Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door tinuz97
Touwtje eromheen gedaan,het touwtje horizontaal,dus in de lengte gemeten:
Touwtje van de cresta regenmeter: 32,8cm lang het touwtje.
En van de trechter :65,5 cm lang.

Net met de 0.196 instelling even rustig een liter water doorheen laten lopen (exact 1000ml,zelfs gewogen op 1000gram nauwkeurig lol :laugh: )
Resultaat: op de console : 138,4mm
en in weather display: 3,2 mm
Door jansmit
tinuz97 schrijft:
Touwtje eromheen gedaan,het touwtje horizontaal,dus in de lengte gemeten:
Touwtje van de cresta regenmeter: 32,8cm lang het touwtje.
En van de trechter :65,5 cm lang.

Net met de 0.196 instelling even rustig een liter water doorheen laten lopen (exact 1000ml,zelfs gewogen op 1000gram nauwkeurig lol :laugh: )
Resultaat: op de console : 138,4mm
en in weather display: 3,2 mm

328 mm/3.14= 104 mm diameter
omgerekend in de tabel kom ik op 0.189 nieuwe tip in Weater Display
Door tinuz97
Ja maar het probleem is dat je met delen door 3.14 iets uitrekend wat rond is en niet ovaal.
Dan werkt die formule nl niet.
Heb zojuist even de ovaal op een vel papier over getrokken en daarin allemaal vierkante centimeters getekend,dit zijn er inderdaad +- 68.
Daarvan uitgaande en dat de nieuwe trechter 314 vierkante cm is houd dus in 314/68=4,61
4.61/1.0 (factor weather display) = een tip van 0.216 als het goed is.
Door tinuz97
nouja,nieuwe tip invoeren onthoud de software niet hier?
Heb gewoon het verschil in % aangegeven nu,kan ook in wd zie ik,en dat onthoud hij wel,schijnd een bug te zijn las ik ergens.
Nu als de tip 2x omvald geeft de cresta console 1,4mm neerslag aan.
En weather display 0.3mm neerslag.
dat klopt wel denk ik zo .
Door jansmit
tinuz97 schrijft:
nouja,nieuwe tip invoeren onthoud de software niet hier?
Heb gewoon het verschil in % aangegeven nu,kan ook in wd zie ik,en dat onthoud hij wel,schijnd een bug te zijn las ik ergens.
Nu als de tip 2x omvald geeft de cresta console 1,4mm neerslag aan.
En weather display 0.3mm neerslag.
dat klopt wel denk ik zo .

Heb je wel de nieuwste versie van Weather Display 1037O build 00 daar zijn weer wat bugs uitgehaald.
Door jansmit
tinuz97 schrijft:
Ja maar het probleem is dat je met delen door 3.14 iets uitrekend wat rond is en niet ovaal.
Dan werkt die formule nl niet.
Heb zojuist even de ovaal op een vel papier over getrokken en daarin allemaal vierkante centimeters getekend,dit zijn er inderdaad +- 68.
Daarvan uitgaande en dat de nieuwe trechter 314 vierkante cm is houd dus in 314/68=4,61
4.61/1.0 (factor weather display) = een tip van 0.216 als het goed is.

Als je een bepaalde lengte heb en je deel het door 3.14 dan heb je een denkbeeldige diameter, en die kan je wel invoeren in de conversie tabel.

Het maakt voor de regen niet uit of het ovaal of rond is het valt gewoon naar beneden.
mvg Jan Smit