Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Er is regelmatig discussie over de betrouwbaarheid van de extremen op de homepage. Met name bij zonnige dagen, registreren sommige weerstations (veel) hogere temperaturen dan omliggende weerstations. Het ligt voor de hand om dit toe te schrijven aan de afscherming van de temperatuur sensor. Indien een sensor niet is afgeschermd tegen de zon, wordt deze immers veel warmer door de directe instraling van de zon.

Het beheer van deze extremen is zeer tijdrovend voor de moderators. En deze moderators zijn bovendien niet altijd online om de extremen te controleren. Daarom worden vanaf nu op de extremen pagina alleen nog weerstations getoond met een afgeschermde sensor. Dit geldt alleen voor de temperatuur extremen.

Naar aanleiding van de samenwerking met het KNMI hebben we iedereen gevraagd om in de vernieuwde beheer module een aantal vragen te beantwoorden. Ook de deelnemers die niet meedoen aan de samenwerking met het KNMI. Het gros van de deelnemers heeft dit inmiddels gedaan.

In deze vragenlijst zit ook een vraag over de afscherming van de temperatuursensor. Alleen weerstations die hebben aangegeven een afscherming te hebben, worden nog getoond op de extremen pagina. Weerstations die geen afscherming hebben, of die deze vraag nog niet hebben beantwoord, worden NIET meer getoond op de extremen pagina. Dit geldt ook voor de weerbanners met extremen per land of provincie.

We hopen met deze wijziging een nauwkeuriger beeld te geven van het actuele weer in Nederland en België.

Heb je de vragenlijst nog niet beantwoord? Vul deze dan zo spoedig mogelijk alsnog in!

Wellicht overbodig om te melden:
Uiteraard is het niet de bedoeling dat je (stiekem) gaat aangeven dat er een afscherming is van de sensor, terwijl dit niet het geval is. We gaan er van uit dat niemand deze vraag misbruikt om zo te forceren om op de extremen pagina te komen.

Mochten we twijfelen, dan raadplegen we de foto's die jullie hebben opgestuurd. Bij misbruik volgt een permanente uitsluiting van de extremen pagina.

Maar nogmaals, we gaan er van uit dat iedereen de vragen eerlijk beantwoord....

Mvgr,
Luc
Door Eckie76
Hallo Luc,

dit lijkt mij een zeer goed besluit, waar iedereen uiteindelijk bij gebaat zal zijn.
Goede ontwikkeling!

Groet Olaf
Door WeerstationGraveNL
De temperatuur was inderdaad een zorgenkind en ik denk dat je het hiermee héél aardig hebt ondervangen.

Ikzelf gebruik een Davis shield en controleer de temperatuur aan de hand van de nabij gelegen meteodienst van vliegbasis Volkel en andere - betrouwbare - stations wat verder weg gelegen. Hierdoor weet ik dat ik in de zomer, ondanks de shield, tóch nog 1 hele graad te hoog meet. Ik compenseer dat langzaam naarmate de lente/zomer nadert en dat werkt tot tevredenheid.

Wellicht is het goed om bij de handleidingen eens een stuk te wijden aan het calibreren en controleren van de meetgegevens!? Wat is er nodig om goed te meten, hoe controleer en compenseer ik dat, enz.
Door Meteonoord
Goede zaak, Luc.

Zie je de veranderingen ? Opeens hele andere stations die de extremen pagina beheersen ofschoon nu ook nog wel abnormale waarnemingen zullen voorkomen.

Groet,

Bert
Door Luc
Meteonoord schrijft:
Goede zaak, Luc.

Zie je de veranderingen ? Opeens hele andere stations die de extremen pagina beheersen ofschoon nu ook nog wel abnormale waarnemingen zullen voorkomen.

Groet,

Bert
Inderdaad, zie nu mijn eigen weerstation op de homepage staan :laugh: :laugh:

Er zullen best nog wel onwaarschijnlijke waarnemingen voorkomen, dat is immers niet helemaal te voorkomen. Ik verwacht wel dat dit een stuk minder zal zijn.

