Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Er wordt bij HWA gebruik gemaakt van tientallen verschillende soorten en merken weerstations en ook nog eens van 5 verschillende soorten weersoftware om data aan te leveren. Het ene weerstation is beter dan de andere. Het ene software programma is beter dan het andere.

Door de vele functies en mogelijkheden van sommige software pakketten wordt het nog complexer. In WSWin is het bijvoorbeeld mogelijk om de extremen over de laatste 24 uur door te geven. Weaterlink gebruikt voor de extremen altijd de dag van middernacht tot middernacht. Weather Display heeft zelfs de mogelijkheid de 'dag reset' op bijvoorbeeld 18:00 UTC te zetten.

Het ondersteunen van al deze verschillende combinaties en opstellingen, maakt het niet gemakkelijk.

Voor de extremen gelden al een hoop regeltjes om foutieve waardes eruit te filteren. Maar daardoor denken anderen weer dat er een fout in zit. Bij bijvoorbeeld de neerslag worden alleen weerstations meegenomen die de reset hebben om 0:00u UTC. Als je dan bij de data van een afzonderlijk weerstation gaat kijken, dan kan het zijn dat daar een hogere neerslag staat, maar dat deze toch niet bij de extremen komt.

Bij de temperatuur worden wel weerstations meegenomen een andere resettijd hebben. In dat geval wordt aan de hand van de datum en tijd gecontroleerd bij welke dag deze extreme hoort. Maar omdat de datum/tijd van de deelnemende weerstations niet op de seconde gelijk is aan de tijd van de HWA server, gaat dat ook soms fout. Door een paar minuten speling in te bouwen, lijkt het voor anderen weer dat er een incorrecte Tmax/Tmin wordt weergegeven. Verder zitten er bij de temperatuur al filters zodat een Tmax met een grotere afwijking dan 3x de standaard afwijking eruit wordt gefilterd. Bij de Tmin is dat zelfs 4x, omdat de verschillen in minimum temperatuur veel groter kunnen zijn (bv door plaatselijk/regionaal sneeuwdek).

Kortom: het is bijna niet te doen om alles altijd correct te tonen. Dat is geen onwil, maar door de vele wisselende parameters die ik niet in de hand heb, haast onmogelijk.

Ik vind de extremen wel waardevol, maar ik ben me er van bewust dat er wel eens een foute waarde kan staan. Iemand die foutloze data wilt zien, kan het beste bij het KNMI kijken. Daar worden dagelijks gemiddeld 800 (!!) metingen HANDMATIG gecorrigeerd omdat deze niet correct zijn. En dat met professionele apparatuur...

Gr,
Luc
Door jango
Luc schrijft:

Bij bijvoorbeeld de neerslag worden alleen weerstations meegenomen die de reset hebben om 0:00u UTC. Als je dan bij de data van een afzonderlijk weerstation gaat kijken, dan kan het zijn dat daar een hogere neerslag staat, maar dat deze toch niet bij de extremen komt.

Ik vind het wel vreemd dat de neerslagmeting alleen van stations die om 0.00 uur resetten word meegenomen in de extremen.

Ik gebruik zelf WsWin en deze software geeft de temperatuur extremen op van de laatste 24 uur.

Maar de neerslagmeting geeft het door van zowel de laatste 24 uur als van de dag vanaf 0.00 uur.
En die staat ook gewoon vermeld op HWA gemeten op de dag na 0.00 uur en niet van de afgelopen 24 uur.

Ik moet echter vandaag constateren dat ik op de dag wel de meeste neerslag meet in Noord Brabant maar dat een ander station het extreem in de banner van Noord Brabant beheerst.

Bij de extreem gemeten temperaturen word mijn station echter wel vermeld in de banners op HWA.

Ik snap dus onderhand niet welke stations nu nog wel worden vermeld in de extremen en als dit maar een gedeelte van de op de goede manier gemeten data is, omdat deze stations software gebruiken die niet om 0.00 uur reset, het vermelden van de extremen op HWA van nul en generlei waarden is vanwege de beperkt meegenomen data hierin.

groet Jan
Door weerzal
Ik denk dat het grootste probleem TIJD is.
Naar mijn mening kloppen de waarden wel maar zijn de gegevens te oud.
Zoals ik het bij mezelf bekijk lopen mijn meetgegevens bijna een kwartier achter voor ze op de hwa staan ( kan ook een fout van mij zijn hoor ).
Als ik dan mijn realtime gegevens vergelijk met de extremen zit ik daar soms ook boven.
Maar omdat alles bij iedereen vertraagd is kom ik niet op de extremenpagina.
snappen jullie het nog?
en kan er wat van mijn gedachte kloppen?

groet Rob.
Door Meteonoord
Meteonoord schrijft:
Ik hou nu al enige weken de extremen pagina in de gaten en ik moet vaststellen dat deze en dan druk ik mij nog voorzichtig uit, met enige regelmaat niet klopt.

Natuurlijk zijn er de individuele foute meldingen maar ik denk dat het systeem ook op de schop moet.

Vandaag ook weer, er staat een station met een minimum temperatuur al 13 minuten lang terwijl er legio stations, waaronder ikzelf, lager lagen.

Ik denk dat het een taak voor Luc is hier nu eens naar te kijken en met oplossingen te komen. Ik ben van mening dat, ondanks het feit dat ik de pagina meerdere keren per dag bekijk, het beter is om geen pagina te hebben dan een pagina die niet klopt. Er zijn partijen die vergoedingen verstrekken aan HWA dan moet de zaak ook goed voor elkaar zijn.

Ik hoop dat er zich hier een discussie ontspint maar let op : niet op de man !
Laten we met zijn allen eens discussiëren over het systeem.

Probleem blijft bestaan en word niets aan gedaan.

Topic kan worden gesloten

Groet,

Bert

Ik zie jullie reactie's graag tegemoet.

Met collegiale groet,

Bert