Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door reitsma1960
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken de Davis VP2 en ben bezig alles in te stellen op weather display. Ik had altijd de LaCross ws 2310. Wat een verbetering, deze Davis!

Hoe laten jullie het weer icoontje updaten? Ik laat het nu doen door de METAR van airport groningen maar zou het door het weerstation willen laten doen. METAR Eelde is niet altijd up-to-date.
Is het in alle redelijkheid goed te laten updaten door het weerstation zelf?
Ik vraag me ook af wat de juiste instellingen zijn in WD bij:
Control panel-->universal setup-->thresholds to set icon.
Met name ook de setting om mist/fog aan te geven en regen als sneeuw aan te geven.
Ik had laatst sneeuw, maar werd aangegeven als regen.

bedankt alvast,

Oebel Reitsma
Weerstation Marsdijk Assen
Door Regards
reitsma1960 schrijft:
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken de Davis VP2 en ben bezig alles in te stellen op weather display. Ik had altijd de LaCross ws 2310. Wat een verbetering, deze Davis!

Hoe laten jullie het weer icoontje updaten? Ik laat het nu doen door de METAR van airport groningen maar zou het door het weerstation willen laten doen. METAR Eelde is niet altijd up-to-date.
Is het in alle redelijkheid goed te laten updaten door het weerstation zelf?
Ik vraag me ook af wat de juiste instellingen zijn in WD bij:
Control panel-->universal setup-->thresholds to set icon.
Met name ook de setting om mist/fog aan te geven en regen als sneeuw aan te geven.
Ik had laatst sneeuw, maar werd aangegeven als regen.

bedankt alvast,

Oebel Reitsma
Weerstation Marsdijk Assen

Oebel,

Ik neem aan dat je het voor je WDL bedoelt om te laten zien?

Control panel-->universal setup(hier heb je er 2 van in het scherm, welke bedoel je?)-->thresholds to set icon (dit tabblad kan ik niet vinden).

Ik heb dan wel geen VP2 maar zo heb ik het ingesteld.
Control panel-->universal setup (onder de button Summary Images & Icons)-->Hierin heb ik bij Display settings de Show the icon on the main screen aangevinkt, en bij Sunrise/set, Setup Show sunrise/set on main screen aangevinkt.
In dit scherm kan je ook de parameters aanpassen voor mist, sneeuw, regen etc.
Zo te zien heb je in dit scherm al het één en ander aangevinkt bij Forecast Icon Setup (voorspelling is te lezen in WDL, dit komt v.d. VP2).

Ga nu naar Control panel-->Web Files/Web Page Setup-->Reat Time Client FTP/Ajax etc. tabblad, hierin staat (als het goed is) Use the current weather from a Metar aangevinkt, als dit zo is zet deze uit.

Als het goed is moet nu je icoon van je VP2 te zien zijn in WDL, dit natuurlijk onder voorbehoud, ik kan het ook mis hebben, zoals je zelf ondervind is dit niet één v.d. vriendelijkste software om in te stellen.

Gr Rik
Door reitsma1960
Rik,

Je aanname is juist, ik laat het inderdaad op de site dmv WDL zien. Hier gaat het om.

sorry, ik bedoelde het tabblad Setup--> Universal setup--> weather icon setup. (helemaal onderaan wanneer je de laatste WD versie hebt). Maar dit is bijna gelijk aan Control panel-->Summary images&icons-->universal setup.
Daarin kun je de thresholds to set icon aangeven. Het gaat mij er ook om dat de icoontjes dan bijv. sneeuw weergeven ipv regen als het sneeuwt. Dat het mistig is etc. Hoe krijg je dit goed ingesteld, als dat al lukt. Inderdaad een lastig programma om in te stellen. Ik wacht met smart op de nieuwe WD van Brian.

Ik heb nu staan, maar vraag me af of dit goed is:
Snow/sleet
2 - 0 (in de 2 naastgelegen vakjes) sleet icon temp. threshold
1 - 0 snow icon temp. threshold
50 threshold for snow melt

onderaan bij Fog:
8 Fog icon temp threshold
96 Fog icon humidity threshold
5 low windspeed for Fog icon

Moet ik eventueel nog meer wijzigen aan thresholds? Als je het weerstation zelf het icoontje laat wijzigen (current conditions) moeten juist deze settings goed zijn, neem ik aan. Ik geef vanuit de VP2 inderdaad de voorspelling. Het icoontje wil ik huidige situatie laten weergeven.

Wat een verhaal. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. "Het lijkt WD wel".;)

Mvrgr.
Oebel
Door Regards
reitsma1960 schrijft:
Rik,

Je aanname is juist, ik laat het inderdaad op de site dmv WDL zien. Hier gaat het om.

sorry, ik bedoelde het tabblad Setup--> Universal setup--> weather icon setup. (helemaal onderaan wanneer je de laatste WD versie hebt). Maar dit is bijna gelijk aan Control panel-->Summary images&icons-->universal setup.
Daarin kun je de thresholds to set icon aangeven. Het gaat mij er ook om dat de icoontjes dan bijv. sneeuw weergeven ipv regen als het sneeuwt. Dat het mistig is etc. Hoe krijg je dit goed ingesteld, als dat al lukt. Inderdaad een lastig programma om in te stellen. Ik wacht met smart op de nieuwe WD van Brian.

