Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Weerstation Kaatsheuvel schrijft:
De vragenlijst krijgen we die van het KNMI?

Het is de bedoeling dat de vragenlijst beschikbaar komt in de beheermodule. De antwoorden op de vragen worden doorgestuurd naar het KNMI.

Gr,
Luc
Door wthus
Beste Luc en KNMI,

Ik doe graag mee en zal dus mijn gegevens ook willen leveren voor het toekomstige onderzoek. Het is sowieso leuk om eventueel je naam nog eens te kunnen lezen in een onderzoeksrapport als zijnde deelnemend station en men zo kan zien dat je er ook een (kleine) bijdrage aan hebt geleverd.

Ondanks dat ik over een "plattelandsstation" beschik, denk ik dat deze meet data zeer waardevol kunnen zijn voor de vergelijkingen tussen de stad en daar buiten. Ik merk hier in Doetinchem onder vaak verschillende omstandigheden, verschillende "afwijkingen" tussen de naastgelegen stations. Eerder deze week een mooi voorbeeld. Zonnig en warm met oplopende maxima naar 25 graad op mijn station. De twee stads stations kwamen met een 27 graad op de proppen. Grootste oorzaak bleek de matige wind te zijn die op het platteland wat meer menging veroorzaakte dan in de stad door alle gebouwen.

Om echt goede data te kunnen en willen leveren (iets wat ik belangrijk vind), zal er naast de automatische uitvoer ook een mogelijkheid moeten komen (zowel voor KNMI als MC) om ook 's avonds met de hand meetgegevens te kunnen corrigeren. Ook al is het aan hand van een extra notitieblok in de beheerdersmodule. De elektronische meters komen nog wel eens met afwijkingen en of storingen, die fouten wijzig ik niet in de logboeken van het automatische station, maar achteraf altijd in aparte excel bestanden. Een makkelijk voorbeeld is de neerslagmeter. Die van de Vantage Pro zit bij mij veelal redelijk onder het werkelijke aantal gevallen millimeters die ik 's avonds om 20:00 uur aftap uit de officiële hellman regenmeter. Zo is er gisteravond tijdens onweer volgens de elektronische meter 23 mm gevallen, maar ik weet zeker dat als ik straks naar de hellman rij, er meer in zit (schat een mm of 25/27). En zeker voor een onderzoek is het belangrijk om deze fouten extra te kunnen vermelden waarvoor een notitieblok misschien het makkelijkst is (mits daar door de instanties ook naar gekeken zal worden).

En ja, we kunnen veel discussiëren over kosten die vergoed moeten worden, maar besef nou zelf, dat zal niet realiseerbaar zijn! Er zijn vele weeramateurs waaronder dat dan verdeeld zou moeten worden. Daar zul je echt niet rijk van worden of zomaar een nieuw instrument van kunnen kopen!! Onlangs meetgegevens geleverd voor een onderzoek aan provincie Gelderland. Daar wel een vergoeding voor gekregen, maar ook daar ben ik niet rijk aan geworden en het was ook niet zoveel dat ik hele uitbreidingen kon realiseren.

Mvg. Wilber Thus
Doetinchem - Dichteren.
Door mavlo77
Geheel mee eens. Dat je een vergoeding vraagt aan de provincie is toch redelijk? Anders kostte het hen namelijk veel geld om eraan te komen, en ja jij moet toch handelingen verrichten. Verder heb je ook geen toegang meer tot het resultaat.

Bij het KNMI gaat het gewoon om een publiek onderzoek wat 100% met het weer te maken heeft, waarvan je de resultaten kunt bekijken. Het is een wisselwerking. En dat Luc een vergoeding krijgt vind ik niets anders dan normaal. Neem bijvoorbeeld de bloedbank. Breng je ook je bloed. Krijg je niks voor. Maar betekent dat dan dat die mensen die daar werken niet betaald mogen krijgen?

In ieder geval, ik kijk uit naar de werkelijk start en gezien de 99% positieve reacties zou ik zeggen: ga zo door!
Door wthus
mavlo77 schrijft:
Geheel mee eens. Dat je een vergoeding vraagt aan de provincie is toch redelijk? Anders kostte het hen namelijk veel geld om eraan te komen, en ja jij moet toch handelingen verrichten. Verder heb je ook geen toegang meer tot het resultaat.

Bij het KNMI gaat het gewoon om een publiek onderzoek wat 100% met het weer te maken heeft, waarvan je de resultaten kunt bekijken. Het is een wisselwerking. En dat Luc een vergoeding krijgt vind ik niets anders dan normaal. Neem bijvoorbeeld de bloedbank. Breng je ook je bloed. Krijg je niks voor. Maar betekent dat dan dat die mensen die daar werken niet betaald mogen krijgen?

In ieder geval, ik kijk uit naar de werkelijk start en gezien de 99% positieve reacties zou ik zeggen: ga zo door!

Mijn punt is dus, ik hoef helemaal geen vergoeding te hebben! Denk dat dit niet echt duidelijk is geworden in mijn schrijven. Zelfs van de provincie had het niet echt gehoeven. Maak daar verder ook geen problemen over, ook niet dat Luc er iets voor zou ontvangen. Hij is wel degene die de website en alles draaiende moet zien te houden en applicaties moet ontwikkelen waar een ieder wat aan heeft.

