Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
Meer dan een half jaar draai ik nu een linux distributie op een Alix.
Nu heb ik mij net een webcam aangeschaft, en je kan het al raden.. nergens een Linux-driver voor te vinden. Het is ook niet een webcam van een bekend merk dusja..

Daarom dacht ik om windows xp op mijn Alix te installeren. Mijn Alix draait op een cf-kaart van 4Gb dus is dat zeker meer dan genoeg.

Vind wel wat info over hoe windows xp te installeren op een cf-kaart (paging uitzetten, lite-xp gebruiken ed..). Maar deze uitleg is soms dubieus en beknopt.

Daarom mijn vraag of iemand zelf een windows-xp versie draaiende heeft op zijn Alix? En zo ja, hoe is dat geïnstalleerd?
Door AenG
Ik heb toch het vermoeden dat jij de eerste bent op dit forum die windows xp op een Alix gaat installeren. Dus dat wordt wel een uitdaging! De meeste gebruikers zullen toch de meteohub software gebruiken.

Op deze site staan wel wat drivers voor een alix.
http://www.alix-box.info/wiki/index.php ... D_(miniITX)

En in deze manual staat wel wat over windows xp op een cf-card.
http://www.alix-box.info/wiki/images/Alix1c.pdf

Maar misschien had je die zelf ook al wel gevonden.

gr Geert
Door jorissynaeve
Bedankt voor de reactie.
Uiteindelijk ga ik het denk ik over een andere boeg proberen gooien.
Met andere woorden, ik ga proberen een vmware-player op de debian-linux versie te installeren. Zo blijft huidige data onaangetast en op die vmware-player zet ik een light-versie van windows 98. Daarop zou dan normaal mijn webcam moeten draaien.
Meer info volgt.
Door jorissynaeve
Zoals beloofd breng ik een update over het installeren van Windows XP op Alix 1.D

Na veel problemen met bootable winxp-usb disks en vmware op Linux heb ik het over een andere boeg gegooid. (praktisch onmogelijk een werkende bootable windows xp usb te maken of een vm-ware te installeren met windows-xp er op).

Dan maar een externe cd-rom speler er op aangehangen en momenteel draait windows xp relatief vlot op mijn Alix. Dit zijn de stappen die je moet doorlopen:

* Hang een cd-rom-speler aan je Alix.
A) Indien je een laptop-cd-rom hebt, heb je enkel een kabel (44-pin nodig). Deze verbind je met Alix door de kabel in de pinnen te klikken te vinden net boven de plaats waar jouw CF-kaart zit.
B) Indien je een interne cd-rom speler hebt voor een desktop dien je een 40->44 pin IDE kabel te gebruiken (te vinden in de betere compuerhandel of voor 5€ op ebay). Deze verbind je op dezelfde manier als in A. De cd-rom speler moet wel van stroom voorzien zijn dus ofwel sluit je een stroombron op de cd-rom speler aan, ofwel gebruik je stroom van een draaiende desktop (hetgeen ik gedaan heb).
* Steek een bootable windows XP cd in de cd-rom drive en zet jouw Alix aan. De cd zal automatisch opstarten en je kan starten met het installeren van Windows XP zonder problemen. Installatieproces zal wel langer duren dan de vooropgestelde 37 minuten maar uiteindelijk draait het wel deftig.
* Na het installeren van Windows XP zullen enkele drivers niet gevonden worden. Deze kan je downloaden via http://www.pcengines.ch/alix1d.htm
* Omdat je windows xp op een CF-kaart installeer en deze maar een beperkte overschrijfbaarheid heeft dien je de Windows-paging uit te schakelen: http://www.extremetech.com/article2/0,2 ... 901,00.asp
* Verder kan je nog indien nodig windows-xp cleanen mbv xplite (zoek met google).
* Indien je een Atheros Wifi kaart hebt zal je tevens de drivers moeten downloaden van de Atheros site (google eveneens).

Verwacht niet dat je verschillende programma's op hetzelfde moment zal kunnen draaien. Weather display kan je draaien hier op en nog enkele andere kleinere programma's maar niet veel meer (maar 256Mb memory en paging is uitgeschakeld).
Door AenG
Joris,

Zo, dat was een aardige klus! Mag ik vragen waarom je voor deze configuratie hebt gekozen (alix-windows)?

Geert
Door jorissynaeve
Ik zal de klus nog eens mogen overdoen want heb gezien dat mijn legale versie van Windows XP geen servicepack heeft... Blijkbaar lukt het ook niet om een servicepack te installeren want de code zou al in gebruik zijn..

Nu ja, heb nog een XP home liggen met SP2.

Waarom ik deze configuratie wil gebruiken?

Ik heb gedurende een half jaar een Linux-distributie gebruikt. Echter had ik hier problemen mee:

* Ingewikkeld als je Windows gewoon bent
* Internet (WIFI) sinds WPA-beveiliging niet meer beschikbaar (gans het internet afgezocht)
* Draaiende WDisplay console maar kan geen history-gegevens uitlezen.
* Webcam op de kop kunnen tikken maar drivers werken niet daar op
* ..

Meteohub ondersteund (nog steeds) niet mijn WLAN-kaartje, nochtans ik al enkele maken gevraagd heb om deze Atheros-kaart toe te voegen, zonder succes. Vandaar geen meteohub.

Voordelen Windows:
* Gemakkelijker werken en installeren/gebruiken
* WDisplay met alle features te gebruiken
* Webcam herkent hij
* ..
Door AenG
Je zou hiervoor ook eventueel een Mini-itx kunnen gebruiken. Windows installeren, en klaar. Waarom een Alix1d waar je zoveel werk mee hebt?
Door jorissynaeve
Tjah, dacht nu wel niet dat het zo'n probleem ging zijn.

Nu ja, op zich is het allemaal niet veel werk om Windows XP te installeren op een Alix. Eigenlijk gewoon het juiste kabeltje hebben om er een cdrom-speler op aan te sluiten.
Alleen... Er is zeer weinig informatie hierover te vinden (zeg maar op de summiere handleiding na niets).
Enfin ja, het is toch een uitdaging en ik ben nog steeds volkomen tevreden over mijn Alix (hetgeen nog zuiniger en stiller is dan de normale mini-itx denk ik).
Door AenG
Werkt je weerstation ook samen met de meteohub software? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om er een "meteohub" van te maken.
Door jorissynaeve
Ik was dat eerst van plan, meteohub te installeren. Echter, ik heb een Atheros ar5005g wlan kaartje in mijn Alix zitten en meteohub ondersteund dat vreem genoeg nog steeds niet. Daardoor kan ik geen internetverbinding maken (heb al geprobeerd). Op vraag of dit kaartje ondersteund gaat worden krijg ik geen antwoord.
Nja, dan is het te zot om meteohub te kopen natuurlijk. Vraag me trouwens af of het mijn webcam zou herkennen... (em2820)