Ik heb nu staan, maar vraag me af of dit goed is:
Snow/sleet
2 - 0 (in de 2 naastgelegen vakjes) sleet icon temp. threshold
1 - 0 snow icon temp. threshold

onderaan bij Fog:
96 Fog icon humidity threshold

Moet ik eventueel nog meer wijzigen aan thresholds? Als je het weerstation zelf het icoontje laat wijzigen (current conditions) moeten juist deze settings goed zijn, neem ik aan. Ik geef vanuit de VP2 inderdaad de voorspelling. Het icoontje wil ik huidige situatie laten weergeven.

Wat een verhaal. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel. "Het lijkt WD wel".;)

Mvrgr.
Oebel

Oebel,

Even één ding tegelijk want ik vraag mij nu af of je nu de METAR van Eelde nog gebruikt, als ik nu op je site kijk staat er een icon van een 'bergje'? (ijzel?) zelf denk ik dat dit de voorspelling is van de VP2.
Als ik bij andere gebruikers kijk van WDL + VP2 dan wisselt dit met de huidige situatie, en dit gebeurt nu bij jouw niet (hoe je dit moet instellen weet ik niet zodat het wisselt, zoals ik schreef heb ik geen VP2).

Intellingen die ik heb bij mijn station (hier heb ik nooit wat in veranderd, dit is standaard).
Snow/sleet
3 - 0 (in de 2 naastgelegen vakjes) sleet icon temp. threshold
2 - 0 snow icon temp. threshold

onderaan bij Fog:
98 Fog icon humidity threshold

Gr Rik
Door reitsma1960
Rik,

Dit icoontje is/betekent Fog. Ik gebruik de METAR niet meer, heb ik uitgeschakeld.
Ik ga er dus vanuit dat mijn weerstation Fog aangeeft als huidige conditie. Het was erg mistig vanmorgen en dat trekt nu op. Luchtvochtigheid zit nog op 97%.
Ik heb jouw instellingen, de standaard weer overgenomen.

Hij geeft dus Fog aan terwijl de zon nu volop schijnt. ik heb de indruk dat er toch ergens iets anders ingesteld of gewijzigd moet worden?
Ik houd het even in de gaten.

Vr.gr.
Oebel
Door Regards
reitsma1960 schrijft:
Rik,

Dit icoontje is/betekent Fog. Ik gebruik de METAR niet meer, heb ik uitgeschakeld.
Ik ga er dus vanuit dat mijn weerstation Fog aangeeft als huidige conditie. Het was erg mistig vanmorgen en dat trekt nu op. Luchtvochtigheid zit nog op 97%.
Ik heb jouw instellingen, de standaard weer overgenomen.

Hij geeft dus Fog aan terwijl de zon nu volop schijnt. ik heb de indruk dat er toch ergens iets anders ingesteld of gewijzigd moet worden?
Ik houd het even in de gaten.

Vr.gr.
Oebel

Oebel,

Zoals ik hiervoor al omschreef is dit de voorspelling (denk ik) van de VP2 en niet de huidige situatie, dit omdat je nu de luchtvochtigheid voor mist op 98% heb gezet, misschien dat iemand kan reageren hoe je dit in WD (of WDL) moet instellen want dit weet ik niet.
Word dit icon ook weergegeven in het hoofdvenster van WD zelf?

Gr Rik
Door reitsma1960
Hoi Rik,

Het moet de huidige situatie zijn. De voorspelling is neerslag namelijk van de VP. Dan zou het sneeuw icoontje er staan.
Ik heb inderdaad fog icon threshold veranderd van 96 naar 98 en denk dat dit het icoontje heeft gewijzigd naar gedeeltelijk bewolkt (cloudy periods). Dit icoontje geeft ook WD momenteel aan. Het correspondeert dus goed met elkaar.
Op dit moment klopt de hudige situatie. Ik volg het even wat er gebeurt.

Bedankt voor je hulp.

Mvrgr.
Oebel
Door Regards
Oebel,

Heb even in WDL Configurator gekeken maar heb je daar bij het eerste tabblad (Basic) bij Miscellaneous alleen maar: Show Forecast Only aangevinkt?
Je moet dan of de Alternate Forecast from Davis VP aanvinken (seconden instellen dat je het wisselend wilt zien) of Show Current Conditions Only aanvinken.
Speel hier eens mee kijken wat het doet.
Er moet ook een vinkje staan bij: Icons Follow Forecast/Current Conditions.

Hoor het wel.

Gr Rik
Door reitsma1960
Rik,

Ja, heb alleen show forecast aangevinkt maar dat is ook de bedoeling. Op mijn pagina Actueel weer moet alleen de huidige conditie worden getoond. Dit gebeurt allemaal ook.
Ik merk dat ik voor het wisselen van de icoontjes toch de METAR nodig heb van vliegveld Eelde (Groningen airport).
In WDL blijft het icoontje de huidige weercondities weergeven ook al staat hij ingesteld op Forecast van VP. Blijkbaar wil dit niet anders. Ik heb alles al aan- en afgevinkt.
Ik had gewild dat het icoontje de huidige weercondities aan zou geven, geregeld door het weerstation. Dit wil blijkbaar niet, tenminste niet naar mijn wens.
Vanavond was het hier in Assen geheel bewolkt. Wanneer ik het weerstation het icoontje laat regelen stond hij op onbewolkt en maan.

Ik laat hem nu weer regelen door de METAR. Af en toe laat de METAR het afweten, maar dat zij dan maar zo!

Oebel