Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door Edwin
Ik vraag mij toch af of de plaatsing van de UV en Solar sensor aan bepaalde eisen moet voldoen. Moeten de sensoren bijvoorbeeld een vrij zich over de horizon hebben?

Vandaag was het boven Den Haag de hele dag helder en ik heb een mooie curve, alles staat nu hoog met vrij zicht. Helaas met het nadeel dat de regenmeter dan weer vol de wind vangt waar je dan bij zeer harde wind en regen de kans loopt dat de regen erover heen waait en er minder regen in valt.

Ik zie ook vaak dat de regenmeter met UV en Solarsensor in de achtertuin staan, heeft dat negatieve invloed op de metingen? Ik overweeg om de regenmeter etc. namelijk in de tuin te zetten en alleen de anemometer op het dak te houden.
Door SpeedyGJ
Het lijkt me logisch dat de solar sensor en UV meter zo open mogelijk wordt opgesteld, zodat deze de hele dag van de zon kan genieten laat maar zeggen.
Door de UV/Solar meters in de tuin te gaan plaatsen kan deze invloed krijgen van omliggende obstakels, je zou wel een aparte transmitter kunnen aanschaffen voor de UV/Solar meters maar ben je weer 50tal euries lichter.
Hierbij heeft Davis het wel slim voor elkaar gemaakt (helaas!).
Door weermaarssen
Edwin schrijft:
Ik vraag mij toch af of de plaatsing van de UV en Solar sensor aan bepaalde eisen moet voldoen. Moeten de sensoren bijvoorbeeld een vrij zich over de horizon hebben?

Vandaag was het boven Den Haag de hele dag helder en ik heb een mooie curve, alles staat nu hoog met vrij zicht. Helaas met het nadeel dat de regenmeter dan weer vol de wind vangt waar je dan bij zeer harde wind en regen de kans loopt dat de regen erover heen waait en er minder regen in valt.

Ik zie ook vaak dat de regenmeter met UV en Solarsensor in de achtertuin staan, heeft dat negatieve invloed op de metingen? Ik overweeg om de regenmeter etc. namelijk in de tuin te zetten en alleen de anemometer op het dak te houden.

Hallo Edwin

Ik lees de opmerking van jouw over de regenmeter. Je bent bang dat de regen over je regenmeter waait. Dit is onmogelijk immers bij regen valt er een bepaalde hoeveelheid per vierkante meter dus waar je regenmeter ook staat, alleen hij mag geen hinder hebben van obstakels, zoals daken , muren en bomen.

De regenmeters van het knmi staan in het vrije veld zonder obstakels in de buurt.