er voldoende wind door de kast kan.

groet Jan
Door etab
Wat ik ook doe ik blijf wat warmer dan mijn buurstations hoor.

Nou is het ook heerlijk hier en zit de hele buurt in de tuin.
Het grote verschil is nu weg. (en de wind ook)
Want ik blijf dus ook een verschil met 1 buurstation houden van 10 km wind.
Maar die zit weer erg hoog in vergelijking met andere stations.

Hij meet nu 19.5 maar het voelt in mijn tuin wel als 30 graden.
Ik zit in mijn blote bast in mijn stoel een pilsje te drinken
Dus hij pakt niet meer de zon temp.
De gewone meter pakt nu 27.8
Door jansmit
etab schrijft:
Wat ik ook doe ik blijf wat warmer dan mijn buurstations hoor.

Nou is het ook heerlijk hier en zit de hele buurt in de tuin.
Het grote verschil is nu weg. (en de wind ook)
Want ik blijf dus ook een verschil met 1 buurstation houden van 10 km wind.
Maar die zit weer erg hoog in vergelijking met andere stations.

Hij meet nu 19.5 maar het voelt in mijn tuin wel als 30 graden.
Ik zit in mijn blote bast in mijn stoel een pilsje te drinken
Dus hij pakt niet meer de zon temp.
De gewone meter pakt nu 27.8

Bedoel je mij of dat andere station, mijn windmeter staat ook op 10 meter en geen bomen in de buurt.
mvg Jan Smit
Door etab
Tussen jou en die andere zat een hele tijd meer dan 15 km verschil in windsnelheid. Maar nu zie ik net dat het weer naar elkaar toe kruipt.

Er zit 1,8 graden tussen jou en mij.

Maar als ik jou Wd temperatuur en vochtigheid etc etc naast elkaar leg is de jouwe bijna een kopie van die van mij enkel zit ik dus 1.8 boven jou
Kijk maar eens naar die groene en blauwe lijnen in je dashboard.
Dus verschil ik verder in mijn metingen nauwelijks van die van jou.
Door weerzal
Ha Etab

Ik heb hetzelfde probleem hoor ook het gamma kastje opgehangen boven de schutting en zit ook steeds een graad warmer dan mijn buurstations.
Begin nu toch weer te twijfelen aan een afwijking van m'n voeler als dat het niet is zal ik moeten verhuizen naar de polder haha

groet weerzal