Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Maccie
Hallo allemaal,

Al enige tijd loop ik te denken aan de aanschaf van een weerstation met een regen-en windmeter.
Nu woon ik aan de rand van Purmerend (de Gors-Zuid). In de tuin staan twee flinke bomen, achter ons huis is een pleintje. Kortom de windrichting wordt aardig beinvloed door zowel huizen als bomen, alhoewel ik de windmeter een paar meter hoger dan het dak kan plaatsen.
Mijn vraag is eigenlijk: heeft het zin om op zo'n stadsplek een heel nauwkeurig weerstation te plaatsen, zoals een Davis Vantage Pro of Vue, of kan je dan ook toe met een wat goedkoper, en dus wat minder nauwkeurig station?
Verder vraag ik me af of de weersvoorspelling van een Davis of Oregon WMR200 nu zoveel nauwkeuriger is als die van bijvoorbeeld een TFA Sinus of een Cresta WXR-810.
Het gaat toch om stadsomstandigheden, die al van invloed zijn op de nauwkeurigheid van de meting denk ik.
Ben benieuwd naar jullie reacties of commentaar.
Overigens heb ik op het ogenblik een Vion Meteo Explorer met externe temperatuur/hygrometer.

Vriendelijke groet,

Jan.
Door Mike
Hoi Jan,

Welkom op het forum.

Wat een weerstation betreft, tsja het is overal wel wat kwa plaatsing, je zal dan niet de ideale windmeting aangeven maar als je windmeter boven je dak/schoorsteen kan uitsteken zou ik het gewoon doen, de bomen worden straks ook weer kaal wat meer wind doorlaat.
Juist een stadsplek kan interessant zijn hoor, ga maar eens lezen op dit forum, zelfs het KNMI heeft interesse in onze stadsstations ;) (geven naar mijn mening een beter beeld van de temp. enzo dan een station in het openveld, geld natuurlijk voor de mensen die ook in een bebouwde kom wonen), gewoon doen Jan, je interesse is er, het is een leuke hobby.

Wat voor een weerstation, tsja ik heb alleen maar ervaring met een Vantage PRO2 en die bevalt prima, draaid alweer ruim 3 jaar. Maar geloof graag dat goedkopere weerstation ook prima functioneren, zet de functies op een rij en maak je keuze zou ik zeggen. :)

Ben benieuwd wat je gaat kopen Jan.

Suc6 met je keuze.
Door Eckie76
Volgens mij bestaat het overgrote deel van de deelnemers uit stadsstations. Daar is helemaal niets mis mee, mits je voldoende rekening houdt met de opstelling van je meetinstrumenten ( vooral afschermen tegen directe zonnestraling).
Windmetingen worden op deze plaatsen vaker beinvloed door bebouwing en bomen, daar zul je mee moeten leren leven.
Dan verdienen temperatuur en neerslag nu eenmaal meer prioriteit.
Het is juist mooi om te vergelijken tussen stads- en plattelandsstations.
Door Eckie76
Maccie schrijft:
Bedankt voor julie reacties!:cheer:

U zijt wellekome;)