Discussie forum over het weer, weerbericht, vooruitzichten etc
Door tjabine
Hoe kan het dat ik mijn ramen van mijn auto moet krabben, maar in de wijde omgeving
is de temperatuur niet on der nul geweest?

Gr Ron.
Door weermaarssen
Hallo Ron

Bij een heldere hemel is de nachtelijke uitstraling bij weinig wind het grootst en koelt de lucht vlak boven het aardoppervlak het sterkst af. De warmte van de aarde wordt immers uitgestraald naar de ons omringende ijskoude dampkring aangezien er geen isolerend wolkendek is. Ook een auto straalt dan lekker uit. Nu komt het verhaal van geleiding om de hoek kijken! Een auto bestaat uit metaal en dit staal is zeer goed geleidend. Overdag neemt het gemakkelijk warmte op (denkt u maar eens aan de zomer, wanneer het soms in een auto niet te harden is), tijdens de nacht staat het heel gemakkelijk ook de warmte af. De hoeveelheid warmte die afgegeven wordt is veel groter dan bijvoorbeeld van de aarde zelf. Dat betekent dat de temperatuur van het staal van de auto sneller onder nul zal komen dan de omringende lucht of op klomphoogte zelf. Via de raamlijsten en het dak wordt de warmte snel afgevoerd. Vaak ziet u daarom dat de naar boven gerichte oppervlakten eerder bevriezen. De rest van de auto bevriest niet of minder snel, door geleiding via het metaal van de overige delen naar de koudere horizontale delen. De auto staat geïsoleerd van de grond en kan dus geen warmte bijtrekken uit de grote aarde waardoor hij dus ook veel kouder kan worden dan de aarde

Groet Louis
Door osjohn
Bij ons was het op 10cm -0,6 graden, maar op -30cm 13,8 graden.

Ik poot mijn voeten 30cm in de grond, heb dan geen last meer van koude voeten.

John
Door wthus
Herlder uitgelegd Louis! Dat is de reden waarom ook thermometer in de nachten voorzien moeten zijn van een "dakje" (10-cm thermometer) of "hut" om dit effect teniet te doen om gewoon de luchttemperatuur te kunnen meten.
Door tjabine
Bedankt voor de super uitleg!
Er is mij een hoop duidelijk geworden, ook omtrend spook metingen van anderen.

Gr Ron.
Door Eckie76
Interessant is ook het grote verschil tussen vorstdagen per jaar, en vorstdagen aan de grond. Die laatste komen dan ook veel vaker voor.
Als je zoals vannacht op bijvoorbeeld 10 meter boven maaiveld zou meten, kan het makkelijk zijn, dat de temperatuur daar niet eens lager dan 2 graden is gekomen, terwijl er toch rijp is opgetreden op voorverpen, gras, planten etc.
Door osjohn
Je kan toch wel merken dat de uitstraling van de grondsoort ook wel bepaalt of het snel- of langzaam afkoelt, en vorst aan de grond geeft, de isolatiewaarden zijn dan toch ook van belang.

Hier op mijn plaats is het zomer en winter gemeten op 8 meter diepte altijd +7 graden, terwijl het nu op 60cm 13,9 graden nog is

John
Door wslangerak
osjohn schrijft:
Hier op mijn plaats is het zomer en winter gemeten op 8 meter diepte altijd +7 graden, terwijl het nu op 60cm 13,9 graden nog is

Meet jij op 8 meter diepte ook John? Vanwaar dat?
Door osjohn
wslangerak schrijft:
osjohn schrijft:

Meet jij op 8 meter diepte ook John? Vanwaar dat?

Grondwater temperatuur vanuit de waterpomp.

Groeten John
Door etab
JA vanmorgen ook hier de eerste krabdag. En niet zo zuinig oook.