Algemeen forum voor discussie over de website
Door petergroeneveld
Oké de geografische woonhoogte is nu vrij invulbaar maar je zult dus toch nog op de een of andere wijze, al of niet met een tool, dit moeten bepalen.

Welk medium of hulpmiddel kun je hiervoor gebruiken zodat die de geografische woonhoogte het nauwkeurigste benaderd wordt?

En kan men dit ook een beetje onderbouwen waarom zijn gebruikte hulpmiddel de nauwkeurigste bepaling heeft.
Door whozee
Hoogtes worden in de kartografie en navigatie gemeten t.o.v. van een gestandariseerd vlak.
Voor GPS instrumenten veel WGS 84 of WGS 86. (Ook Google gebruikt WGS84
Voor Nederlandse kaarten gebruikt men veelal NAP.
Door het niet aangeven van welk vlak gebruikt is voor het meten van de hoogte ontstaan verschillen.
Advies: Eerst afspreken welk vlak gaan we gebruiken???
Door Meteonoord
Ik heb hier in de gemeente Vlagtwedde onderzocht, met medewerking van een ambtenaar van de gemeente, wat nu de hoogte is.

Wat blijkt, binnen elke kilometer in de gemeente, zit een officieel ijkpunt van het NAP. Deze punten worden eens per tien jaar opnieuw geijkt. Eén van deze punten wordt nu overgelaserd naar ons perceel. Tot op de centimeter nauwkeurige NAP hoogte. Navraag heeft mij geleerd dat in bijna alle gemeentes dat zo is.
Voor meer informatie : http://www.rdnap.nl of bij je eigen gemeente.

Feit is dat ik nu een duidelijke NAP hoogte heb van waaruit dan eventueel verdere berekeningen kunnen worden gemaakt. Nu Luc ook het veld " hoogte " vrij invulbaar heeeft gemaakt lijkt mij dat probleem ook opgelost.

Ik hoop zo alle collega's een mogelijkheid te hebben geboden om toch achter de juiste hoogte te komen.

Tot slot merk ik op dat in Brabant en met name in Limburg nog wat andere zaken meespelen, informatie op bovenstaande link.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door weerzoetermeer
Zojuist even gekeken bij de hoogtemeting van mijn gemeente. Laatste meting is van 2009, praktisch naast mijn huis. Opgave is -4.017 meter. Opgave volgens de site van AHN is -4.0 meter. Lijkt mij een prima site om te gebruiken. Zo zuiver hoeft het namelijk allemaal niet te zijn maar dat is al uitvoerig in de andere postings medegedeeld. Mocht je het wel tot op de mm willen weten zal je de methode van Bert moeten gebruiken. Maar nogmaals, dit is niet noodzakelijk.

Link naar AHN: www.ahn.nl/hoogtetool/postcodehoogte.php

Gr.
Thierry
Door whozee
Hoogte staat in Wikipedia als volgt omschreven:

Hoogte (geografie)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

De hoogte van een geografische locatie (bijvoorbeeld een berg of plateau) wordt opgegeven in meters (of andere lengtemaat) ten opzichte van een referentieniveau het nulvlak. Het nulvlak (een equipotentiaalvlak) staat overal loodrecht op de zwaartekracht.

De hoogte wordt bepaald door middel van waterpassing. Met behulp van GPS kan eveneens een hoogte worden bepaald. Het is de hoogte ten opzichte van een ellipsoïde, een wiskundig gedefinieerde en geïdealiseerde vorm van de aarde. De GPS-hoogte bedraagt 40 tot 46 meter meer dan de NAP-hoogte. Andere methoden om hoogte(verschillen) te bepalen zijn barometrisch (bepalen van verschillen in luchtdruk) , laseraltimetrie (tijdmeting van gereflecteerde laserpulsen), fotogrammetrisch (bepalen van de streografische parallax op luchtfoto's), gravimetrisch (bepalen van verschillen in zwaartekracht), trigoniometrisch (driehoekshoekmeting).

In Nederland is het Normaal Amsterdams Peil (NAP) de referentie, maar in andere landen geldt een andere referentievlak. Hierdoor kan de hoogteaanduiding van een plaats op per land verschillen. In België is het nulvlak voor het hoogtesysteem vastgelegd aan de hand van de gemiddelde laagwaterstand in Oostende in 1958. De hoogte hiervan is 2,34 meter beneden NAP. Het Duitste hoogtenet is oorspronkelijk afgeleid van het NAP. Het Duitse nulvlak, Normal Null (NN), ligt slechts 2 cm boven het NAP-vlak.

Het NAP ligt ongeveer op het gemiddelde zeeniveau van de Noordzee.

Ga je met een GPS ontvanger of navigatiesysteem meten, dan krijg je een andere hoogte.
Zal niet veel uitmaken, maar toch!
Door wslangerak
Het lijkt mij het beste om voor HWA NAP te gebruiken. Dat is in Nederland lijkt me het meest gebruikelijk? Een poll misschien?

Gr,