Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Eckie76
tinuz97 schrijft:
Weet iemand een formule voor mijn cresta wxr815 Lm zodat ik de nauwkeurigheid van 0.7 naar 0.2mm kan brengen?
Ik heb een trechter van 200mm en wil deze graag monteren op de regenmeter.
In weather display staat de tipwaarde op 1.0 standaard bij mij,als ik deze 200mm trechter erop zet welke waarde zal ik hem dan moeten zetten?
Alvast bedankt :)
Ps: had bv 0.25 ingesteld,maar toen kreeg ik 61mm neerslag laatst terwijl er rond de 20-23 in omringde plaatsen was,zal dus niet kloppen :blush:

Even een vraag: die 1.0, is dat de calibratiefactor?

Kan je nergens in de manuele handleiding het oppervlak van je huidige regenmeter terugvinden?
Ik ga even voor je zoeken, kom straks terug.
Door Eckie76
De actuele oppervlakte van jouw regenmeter, uitgegaan van de maten 7,2 x 12 cm ( officiele maten volgens specificatie ), geeft als resultaat:

67,858 cm2

Indien je nu een trechter maakt, of koopt, met een exacte diameter van 21,0 cm, wordt je nieuwe opvangoppervlakte:

346,361 cm2

In WS Win dien je dan de calibratiefactor aan te passen naar 0,196
Ik weet echter niet of dat ook geldt voor Weather Display, want ik kan zo snel niet de standaardwaarde vinden in Weather Display.

Elke keer dat vanaf nu jouw wipmechanisme in werking treedt, wordt er 0,135 mm neerslag geregistreerd.

Let wel op: Op jouw weerstation zelf staan de data dan wel volledig verkeerd en zullen er belachelijk hoge waarden optreden, echter door de software worden de waarden dan wel als correct gezien, c.q. zodanig geregistreerd.
Door tinuz97
Eckie76 schrijft:
De actuele oppervlakte van jouw regenmeter, uitgegaan van de maten 7,2 x 12 cm ( officiele maten volgens specificatie ), geeft als resultaat:

67,858 cm2

Indien je nu een trechter maakt, of koopt, met een exacte diameter van 21,0 cm, wordt je nieuwe opvangoppervlakte:

346,361 cm2

In WS Win dien je dan de calibratiefactor aan te passen naar 0,196
Ik weet echter niet of dat ook geldt voor Weather Display, want ik kan zo snel niet de standaardwaarde vinden in Weather Display.

Elke keer dat vanaf nu jouw wipmechanisme in werking treedt, wordt er 0,135 mm neerslag geregistreerd.

Let wel op: Op jouw weerstation zelf staan de data dan wel volledig verkeerd en zullen er belachelijk hoge waarden optreden, echter door de software worden de waarden dan wel als correct gezien, c.q. zodanig geregistreerd.

Eckie je bent bijna mijn held,kan je hem ook uitrekenen voor mijn 200mm trechter toevallig? :woohoo:
Standaard waarde in wd staat op 1.0 bij mij overigens ;)
Door tinuz97
Zojuist even getest nog eckie,ik hoop dat jij beter kan rekenen als ik :
In weather display stond de calibratie factor op 1.0 standaard.
Deze heb ik verlaagd naar 0.21,daarna met een spuitje,gevuld met 38,5ml water voorzichtig in de trechter leeg laten lopen.
Resultaat: 1.6mm neerslag in weather display,volgens mij klopt dit redelijk?
Door Eckie76
Hoe kom je aan 38,5 ml water??

Als je nu eens een exacte liter laat leeglopen in je originele trechter, heel langzaam uiteraard.

Is dus: 1 liter per vierkante meter, is 1 mm per vierkante meter.

Kijk wat het eindresultaat is aan millimeters wat je weerstation aangeeft na die liter water en meld dat even aub.
Door jansmit
De nieuwe tip invoeren in Weather Display via Control panel->Universal Setup->Rainfall setup->modified rain gauge New Tip(mm).

In jou geval de omtrek met een touwtje meten en dan delen door 3.14 dat is dan de diameter van de regen meter, die invoeren in de tabel en je heb de juiste tip.
Je oude tip is volgen mij 0.7 mm ipv 1.0 mm
De Cresta wxr 815 meet 0.7 mm per tip volgens de gebruiksaanwijzing.
Hier staat een conversie tabel in excel.
[ul]http://www.ladiesbridge.nl/weer/regenmeter.xls[/ul]
mvg Jan Smit
Door tinuz97
Klopt,0,7 mm staat ook bij mij in het boekje.
Dus die 1,0 die er standaard staat klopt niet eens?
Ga even een touwtje pakken en meten,laat het je zo even horen als ik er niet uitkom met die tabel :blush:
Door wslangerak
tinuz97 schrijft:

Pas op hoor, want die 1.0 is een factor, geen absolute mm-waarde.

Dus, als je "trechter" 2x zo groot wordt moet je dat veranderen in 0.5!
Door Regards
wslangerak schrijft:
tinuz97 schrijft:

Pas op hoor, want die 1.0 is een factor, geen absolute mm-waarde.

Dus, als je "trechter" 2x zo groot wordt moet je dat veranderen in 0.5!

Bij mij staat hij ook op 1.0, ik heb een tip van 0.4mm als dit zo is dat deze op 0.4 moet staan meet ik al een tijd de verkeerde gegevens, is het niet zo als je je weestation selecteer dat deze dan diect word goed gezet op wat je hebt?
Ga dit even niet begrijpen, ik hoop dat ik het 'verkeerd' begrijp en dat het goed staat.
Mocht dit zo zijn dan zullen meerdere mensen het verkeerd hebben ingesteld denk ik (hoop het niet).

Gr Rik