Algemeen forum voor discussie over de website
Door weerzoetermeer
Maar die minimale eisen.... waar stel je dan de grens?

Precies Kees! Waar ligt de grens. Deze vraag ik heb ook al eens op het forum gezet maar dan krijg je geen antwoord want dat is er simpelweg niet. Ik vraag mij trouwens af hoe lang ik nog door ga met het pm-en naar deelnemers als ik een tijdelijke uitsluiting geef. Het is veel werk en sommige deelnemers kunnen er maar slecht mee omgaan als ze een tijdelijke uitsluiting hebben. Maar goed...als het goed is komt daar nog een aanpassing op zodat er automatische een pm naar een deelnemer gaat.

Wat mij betreft moet er iets komen als Awekas. Een te grote afwijking vergeleken met nabuur stations is uitsluiting. Maar dan kom je weer op de inmiddels bekende vraag.... Wat is een te grote afwijking? Voordeel is dat een computer de uitsluiting doet en nu is dat een mens....

Voor elke categorie aparte banners maken lijkt mij geen optie, dan kan je wel bezig blijven want hoe bepaal je de categorie? Er zijn stations onder de deelnemers die zich zelf een B geven en vervolgens een weerstation in een tuintje hebben staan zonder gras en schuttingen van 180cm.

Kortom....ik zie nog even niet in hoe we dit allemaal moeten/kunnen oplossen en dan ook nog eens dat iedereen tevreden blijft.

Gr.
Thierry
Door osjohn
Hierbij geef ik een pluim aan onze Moderators !!! die toch na zoveel gezeur de kalmte weten te behouden.

Mensen, hou die mensen ( moderators ) in ere, ze zijn onmisbaar en moeilijk te vervangen.

John van Os
Door mavlo77
Ik denk dat je mensen niet moet uitsluiten. Als er sterke afwijkingen zijn dan individueel aanspreken en dan eventueel samen proberen de meting beter te krijgen. Is er geen medewerking, dan kan er misschien alsnog een uitsluiting plaatsvinden op die grootheid.

Overigens ik ben nu heel blij. Op het KNMI kaartje zit ik in de 24-25 graden-zone. En wat staat hier op de meter???? Jawel: 24.4 graden!!!

Ik geef dit aan dat middels ingrepen het dus wel mogelijk is om verbeteringen aan te brengen in de bestaande locatie. Voorheen zat ik nu zeker op 27 a 28 graden!

De sensor hangt nu IN de beukenhaag in de schaduw met windje er doorheen. Alleen aan het begin van de dag staat de zon er even op. Dat zie je ook om 8.00u gebeuren (sterke stijging plots).

Afbeelding

Dit is niet de definitieve opstelling, maar op deze manier zal het toch mogelijk moeten worden een oplossing voor 24u per dag te vinden.
Door Luc
Het blijft een moeilijke discussie over de extremen. Ik wil deze niet verwijderen van de homepage. Ik wil ook geen aparte categorien maken voor stads- en landstations.

Ik wil wel MEEdenken over hoe we ervoor kunnen zorgen dat er geen ongeloofwaardige extremen staan. Ik leg de nadruk op meedenken. De moderators proberen zo goed mogelijk de ongeloofwaardige extremen uit te filteren. Hoewel de nieuwe moderator functionaliteit zeker een verbetering is, komt er toch altijd weer (opbouwende?) kritiek bovendrijven.

Het grootste probleem in mijn ogen is, dat er geen definitie is van wat ongeloofwaardig is. Neem bijvoorbeeld de temperatuur. Naast de handmatige controle, zit er ook al een automatische controle op. Als de temperatuur hoger of lager is dan 3 keer de [url]standaardafwijking[/url], dan wordt deze uitgefilterd. Hiermee komen de echte uitschieters niet meer voor.

Blijkbaar is dit automatisch filter niet voldoende. Om het automatisch filter te verbeteren, zullen we eerst moeten speciferen hoe deze moet werken. Wat is respectabel en wat niet? Moeten we vergelijken met een x aantal stations in de regio? Of met alle deelnemende stations? Of met alle stations binnen een bepaalde straal? En welke afwijking t.o.v. deze stations is toelaatbaar? Moet dat een percentage worden van de temperatuur? Of een absolute afwijking van x graden? Of passen we op deze selectie van stations de regel van 3x de standaardafwijking toe? Moet er een verschil zijn in het algoritme voor minimum- en maximum temperatuur? Immers de verschillen in minimum temperatuur, zijn in de winter groter dan de verschillen in de maximum temperatuur in de zomer. (denk aan een bijvoorbeeld een (plaatselijke) sneeuwlaag waarboven het veel sterker afkoelt.)

Zo zijn er nog veel meer vragen te bedenken. Ik wil iedereen, maar vooral diegene die vinden dat het beter moet, oproepen om mee te denken aan een definitie van wat toelaatbaar is en wat niet. Ik zal de definitie daarna uitwerken in een automatisch filter en implementeren op de extremen pagina. Dan hebben we daar als moderator ook geen omkijken meer naar.

Laten we eerst proberen een definitie te maken voor de temperatuur. Dan kunnen we daarna verder met de andere grootheden.

