Algemeen forum voor discussie over de website
Door wslangerak
Hallo allemaal,

Regelmatig duiken er discussies op in dit forum over de betrouwbaarheid van de meetwaarden en de extremen die soms worden gemeten.
Naar aanleiding daarvan het volgende.

In de nacht van vrijdag op zaterdag (24 op 25 juli) werden wij hier in Langerak verblijd met twee fikse buien, de eerste rond 01:30 uur met nogal agressief onweer, waardoor de aardlekschakelaar in ons rijtje huizen uitsprong. De tweede bui met enkel regen kwam rond 04:30 uur.

De buien zorgden ervoor dat ik in het rijtje extremen kwam te staan met 32 mm regen. Het was de hoogst gemeten regenval van Nederland die nacht. Dus dan ga je op zoek naar vergelijkende waarden in je omgeving. Maar helaas, niet echt iets gevonden wat in de buurt kwam. Zelf het officiële KNMI-station Cabauw, hier een steenworp vandaan had bijna geen regen gemeten. Mijn "buren" in Groot-Ammers hadden "maar" 19.2 mm.

Vandaag zag ik echter het voorlopige neerslagkaartje van 25 juli. En kijk dan eens wat er staat waar mijn station is gevestigd... jawel, 32 mm :-)

Moraal van dit verhaal: extremen kunnen echt zéér plaatselijk worden gemeten.

Gr,
Bijlagen
regen20090725.png
regen20090725.png (79.12 KiB) 1701 keer bekeken
Door weerzal
klopt ik vind het al mooi om zaltbommel te vergelijken met waardenburg.
Zit rivier de waal tussen.
Ik weet dat volgens de deskundigen dat niks uitmaakt maar het gevoel zegt toch echt van wel.

groet
Door Eckie76
wslangerak schrijft:
Moraal van dit verhaal: extremen kunnen echt zéér plaatselijk worden gemeten.

Gr,

Hallo Kees,

dat is zeker een feit ( mooie contaminatie trouwens) :)

Onze weerstations in Montfort en Sint Odiliënberg (Limburg) liggen 5 km van elkaar en het komt wel eens voor dat er meer dan 20 mm verschil optreedt.
Door Zaferr
Zo ook 19 juli 2007..

Toen ik 30,4mm aftapte in een uur, en alkmaar west 0,7mm! (hoop dat ik niks verkeerd doe om zijn metingen te plaatsen? :blush: )

Er ontstond een rood pitje, die vlak voor mij ontstond en na mij weer uitstierf! zo groot kan een verschil dus zijn! :D Rainrate toen was iets van 196 mm/hr!

Gr. Zafer de Boer