Gr,
Luc
Bijlagen
voorbeeld-99a71b403060c410f3965110a3551287.jpg
voorbeeld-99a71b403060c410f3965110a3551287.jpg (70.6 KiB) 2899 keer bekeken
Door Meteonoord
Luc schrijft:
Meteonoord schrijft:
Goede zaak, Luc.

Groet,

Bert
Inderdaad, zie nu mijn eigen weerstation op de homepage staan :laugh: :laugh:

Er zullen best nog wel onwaarschijnlijke waarnemingen voorkomen, dat is immers niet helemaal te voorkomen. Ik verwacht wel dat dit een stuk minder zal zijn.

Gr,
Luc

Wordt het een stuk rustiger voor Thierry........??

Groet,

Bert.
Door petergroeneveld
Luc schrijft:
........

Gr,
Luc

Ook hier heb je gelijk in, er zullen dan van andere stations weer nieuwe extremen komen waarover weer discussies kunnen ontstaan. Ben benieuwd hoe het gaat lopen.
In ieder geval zijn uitschieters van vele graden hiermee gereduceerd.
Door Eckie76
Juist.
Ik denk echter niet dat er dan nog zware discussies ontstaan en dat er dan ook meer rekening zal worden gehouden met lokale afwijkingen.
Door jango
Goed werk Luc.

Dit is een hele vooruitgang in het weergeven van juist gemeten data op de extreme pagina.

Ere aan degene die er alles aan doen om juiste data aan te leveren.

De grote uitschieters zijn hiermee denk ik wel bijna (excl.spookdata) verleden tijd het stads effect zal wel getoond blijven maar als meet apparatuur goed is opgesteld en afgeschermd zal dit ook maar enkele graden zijn.
Maar daar lag het probleem ook niet want het word nou eenmaal warmer in een klein tuintje en zeker als er veel bestrating aanwezig is.

Maar zelfs een echter hobbyist zal er alles aan doen om dat verschil tot een minimum te laten verschillen.

Wat echter nog wel de aandacht verdient is aangeleverde spookdata door problemen met de software/hardware.

Waardoor worden die problemen veroorzaakt en hoe zijn deze te voorkomen.

Het zou leuk zijn als we dit ook kunnen oplossen.

Groet Jan
Door WeerstationGraveNL
Jan, ik had recentelijk problemen met mijn PC.
Deze crashte op een zomerse dag en ik ben anderhalve week bezig geweest om de PC en weerstation weer in de lucht te krijgen.
WeatherDisplay ziet de data van anderhalve week geleden nog als data van "vandaag" en stuurt de hogere maximum temperatuur van anderhalve week geleden mee als zijnde de hoogste temp van "vandaag". Dat geeft een erg groot verschil met de actuele max. temperaturen van andere deelnemers.

Ik kreeg subiet een belerende e-mail van een moderator van HWA (althans, dat las ik pas dagen later toen ik ook de mail weer werkend had) dat het geen doen was om al die foute data er steeds uit te moeten filteren.

Ik ben echter dagen achtereen bezig geweest om alles weer draaiend te krijgen en heb geen seconde nagedacht over HWA en alle andere websites aan welke ik data lever. Ik had wel wat anders te doen en was al lang blij dat ik weer online was en dat het enigszins draaide.

Wil je dergelijke spookdata door problemen met de software/hardware voorkomen, dan zal Luc aan het programmeren moeten om deze data te weren van de voorpagina op het moment dat grote delen (qua tijd) ontbreken. Het lijkt me een crime om dat te moeten programmeren, maar dat lijkt me de enige manier om dergelijke (ongewenste) verschillen er uit te filteren. Nou crasht mijn PC niet iedere week, maar met 240+ deelnemers volgt de een de ander op en kan ik me voorstellen dat het vaker voorkomt.

Maar goed, dat is weer iets voor Luc om zich over te buigen. Tot die tijd mijn complimenten voor de huidige aanpassing, waarmee volgens mij 90 tot 95 procent aan afwijkende data niet meer wordt getoond.