Zo, gaat kijken of mijn gazonnetje is opgedroogd en deze weer even kortwieken onder de meters :P
Door regenbui
Hoi Luc

Dat het KNMI de weeramateurs al jaren ziet zitten behoeft geen discusie. Nu samenwerking met het HWA d.m.v. gegevens uitwisseling aanstaande is, is dat weer een erkenning van deze groep. Ok de voorwaarde die dit instituut steld aan de meetopstellingen zijn misschien niet voor iedereen haalbaar, maar het is duidelijk dat het KNMI onze metingen wil intergreren in haar eigen data, om b.v. meer inzicht te krijgen van de temperaturen gemeten in bewoonde gebieden.

Ik hoop dat deze samenwerking binnenkort meer inhoud gaat krijgen zodat we onze data kunnen aanleveren.

Groeten en succes
Theo Leijen
Meteo Tuitjenhorn
Door Pieterweer
Beste lezer(s)

Met alle plezier stel ik de meetgegevens van mijn weerstation beschikbaar hiervoor.

Pieter Groeneveld
Door weerstation Den Bosch
Zeker doen.Niet geschoten is altijd mis
Leuk Luc dat je serieus wordt genomen.(komplimenten)
Door WeerinDelft
Luc,

Samenwerking met het KNMI vindt ik een goed idee.
Geeft toch weer een stukje waardering voor de weeramateur.
Dus nogmaals, gewoon doen.

Groet,

Henk
Door nelson
Ik vind het een prima idee de samenwerking met het knmi.

Weerstation soestdijk noord.

(E de Bruin)
Door Meteonoord
Beste medeweeramateurs,

Een goede nachtrust doet wonderen, lichaam en geest rusten uit.

Na een goed ontbijt nog eens de hele topic HWA vs MC en de topic HWA vs KNMI doorgelezen daarbij vooral lettend op mijn reacties.

Thans kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk niet zoveel tegen de beide samenwerkingen heb maar dat mijn irritaties zich vooral toespitsen op onwaarheden, verkeerd weergeven etc en dan ook speciaal met betrekking tot de vergoedingen.

Ter uwer informatie, ik heb niets tegen winst maken, ik heb jarenlang mogen werken bij een firma die winst maken bijna heeft uitgevonden en ik heb driftig meegegeten uit die ruif en daar eet nu nog goed van.

HWA is ontstaan uit hobbyisme volgens een door Luc ontwikkeld concept. Vanuit dit hobbyisme is Luc op zoek gegaan naar weeramateurs die hun gegevens wilden aanleveren. Langzamerhand hebben we met z’n allen een, in mijn ogen, geweldige site opgebouwd met een schat aan gegevens. Dat daar kosten uit voortvloeien, dataverkeer, server etc. is een logische zaak.

De laatste maanden komt er op het forum een stevige discussie los over de kwaliteit van de gegevens. De discussie hierover is nog volop gaande. Dan vallen me een paar zaken op, kreten als “Ja maar we kunnen niet allemaal zo’n duur station kopen “ etc. komen enige malen voor. Maar toch probeert een ieder zijn zaakjes goed te regelen.

Wat zijn is dan de reden van mijn ergernissen ?

Allereerst is de site een wandelend reclame blok geworden. Elke vrije ruimte wordt gevuld met, al dan niet schreeuwende en flikkerende, reclame’s. Volgens mijn informatie, bij dit aantal site bezoekers, zijn dit interessante neveninkomsten. Dan wordt bij elke samenwerking gesproken over een redelijke vergoeding voor sitebeheer etc. Dat Luc hiervan niet kan bestaan moge duidelijk zijn, maar het wordt zo langzamerhand wel een leuk onderdeel van zijn inkomen. Niet gek voor een hobby. Overigens worden een aantal fouten op de site - volgens zeggen door tijdgebrek - niet hersteld. De leveranciers van dit alles wordt, in mijn ogen, afgescheept met wat zoet houdertjes te weten een rondleiding, plaatjes van zijn eigen gegevens etc. Als je ziet hoe ver de meesten van Wageningen en de Bilt af zitten dan zal die opkomst ook niet groot zijn. Bovendien, zoals al gesteld op het forum, worden afspraken niet, of veel te laat, nagekomen.

Diegene die van mening zijn dat ik op financieel gewin uit ben moet ik teleurstellen. Op mijn site vind je dan ook geen betaalde reclame. Aantal hits op mijn site interesseert me niet. Ik gun een ieder en zeker Luc, een goede boterham, maar niet over de rug van de goedwillende amateur. Ik denk dat daar best wel wat duidelijkheid over mag komen.

Samenwerken wil zeggen samen, op basis van gelijkheid, werken. Die gelijkheid gaat hier mank. Wederom dreigt een drie partijen samenwerking weer één verliezer op te leveren.

Hiermede heb ik mijn punt gemaakt en stop verdere discussie over dit topic. Ik wil niet de kans lopen de sfeer hierdoor te verpesten. Iedereen die denkt, mij nog wat te willen mededelen, kan dit doen via het contactformulier op mijn nieuwe site : www.meteonoord.com.

Ik wens een ieder veel plezier met deze prachtige mooie weer hobby

Met collegiale groet,

Bert J. van Bergen
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 22