Algemeen forum voor discussie over de website
Door WeerstationGraveNL
Afgelopen nacht heeft het flink gevroren.
Ik controleer de temperatuur van weerstation Grave altijd met de collega's uit de omgeving, zoals weerstations Sint Hubert, Wijchen, Ravenstein, enz.

Vannacht had ik een temp van -5,3, terwijl collega Harrie van Sint Hubert -12.4 had gemeten. Een extreem verschil, duidelijk te wijten aan de hoge gebouwen die mij het "zicht" op het noorden ontnemen en voor dit grote verschil zorgen.

Overigens hadden andere stations in de omgeving (Ravenstein, Berghem, Wijchen) ook niet zo'n hoge vorst gemeten. Wellicht dat de ligging aan rivier de Maas daar debet aan is!?:
Bijlagen
Verschil_in_temp_Grave___Sint_Hubert.png
Verschil_in_temp_Grave___Sint_Hubert.png (36.96 KiB) 2977 keer bekeken
Door Mike
Vind de verschillen die jij noemt wel erg groot, en jullie zitten beide met hetzelfde weerstation op dezelfde hoogte?, want ook een plaats wat laag ligt kan snel kouder zijn, ik dacht dat weerman gisteravond om 18:00 al zei dat het in Lelystad al -14 was, dat is natuurlijk wel laag in een polder, misschien is dat bij jullie stations ook zo.

Enja tuurlijk zal een "ingebouwd" weerstation warmer meten, een luchtstroming nu bij die oosten wind zal zeker een hoop verschil uitmaken, alhoewel ik weer op 9 meter hoogte meet en mn weerstation geheel in de luwte zit met oosten wind had ik toch een Tmin van -6.7 en dat terwijl ik nog redelijk dicht bij de kust zit.
Door WeerstationGraveNL
Hoi Mike, op de temperatuurkaart van het KNMI waren lijnen met lagere temperatuurlagen erg dicht in onze buurt te vinden. Wellicht dat wij ons daar al in bevonden. En Sint Hubert staat er om bekend dat het altijd de laagste temperatuur van ons gebied heeft.

Grave, Wijchen en Sint Hubert (grootven) gebruiken allen de WMR200.
Grave: -5.3
Wijchen: -5.7
Sint Hubert (grootven): -9.9
Door weerstation
De lage temperatuur van weerstation Sint Hubert is voor het grootse deel te verklaren uit de vrije ligging van het meetstation in de omgeving.
Station staat op lichte zandgrond (nu even met sneeuw bedekt)
Verder ligt het station in de noordelijke Maasvallei aan de voet van de 7 meter hoger gelegen peel. Het idee is dat er hier veel koude lucht van de hoge peelhorst in de lager gelegen maasvallei stroomt.

Minimum temp. vannacht -12.4

Behoorlijk vrije ligging zicht richting oost.
[img]http://weerstation.sthubert.nu/images/weerhutweerstationsthubert.jpg[/img]

Meetstation Sint Hubert grootven ligt ook in dezelfde maasvallei, welliswaar in een kleine woonwijk maar redelijk vrij zicht op het noordwesten en zuidoosten.

Min. temp -10.3
Door Boutje
Ik zit eigenlijk al enkele dagen met dezelfde vraag;
Waarom is het hier altijd minder koud als in Grave, St.Hubert of Milsbeek??
Terwijl overdag de temperaturen niet zo heel veel verschillen, is dat s`avonds en s`morgensvroeg vaak wel het geval.
Nu bijvoorbeeld is het hier in Cuijk -2,6 , in St.Hubert -3,0 en in Grave -2,4 . Beide dorpen liggen op een aantal kilometers van elkaar. In Milsbeek, hier net de rivier de Maas over, is het nu -3,1 .

Er wordt hier gemeten met OS WMR-200, de sensor hangt in een Davis weerhut op 150 hoogte. Wat mischien wel uit zou kunnen maken is dat deze weerhut net onder een afdak hangt, die aan het huis bevestigd is, maar ook de schutting van de buren geeft mischien wat beschutting.
Maar op andere plaatsen in de tuin hangt de weerhut veelal vol in de zon,...ook niet echt gunstig.
Iemand een idee?
Door Luc
Boutje schrijft:
Wat mischien wel uit zou kunnen maken is dat deze weerhut net onder een afdak hangt, die aan het huis bevestigd is, maar ook de schutting van de buren geeft mischien wat beschutting. Iemand een idee?
Een afdak houdt de uitstraling tegen. Lage minima zie je vaak bij een heldere hemel, windstil weer, koude bovenluchten en een sneeuwdek.

Als er bewolking binnen drijft, dan gaan de minima meestal direct omhoog, omdat dit de uitstraling tegenhoudt. Een afdak heeft hetzelfde effect, waarschijnlijk nog veel sterker.

Dus zo vrij mogelijk opstellen, de sensor zit al in een Davis weerhut en die schermt de zon af.

PS: Ik hoop niet dat je op dezelfde plek onder het afdak ook de neerslag meet :woohoo:

Gr,
Luc
Door Boutje
Ehhh,...die regenmeter mag niet onder het afdak??:S Maar dan wordt ie wel vies....dus.:woohoo:

Nee hoor, deze staat op het dak van de garage, helemaal vrij.
Ik kan natuurlijk wel de weerhut, vooral nu in de winter, onder het afdak uithalen en op een andere plaats neerhangen, eens kijken wat er dan gemeten wordt! Of op de paal monteren onder de windmeter, waar de regenmeter staat. Maar dan het volgende weer;

Feit blijft wel dat de weerhut in de zomermaanden dan toch weer in de zon hangt. Is de kans dan niet aanwezig dat de weerhut toch wat warmte afgeeft en zo de temperatuur in de hut weer gaat beinvloeden?:S :unsure:
Door fbockstael
Niet helemaal hetzelfde, maar toen ik gisterenavond van Oud-Beijerland, door de polder, naar Numansdorp reed was de temperatuur op mijn weerstation in Oud-Beijerland -4,5 gr.C.
In de polder gaf de auto -12 gr.C. aan.
Meestal zijn die twee temperatuurmeters redelijk gelijk aan elkaar.
Het geeft wel aan hoe groot de verschillen op korte afstand en in andere omstandigheden (woonwijk versus besneeuwde, open polder) kunnen zijn.

Groet,

Franklin
Door WeerstationGraveNL
Zo Harrie, de foto verklaart veel.
Wat een geweldige lokatie voor je apparatuur :)

"Verder ligt het station in de noordelijke Maasvallei aan de voet van de 7 meter hoger gelegen peel. Het idee is dat er hier veel koude lucht van de hoge peelhorst in de lager gelegen maasvallei stroomt."

En dat is interessant.
Tussen Grave en Sint Hubert liggen de hoger gelegen dorpen Mill en Langenboom.
Dus het lijkt me dat de koude Peelhorstlucht exclusief voor Sint Hubert en directe omgeving behouden blijft!?
Interessant...
Door Luc
Boutje schrijft:
Feit blijft wel dat de weerhut in de zomermaanden dan toch weer in de zon hangt. Is de kans dan niet aanwezig dat de weerhut toch wat warmte afgeeft en zo de temperatuur in de hut weer gaat beinvloeden?:S :unsure:
Je geeft aan dat je de Davis weerhut gebruikt voor je temperatuur sensor. Deze is voldoende afgeschermd voor de zon....

Dus gewoon zo vrij mogelijk opstellen op 1,50 meter hoogte. Zowel in de zomer als in de winter.

Gr,
Luc