Eckie76 schrijft:
De beheerders van HWA kunnen naar mijn mening niet 24 uur per dag bezig zijn met het wegfilteren van dit soort waarden.
Is het niet een optie om alleen extremen te tonen van stations die aan minimale eisen voldoen?
Ik ben het in grote lijnen eens met de laatste berichten.
De moderatoren kunnen inderdaad niet 24 uur per dag de boel in de gaten houden.
Maar die minimale eisen.... waar stel je dan de grens? Even een voorbeeld van gisteren, zonder namen te noemen. Ik bracht een uitsluiting aan voor een station met gemiddeld (!) zo'n vier graden verschil met omringende stations. Stuurde de eigenaar een PM en kreeg een berichtje terug dat al jaren de temperatuur wordt gemeten op 1.50 meter, ín de schaduw en dat het echt de op dat moment gemeten temperatuur was.
De vraag is, hoever moet je gaan? Waar stel je de limiet, als die al gesteld kan worden? Bij 2 graden, 4 graden? Ik heb mezelf ook al een uitsluiting gegeven, hoewel mijn sensor tegenwoordig ook in een "hut" hangt, zoveel mogelijk in de wind en uiteraard zonder direct zonlicht. Maar toch, als de wind "ongunstig" staat heb ik weinig doorstroming in de tuin. Een ventilator helpt dan ook niet veel: het tuineffect blijft voor een afwijking van zo'n 2 graden naar boven zorgen. Oftewel, zoals de genoemde collega ook stelde: op dat moment wordt die temperatuur écht gemeten.
Een professionele opstelling is voor een aantal van ons gewoon onmogelijk, daar zijn we nu wel achter. Je kan dan niet meer doen dan zoveel mogelijk maatregelen nemen om een te grote afwijking te voorkomen. Maar dan houdt het toch een keer op, je kan moeilijk verhuizen...
Er zal toch een keuze moeten worden gemaakt, anders hebben we dit soort discussies over drie jaar nog. Alleen welke keuze? Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit kan worden ondervangen, zeker niet zonder mensen voor het hoofd te stoten.