Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door fbockstael
Ik zag dat bij meerdere weerstations in Zuid-Holland sinds vannacht ongeveer 2 uur de windregistratie is weggevallen.
Mijn vermoeden is dat dit door ijsregen komt.
Maar toch zou dit niet mogen gebeuren.
Hebben meer mensen deze ervaring en wat is er eventueel tegen te doen. Moet nu, naast de verwarmde regenmeter, er nu ook een verwarmde anemometer komen?

Franklin Bockstael
www.grandix.nl
Door fbockstael
Sterker nog, ik zag dat bij meer dan 30 stations in Nederland de windregistratie 0 km/u aangeeft. In heel veel gevallen is dit plotseling midden in de nacht of in de vroege ochtend gebeurd. Terwijl het redelijk waaide is er zo ongeveer van de ene minuut op de andere geen registratie meer.
Door weerstation
Ook in Gelderland en Brabant veel bevroren windmeters. Er zijn meters die nog wel de richting aangeven maar geen snelheid of andersom. Lijkt erop dat het ene type windmeter wel vast kan vriezen en een ander niet.
Bij mij is de WMR 928 vastgevroren, de WMR 200 heeft geen problemen.

Verwarmen zal moeilijk worden, zeker als je niet precies weet wat er vast vriest.

Bij mij is het de tweede keer in 6 jaar dat dit gebeurt. Vorige keer was een straaltje zonneschijn voldoende om hem los te krijgen.

Groejes,
Harrie
Door fbockstael
Na wat zoeken op internet merk ik dat dit dus een wereldwijd probleem is. Overal proberen weeramateurs door middel van huisvlijt het probleem te bestrijden, waarschijnlijk met wisselend succes. Sommige oplossingen zijn zo simpel dat je jezelf kunt afvragen waarom een fabrikant nog niet op dit idee is gekomen, of het zelfs overneemt in nieuwe producties.
Bijvoorbeeld dze oplossing door middel van een Gatorade-fles op een anemometer van een LaCrosse weerstation zo te zien.
http://forums.accuweather.com/index.php?showtopic=3941
Eeven naar beneden scrollen voor de foto.
Door Regards
Hoi die Frankling aan de over kant,

Ik heb gelukkig geen last dat ie is vast gevroren, voor het weerstation die ik heb kan men een aparte 'verwarming' kopen (ik heb deze niet).
De oplossing die in het forum staat is inderdaad een hele simpele oplossing maar wel effectief, en zeer goedkoop (je moet er maar opkomen!).
Ik hoop voor je dat het nog een beetje gaat dooien anders blijft de windmeter de komende dagen (weken?) vast zitten met de kou die er aan zit te komen (of het dak op gaan :( ).

Suc6, Gr Rik
Door Eckie76
Ik denk dat je ijzel bedoelt. Ijsregen is iets anders. Bij ijsregen zijn de druppels al bevroren, en meestal betreft het gesmolten en opnieuw bevroren sneeuwvlokken.

Ijzel betreft onderkoelde regendruppels die pas bevriezen wanneer ze op objecten met een temp. beneden het vriespunt belanden ( takken van bomen, asfalt, stroomkabels, windvanen etc.)
Door mavlo77
Hier ook vastgevroren windvaan tussen 3.00u en 10.00u. Een paar weken geleden stonden de cupjes zelf gedurende bijna 48u vast. Dit kwam door tijdelijke dooi na die sneeuwstorm, waarna de vorst er weer overheen ging... Ik vraag me af of zo'n kunstof kraag zoals in dat forum ook echt gaat helpen, omdat de sneeuw er dan langs onderen alsnog in vliegt.

Een ander punt was dat de cupjes ook helemaal vol met sneeuw zaten, zoals een ijslepel zeg maar. Het kan niet anders, of de metingen zijn dan ook niet juist.

Ik denk dat het voor hier in Nederland wat te ver gaat om te gaan verwarmen voor deze uitzonderlijke situaties. Dan moet je dus met vrij serieuze apparatuur aan komen om ook die cupjes sneeuwvrij te houden (infra-rood kacheltje?)... Dan eerst maar eens kijken naar een verwarming van de regenmeter, die zit wat vaker dicht...
Door Overijse
Voeg Overijse ook al maar toe aan de vastgevroren windvanen en dit sinds 1600 Hr

CU all next year
Door Willie
[img size=292]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/logo.JPG[/img] Hallo allemaal,
Wind vaan zit bij me ook vast.
Boven kap van de windvaan had groter moeten zijn.
De wind cups zitten onder verdiept dus zullen dan ook minder snel vast gaan zitten.
Maar bij ander zitten de windcups weer boven.
Bijlagen
logo.JPG
logo.JPG (29.32 KiB) 3808 keer bekeken
Door petergroeneveld
fbockstael schrijft:
Na wat zoeken op internet merk ik dat dit dus een wereldwijd probleem is. Overal proberen weeramateurs door middel van huisvlijt het probleem te bestrijden, waarschijnlijk met wisselend succes. Sommige oplossingen zijn zo simpel dat je jezelf kunt afvragen waarom een fabrikant nog niet op dit idee is gekomen, of het zelfs overneemt in nieuwe producties.
Bijvoorbeeld dze oplossing door middel van een Gatorade-fles op een anemometer van een LaCrosse weerstation zo te zien.
http://forums.accuweather.com/index.php?showtopic=3941
Eeven naar beneden scrollen voor de foto.

Hallo Franklin,

Toch heeft Davis hier wel rekening mee gehouden, ze hebben de anemometer zelfs voorzien van een dubbele kraag zodat o.a. ijsregen er mooi vanaf kan druipen en niet naar binnen kan gaan lekken.

Zo wordt voorkomen dat de vaan en/of cups dan gaan vast vriezen zie foto. Afkloppen heb tot nu toe nog geen vastzittende windmeter gehad.