Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door weerzal
Zit er eigenlijk een maximum aan het antal deelnemende weerstations?
Het zou toch zonde zijn als er straks geen mensen meer mee kunnen doen.
hoe werkt dat hangt dat af van de grote van de server?
Ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig hoe dat werkt.

groet rob
Door Meteonoord
weerzal schrijft:

groet rob

Hi Rob,

Bij mijn weten is er geen maximum maar ik denk dat Luc daar beter een antwoord op kan geven.

Als het meer data verkeer gaat genereren kan ik mij voorstellen dat de server ook uitgebreid dient te worden.

Maar ook hier is Luc de aangewezen persoon.

Groet,

Bert
Door Luc
weerzal schrijft:

groet rob
Hoi Rob,

Er is geen maximum aantal deelnemers. Wel krijgt de server het drukker bij meer deelnemers. De server doet grofweg 3 dingen:

* Iedere 5 minuten alle data van alle weerstations ophalen. En als de 5 minuten om zijn weer vooraan beginnen bij de eerste. Dit lukt vooralsnog goed binnen de 5 minuten.

* Verder kost het genereren van de temp/wind/neerslag kaartjes erg veel rekenkracht. Een extra weerstation, betekent ook dat het genereren weer langer duurt. Ik moet de frequentie en tijden goed op elkaar afstemmen. Eén processor is hier zo'n beetje constant mee bezig.

* Het tonen van de website aan de bezoekers.

Als het aantal deelnemers verder stijgt, dan moet ik zeker een keer upgraden. Ik heb al offertes opgevraagd voor een nieuwe krachtigere server.

Gr,
Luc
Door tinuz97
Offtopic:
Als we Luc met zijn alleen beetje steunen?
Is dat misschien een idee?
Bv een X bedrag,kan er misschien een nog betere server komen,het is maar een idee overigens.
Ik ben daar wel bereid toe namelijk.
Offtopic
Door petergroeneveld
Luc schrijft:
weerzal schrijft:

groet rob
Hoi Rob,

Begin bericht....

* Iedere 5 minuten alle data van alle weerstations ophalen. En als de 5 minuten om zijn weer vooraan beginnen bij de eerste. Dit lukt vooralsnog goed binnen de 5 minuten.

.... Einde bericht.

Gr,
Luc

Upload elke 5 minuten naar HWA maar als de upload van bv. 21:15h is gedaan wordt op de site van HWA 21:10h als laatste upload weergegeven dus het loopt als het ware telkens 5 minuten achter.
Door Luc
petergroeneveld schrijft:
Upload elke 5 minuten naar HWA maar als de upload van bv. 21:15h is gedaan wordt op de site van HWA 21:10h als laatste upload weergegeven dus het loopt als het ware telkens 5 minuten achter.
Beetje offtopic, maar hier een tip:

Upload dan niet precies om 21:15, maar om 21:13u en dan iedere 5 minuten. Als de server om 21:15u jouw data ophaalt, maar jouw PC tijd loopt bijvoorbeeld 10 seconden achter, dan staat er nog de oude data van 21:10u bij jou....

De HWA server kijkt iedere 5 minuten (dus 21:00, 21:05, 21:10, 21:15, 21:20 etc) of er nieuwe data is.

Gr,
Luc
Door Eckie76
Misschien kun je overwegen de uploads elke 10 minuten te laten doen?
Persoonlijk vind ik een update van elke 10 minuten, en zelfs een kwartier al meer dan genoeg.
Toch actueel, maar dan minder belastend.