Algemeen forum voor discussie over de website
Door Luc
Het lijkt er inderdaad dat minimum temperaturen het filter te streng is cq niet goed werkt.

Het automatisch filter gaat uit van een afwijking die niet groter mag zijn dan 3 de standaard afwijking. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardafwijking

Deze methode werkt goed bij de maximum temperaturen. Echter bij minimum temperaturen rond het vriespunt niet. De standaard afwijking is daar dan namelijk ook rond 0. Hierdoor vallen weerstations er eerder tussen uit.

Dit heb ik vorige winter al ontdekt. Daarom heb ik voor minimum temperaturen de standaard afwijking naar 4x gezet. Dit is vorige winter in de praktijk echter nauwelijks getest kunnen worden.

Bij temperaturen rond het vriespunt werkt ook deze soepelere manier van filteren blijkbaar nog niet. Ik zal daarom in de winter dit filter zeer laag gaan instellen, maar dan is de kans wel groter dat weerstations met storingen de op de homepage komen bij de minimum temperaturen.

gr,
Luc
Door Luc
Voor minimum temperaturen mag de afwijking nu 5x de standaard afwijking zijn. Zowel bij de extremen als in de lijst met alle weerstations is Beverwijk nu met -3.1 de laagste waarde. Terwijl daarvoor Beverwijk niet in de extremen stond.

Bij deze temperaturen sluit het aangepaste filter dus niet teveel weerstations uit.
Door jango
jango schrijft:

Hoe is het bv. te verklaren dat in mijn geval Veghel de laagste meet data van Nederland -0.4° van 18.38 uur pas om 19.00 uur op de extreme pagina word vermeld en er vervolgens om 19.15 uur te worden vervangen door een meting van 0.0° en om dan later op de avond weer te worden opgenomen als laagste.

Als de berekening van de extremen goed zou verlopen kan een minima data van -0.4° NOOIT worden vervangen door een meting van 0.0°.
Of het moet zijn dat deze handmatig word vervangen.

Groet Jan

Luc

Hoe kan je het bovenstaande dan verklaren ?

Een dag extreem vermeld op HWA kan dan toch alleen worden vervangen door een temperatuur die dan nog lager of hoger is.

Je wil toch niet zeggen dat alle aangeleverde data opnieuw gegenereerd word.
Voor de te vermelde extremen hoeft bij genereren toch alleen een vergelijk plaats te vinden op een lagere of hogere temperatuur.

Is er dan geen hogere of lagere waarden dan blijft de dan bestaande extreem toch gehandhaafd.

groet Jan
Door weerzoetermeer
Luc schrijft:
Voor minimum temperaturen mag de afwijking nu 5x de standaard afwijking zijn. Zowel bij de extremen als in de lijst met alle weerstations is Beverwijk nu met -3.1 de laagste waarde. Terwijl daarvoor Beverwijk niet in de extremen stond.

Bij deze temperaturen sluit het aangepaste filter dus niet teveel weerstations uit.

Hoi Luc,

Wellicht kan je even met een voorbeeld aangeven wat je precies bedoelt met die standaard afwijking? Ik begrijp er namelijk niets van :blush: en wellicht meerdere onder ons.

Gr.
Thierry
Door wthus
weerzoetermeer schrijft:
Luc schrijft:

Hoi Luc,

Wellicht kan je even met een voorbeeld aangeven wat je precies bedoelt met die standaard afwijking? Ik begrijp er namelijk niets van :blush: en wellicht meerdere onder ons.

Gr.
Thierry

Heb al eens standaard afwijkingen moeten berekenen tijdens mijn stage, maar daar wist ik verder ook niets mee te doen gezien ik dat ook geheel niet begrijp. Standaard afwijkingen (Sd, standaarddefinitie) wordt berekend over alle aanwezige waarden van alle stations in de lijst als goed is (en ook dat weet ik niet zeker).

De Sd van deze getallen:
0,6
-1,8
6,3
3,1
4,3
8,3
5,9
6,6
2,8
7,9
3,6
0,3
zal bijvoorbeeld uitkomen op 2,6 (aldus excel).
Maar goed, dat verklaard mij verder eigenlijk ook niets.
Door Luc
jango schrijft:
jango schrijft:

Hoe is het bv. te verklaren dat in mijn geval Veghel de laagste meet data van Nederland -0.4° van 18.38 uur pas om 19.00 uur op de extreme pagina word vermeld en er vervolgens om 19.15 uur te worden vervangen door een meting van 0.0° en om dan later op de avond weer te worden opgenomen als laagste.

