Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door josoe
Ik ben in het bezit van een WMR200 en de geregistreerde versie van Wdisplay sedert midden juli. Alles werk(te) perfect, geen problemen maar sinds vorig weekend heb ik een raar fenomeen namelijk bij het verbinden van de kabel met de draagbare pc valt de regenmeter op de WMR-console uit. Ik krijg dan enkel "- - -" op de display.
Eerst gedacht dat het de baterijen waren die plat waren, ik heb deze vervangen door nieuwe, reset aan de pluviometer. Terug kon ik de waarde (was toen "0 - O") zien verschijnen. Aangezien het (eindelijk na zoveel weken) toch redelijk geregend heeft toonde de display de waarden.
Terug aangesloten aan de pc, (ik haal de gegevens minstens 1x per dag op, meestal in de vooravond) waren de streepjes daar terug alhoewel de data in WD werden opgeladen.
Na een lange download van een kwartier lang(meer dan 24 uurs gegevens) was de display terug op streepjes...
Alles afgeschakeld, en 's morgens nog steeds streepjes (het had tijdens de nacht terug geregend). 's Avonds terug ingeladen en resultaat was dat de metingen niet werden doorgestuurd. Dus ik mis een heel deel. Dan maar een reset van de console,
terug waarden 0-O.
Zonet de laatste versie build 13 gedownloaded, alle log en datafiles terug gezet,
terwijl ik op het display zag dat er 0-0 stond, ingeplugd en aangeschakeld aan computer, haalde de gegevens op maar na een paar minuten waren tijdens de verbinding weer streepjes op het display.
Alles binnengehaald, uitgeplugd en na een paar seconden terug de waarde te lezen op display (0-0 want het was droog).
Kan mij iemand hiermee helpen ? Ik heb feilloos gedurende de periode midden juli tot nu geen enkel probleem gehad, misschien omdat de pluviometer werkloos was ???B)

Bedankt op voorhand voor iedereen die me kan helpen,
gegroet,
Johan
Door wslangerak
Hallo Johan,

Het lijkt mij een verbindingsprobleem: de draadloze verbinding met de regenmeter valt weg zodra je de USB-connectie met de PC maakt.
Heb je de console, de regenmeter of de PC recentelijk verplaatst misschien?

Wat je kan proberen is het volgende:

- een andere (betere) USB-kabel gebruiken (met ontstoorfilter ertussen als je die hebt);
- de afstand tussen de PC en de console vergroten;
- de regenmeter dichter bij de console plaatsen;
- andere storende bronnen, zoals draadloze telefoons, modems e.d. zover mogelijk bij de console/PC wegzetten.

Zomaar wat ideëen...

Gr,
Door josoe
Hoi,

bedankt voor de suggesties.
Ik heb weinig veranderd aan de opstelling, zij het misschien dat de regenmeter enkele cm af en toe eens wordt verplaatst. Deze staat namelijk op de grond op het tuinpad en moet soms eens verplaatst worden om het pad schoon te maken.
De pc en de console staat nog altijd op dezelfde plaats vanaf de eerste dag.
Zou het nergens geen instelling in WD zijn die ik (per ongeluk) heb veranderd ?
Ik wacht nog even op reacties van anderen.
Trouwens dacht ik eraan om volledig WD eens te verwijderen en volledig opnieuw te beginnen. Ik gebruik voor het bijhouden van de gegevens het Nederlandstalig programma WXDATA waarin ik de gegevens kan importeren, dus de waarnemingen van 3 maand ben ik alvast niet kwijt.

Bedankt alvast voor de reactie we wachten af.

groeten
Johan
Door wslangerak
Instellingen in WD zorgen niet voor streepjes (= geen ontvangst) op je console. Daar moet je het niet zoeken.

WXData is tegenwoordig inderdaad een leuk programma!
Door josoe
ok thanks,

nog even geprobeerd met een nieuwe usb kabel, 2 seconden op de console krijg ik 0-0
daarna enkel - -, zodra ik deze terug uit de console haal, terug 0-0 op display.
Door duck1966
Ik denk ook dat het niet W.D is maar toch de afstand van console en regenmeter, Ik had mijn regenmeter in de achtertuin staan na 6 maandan op eens dit -.- dacht ook de batterijen dus nieuwe er in gedaan dat werkte voor 3 weken en toen weer -.- dus toen de regemeter in de voortuin gezet en nu bijna een jaar later geen fout meldingen gehad, Wel heb ik eens in de zoveel tijd een foute melding maar dat komt bij de windmeter vandaan eergisteren had ik 91,4km/h terwijl het 2 /3 bft was buiten dus waar dat vandaan komt weet ik ook nog niet,

groetjes ronald

www.weerstationteraar.nl
Door Dana
@ Johan

De streepjes geven inderdaad een storing in ontvangst aan. Hier had ik een goed werkende UV Meter van de WMR200 en na een maand gaf die ook streepjes aan. Proberen te verplaatsen lijkt mij de beste optie. Zorg zoveel mogelijk voor vrij ontvangst tussen de meter en het console of simpelweg iets dichterbij.

@ Ronald

De WMR200 werkt op een frequentie van 433 MHz deze word veel gebruikt voor allerhande draadloze systemen zoals beveiliging, afstandsbedieningen enz. enz. Als de WMR een signaal oppikt kan hij deze waarden niet vertalen en kan dan gekke metingen weergeven.