Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weerzal
Om nog even terug te komen op de batterijen.
Wij gebruiken duracell procell op het werk en dat schijnt van de weggooi batterijen de beste te zijn

groet rob
Door gerrit32
Ik heb het vorige weekend mijn batterij moeten vernieuwen van de Vantage Pro.
Ik had geen gegevens meer sinds laat in de avond en begon weer toen het licht werd.
Bij meting bleek de spanning ruim onder de 3 volt te zitten.
De batterij kwam er redelijk verweerd uit.
Deze batterij zat er in vanaf de aflevering in maart 2003.
Intussen heeft bij de verhuizing naar mijn huidige woning de Vantage 8 maanden ingepakt gestaan zonder dat de batterij los gezet was.
De batterij kan dus behoorlijk lang mee gaan.

Dit was een batterij van Panasonic Lihium niet oplaadbaar.

Groet,
Gerrit
Door petergroeneveld
gerrit32 schrijft:
Ik heb het vorige weekend mijn batterij moeten vernieuwen van de Vantage Pro.
Ik had geen gegevens meer sinds laat in de avond en begon weer toen het licht werd.
Bij meting bleek de spanning ruim onder de 3 volt te zitten.
De batterij kwam er redelijk verweerd uit.
Deze batterij zat er in vanaf de aflevering in maart 2003.
Intussen heeft bij de verhuizing naar mijn huidige woning de Vantage 8 maanden ingepakt gestaan zonder dat de batterij los gezet was.
De batterij kan dus behoorlijk lang mee gaan.

Dit was een batterij van Panasonic Lihium niet oplaadbaar.

Groet,
Gerrit

Als ik het goed begrijp is je batterij in die 8 maanden leeggetrokken en moet je concluderen dat het zonnepaneeltje in samenwerking met de condensator in topconditie verkeren. Als dat je eerste batterij is geweest heeft die het lang uitgehouden zeg maar een jaar of 6.

Hoe zag de condensator eruit of heb je hier niet naar gekeken, die willen het ook wel eens begeven.
Door gerrit32
petergroeneveld schrijft:

Als ik het goed begrijp is je batterij in die 8 maanden leeggetrokken en moet je concluderen dat het zonnepaneeltje in samenwerking met de condensator in topconditie verkeren. Als dat je eerste batterij is geweest heeft die het lang uitgehouden zeg maar een jaar of 6.

Hoe zag de condensator eruit of heb je hier niet naar gekeken, die willen het ook wel eens begeven.

Ik heb niet naar de condensator gekeken. Ik weet ook niet waar hij zit.
Ik kon wel zien dat de print er niet zo mooi meer uit zag.
Mijn laatst ontvangen data was van 23:30 uur en kwam in de ochtend weer terug toen het licht werd. De zon scheen nog niet. Het zonnepaneeltje doet zijn werk dus goed ondanks dat het venster niet meer helder is.
Ik heb in weatherlink de data gecontroleerd op onderbrekingen in eerdere nachten.
Dit was niet zo. Schijnbaar geeft de batterij in een korte tijd te weinig spanning af waardoor de Vantage er mee stopt. Tussentijds is er niets meer ontvangen. Hij stopt dus definitief tot er weer genoeg van het zonnepaneeltje of nieuwe batterij afkomt.

Groet,
Gerrit
Door weerstationhoogeloon
Beste Weervrienden,

ook Weerstation Hoogeloon heeft te kampen gehad met het batterij-probleem van de ISS.
Vorige week donderdag verscheen er de melding "Low battery on station 1". Gelijk een nieuwe 3V Lithium in de ISS geplaatst en hopsakee! alles kan weer doorgaan ?!?!?

Maar de vorige batterij had ik toch rond Kerstmis 2008 vernieuwd? Zo snel al weer leeg? Die moet toch een meerdere jaren meegaan?

Affijn, om een lang verhaal kort te maken: de 10F / 2,7V condensator was defect!
Maandag een emailtje naar Ekopower in Eindhoven. Een uur nadien antwoord dat ze een nieuwe condensator zouden opsturen. Vanmiddag met de post ontvangen en in de ISS geplaatst. En nu maar afwachten dat alles goed is. Ik heb er alle hoop op!

Het weerstation is ongeveer een uurtje uit de lucht geweest. (Ik had nog net een SMS-alertje)

Dank voor de snelle service van Ekopower!

gr. Remie
Door Edwin
Op mijn additionele temp/hum sensor heb ik geen zonnecel aangesloten (dat kan overigens wel), maar juist deze sensor staat met opzet in de schaduw.

Aangezien ik ook zo'n beetje iedere 6 maanden de batterij (cr123a) moet vervangen a 8 euro per stuk, ben ik aan het overwegen om de batterij te vervangen door een adapter van een nokia telefoon. Die heeft secundair 3,7volt bij 355mA, mogelijk dat bij belasting het voltage iets "instort". Heeft iemand hier ervaring mee?
Door tjabine
Hoi Edwin,

Ik gebruik ook een adapter voor mijn second temp station.
Het werkt echt super, geen battery meer vervangen na aansluiten.
En als het stroom uitvalt neemt de battery het over.
Ik heb de adapter toen bij ekopower besteld, volgens mij 12 euro per stuk?

Gr Ron.
Door Edwin
Hoi Ron,

Interessant, ik ben wel benieuwd naar de specificaties van die adapter. Ik heb zojuist op de website van Ekopower gezocht maar niets gevonden over aparte adapters. Zit er nog additionele electronica bij of is het puur een kwestie van de spanning met klemmetjes oid aansluiten?
Door tjabine
Nee, de temp/hum station is voorbereid! boven in het station zit de adapter aansluiting.
Je moet ze even mailen, het staat niet op de site.
Ik zit nu op m'n werk dus kan even niet naar de spec's kijken.
Dus dat hoor je nog even van me.

Gr Ron.