Als de berekening van de extremen goed zou verlopen kan een minima data van -0.4° NOOIT worden vervangen door een meting van 0.0°.
Of het moet zijn dat deze handmatig word vervangen.

Groet Jan

Luc

Hoe kan je het bovenstaande dan verklaren ?

Een dag extreem vermeld op HWA kan dan toch alleen worden vervangen door een temperatuur die dan nog lager of hoger is.

Je wil toch niet zeggen dat alle aangeleverde data opnieuw gegenereerd word.
Voor de te vermelde extremen hoeft bij genereren toch alleen een vergelijk plaats te vinden op een lagere of hogere temperatuur.

Is er dan geen hogere of lagere waarden dan blijft de dan bestaande extreem toch gehandhaafd.

groet Jan
Jan,

De extremen worden bij het opvragen van de extremen pagina 'on the fly' berekend. In één (complexe) MySQL query worden dan ook de direct de uitschieters uitgefilterd.

Jouw waarde van -0.4° werd dus van 18.38 tot 19.00u uitgefilterd. Tussen 19:00u en 19:15u viel de waarde weer binnen het filter, waardoor deze getoond werd. Na 19:15u viel jouw waarde weer buiten het filter.

Dit lijkt vreemd, maar met het toegepast filter op basis van standaard afwijking, bepalen alle waardes van alle weerstations samen de bandbreedte waarbinnen een waarde binnen of buiten het filter valt.

Door het filter nu wat soepeler toe te passen voor minimum temperaturen, verwacht ik dat dit soort eigenaardigheden veel minder snel optreden.

Gr,
Luc
Door Meteo Maastricht
Vreemd, het lijkt wel of mijn station is buitengesloten van de startpagina.
Momenteel zit ik op +3,3°C terwijl het nabijgelegen en veel hoger gelegen Margraten +2,4°C meet als hoogste waarde van Nederland.
Vreemd genoeg geeft op hetzelfde moment het KNMI meetpunt in Beek -0,1°C.
Maar wie vaker in Zuid-Limburg bijvoorbeeld met de auto temperatuur metingen doet zal wel weten dat er soms grote wisselingen voorkomen van plaats tot plaats, zeker bij zuidoost stromingen (föhnwerking uit de Eifel), dit verschil bedraagt vaak wel 3 of 4 graden binnen enkele kilometers afstand.
Mijn station meet niet op 1,5 meter boven de grond want anders heb ik veel te veel tuineffect.
Aan de nok van het dak staat er altijd voldoende wind en de sensor in geventilleerde weerhut heeft absoluut geen last van uitstraling van het huis zelf of van schoorstenen.
Deze meet dus puur de werkelijke lucht, dus ook weinig of geen uitstraling van het sneeuwdek.

Mijn vraag is of de temperatuursensor persé op 1,5 meter hoogte moet staan om op de hoofdpagina te kunnen komen.
Door Luc
Het filter blokkeerde deze meting omdat deze hoger was dan 3x de standaard afwijking. Voor de minimum temperaturen heb ik het filter al eerder soepeler gemaakt. Voor de maximum temperaturen had ik dat niet gedaan. Met name in de zomer blijkt 3x de standaard afwijking een goed filter. In de winter zien we dat dit voor de minimum temperaturen niet toereikend is. Naar nu blijkt voor de maximum temperaturen ook niet.

Ik heb daarom het filter voor de maximum temperaturen ook wat soepeler gezet. Zodra de temperaturen weer richting de 15 graden gaan, zal ik het filter weer wat strenger zetten.

Gr,
Luc
Door Meteo Maastricht
Ok, dan begrijp ik wel een beetje de werking ervan, super dat het werkt!
Maar je ziet, Beek is nu ook opeens omhoog gesprongen met de temperatuur, nu lopen de stations vrijwel gelijk met elkaar ;)
Door Overijse
De filtering zal altijd problemen blijven geven want het weer is onvoorspelbaar.

Warmste punt Nederland om middernacht : Maastricht ==> 3.1°C
Koudste punt België om middernacht : Lanklaar ==> -0,7 °C

15 à 20 Km van elkaar maar wel bijna 4 graden verschil. En beide stations lopen ongeveer in de maat van hun naaste buurstations.

Altijd zal er wel iemand iets aan te merken hebben op eender welke metingen van eender welk station. Denk dat Luc prachtig werk aflevert en probeert de kerk voor iedereen in het midden te houden, ook al is dit niet altijd mogelijk.

Grtz
Kris