Gr,
Luc
Door tinuz97
Nu wil ik niet offtopic gaan,maar de samenwerking,ideeen en hulp hier vind ik super,ook dat er geluisterd wordt naar opties en dergelijken.
Dat mag ook wel eens een keer benadrukt worden.
Tevens lijkt het mij ook een goed idee om bij iemand die extreme uitschietes heeft bv inderdaad te benaderen,vervolgens om naar een oplossing,cq te kijken naar bv de situatie van de temp meter,en de omgeving daarvan,wel of geen weerhut etc,en bij geen medewerking daaraan uit te sluiten.
Maar dat is alleen maar een mening/idee zoals iemand anders die al voorstelde hier eerder genoemt.
Door Eckie76
Een aantal deelnemers heeft zijn weerstation niet fatsoenlijk opgesteld. Of dat nu een stadsstation is, of een station in een weiland, dat doet er helemaal niet toe. Heb je geen bescherming tegen zonlicht, dan kan je het vergeten. Het probleem met het tuineffect zal overal en bij iedereen in meer of mindere mate parten spelen, maar zelfs dan zal de temperatuur nooit absurde afwijkingen vertonen van 5 of 6 graden.
Als de sensoren niet fatsoenlijk opgesteld worden en afgeschermd worden tegen zonlicht, zullen er altijd problemen blijven optreden op de voorpagina.
Als je hier ( als moderator, of als lid )iets van zegt tegen zo'n deelnemer, wordt er niet zelden verontwaardigd gereageerd.
Bij afwijkingen van 1 a 2 graden kan ik me dat nog voorstellen, maar iemand die 30 graden registreert, terwijl het er maximaal 25 zijn, en dan nog blijft volhouden dat hij goed bezig is, gaat mij persoonlijk te ver.

Net zoals er forumregels zijn, moeten er volgens mij ook heel snel regels worden opgesteld voor de weeramateurs.
Het is niet alleen de kwantiteit, maar vooral de kwaliteit die een prodict of dienst beter kan maken.

Neem nu de waarden op de voorpagina vandaag. Zonder namen te noemen staat er afgerond 32 graden vermeld bij hoogste temperatuur.
Afgaande op de grafieken en alle actuele weerdata die verkrijgbaar zijn in Nederland, kan je op je vingers uittellen dat dat niet klopt.
Het heeft ook niks met klasseverschil te maken, want met een minder geavanceerd station kan je absoluut goede temp.metingen verrichten, MITS zo goed mogelijk opgestelde thermosensor.

Het PM systeem wekt blijkbaar irritaties op.
Men mag ook best harder optreden wat mij betreft.
Bij onwaarschijnlijke overschrijdingen een ban voor de extremenpagina is prima, maar misschien is het dan ook aan te bevelen om deze ban te handhaven, totdat de eigenaar verbeteringen heeft aangebracht.
Door osjohn
Ik zou die mensen, die problemen hebben met de moderator het advies geven: sluit je zelf aan bij Awekas en zie het resultaat.

Wat Thierry voorstelde, het controlesysteem van Awekas zou de oplossing zijn.
De provincies zijn al gescheiden en zou het toch mogelijk moeten zijn om automatisch de controle te laten uitoefenen.

John
Door Overijse
Ikzelf zat vorige nacht volgens awekas 2,5 °C boven 13 stations die in de omtrek liggen (omtrek van 50 km denk ik persoonlijk, want Aalst is minstens 35-40 minuten autostrade). Wat moet ik dan doen 's nacht zelf gaan bijblazen omdat het niet snel genoeg afkoelt. Ten andere overdag maar tot Max 1,2 °C verschil.
Door etab
De hele discussie over kwaliteit is een te laat opgezette.

Als je kwaliteit als hoogste prioriteit stelt had je dat bij het begin van HWA direct moeten schiften.
Ik ben ook begonnen hier eerst met een Gamma setje. Daar heeft nooit iemand over geklaagd. Iedereen was welkom.
Ik denk dat het beter is om net als bij jureringen de minimalen en maximalen weg te halen om een zo reel mogelijk beeld te scheppen.

Je kan nu niet in ene verwachten dat iedereen een dure professionele set n zijn tuin hangt en daar 24 uur per dag met zijn neus boven op gaat zitten.
Ik heb inmiddels ook best wel wat geschaafd, maar ik blijf een paar tienden boven de buurt hangen.
Ik vindt het nu wel goed zo. Het is in mijn buurt nou eenmaal knetter warm altijd.

Maar bannen is een negatief verschijnsel. En ook ik werd eens geband. Zomaar zonder vooraankondiging. Je krijgt geen kans niks. boem weg.
Ook ik loop hier al even rond en dan ben ik pissig want ik laadt inmiddels ook al 1.5 jaar 24/7 mijn gegevens op. een seintje had ook gekund.
Net als een windvlaag. ik hal in de winter een harde klap. En dat ding staat gewoon op mijn dak. Maar ik woon wel 5 minuten vanaf de noordzeekust. Ben ik dan fout?????
Door Overijse
Is toch doodnormaal dat er zijn waar de temperatuur veel hoger of lager ligt, de zon komt er 2 uur later op dan op alle andere plaatsen :dry:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11