Algemeen forum voor discussie over de website
Door Eckie76
Het valt mij met name tijdens deze prachtige winter op, dat in het forum nauwelijks een woord aandacht besteed wordt aan het weer. Op een enkele foto na (waarvoor dank!!) gaat het in dit forum uitsluitend over technische zaken.

Ik heb in het verleden al vaker aangehaald, dat een Shoutbox, of een korte Weerflits erg verfrissend zou zijn voor deze site en ook zou ik dit zeker gebruiken om nog veel meer mensen naar deze website te lokken.

Zo'n shoutbox is een prima communicatiemiddel om iemand van Groningen tot Maastricht up to date te houden met weermeldingen etc. etc.

De komst van het sneeuwkaartje is natuurlijk prachtig, maar ik kan eigenlijk nergens een echt enthousiast bericht terugvinden over deze uitzonderlijke weersomstandigheden.
En dat terwijl er op andere forums topdrukte heerst en men elkaar heel veel te vertellen heeft via zo'n shoutbox of flitser, en zelfs in de forums.

Gaat zoiets in de nabije toekomst nog komen?

Groet Olaf
Door Wietse
Ben ik het helemaal met je eens Olaf.
Door het gebrek aan weerflitsen, shoutboxen en dat soort dingen ga ik voor zaken die echt met het weer te maken hebben altijd naar het forum van de belgen ;).

Tijd dat hier ook verandering in komt, het nadeel is dat dit forum niet zo gebouwd is dat voor iedere melding een topic moet worden geopend, maar alles in één topic vind ik ook niet wat. Daarom is een weerflits of iets dergelijks zeer welkom.
Volgens mij is er over een shoutbox als eens eerder een topic gestart, dit is leuk als het over het weer gaat, maar helaas bleef het daar niet bij, dacht ook dat Luc het ook niet meer wil plaatsen, naar mijn mening geeft een shoutbox ook niet echt een meerwaarde aan deze site.

Een weerflits zou wel mooi zijn, daar ben ik wel voor.
Door jorissynaeve
Er bestaan al zo'n fora dus zou niet weten waarom er hier ook een forum moet geöpend worden. Een korte shoutbox-achtige toestand was er hier vroeger al maar vond dit niet echt een meerwaarde.

Wietse schrijft:
Ben ik het helemaal met je eens Olaf.
Door het gebrek aan weerflitsen, shoutboxen en dat soort dingen ga ik voor zaken die echt met het weer te maken hebben altijd naar het forum van de belgen ;).

Het forum dat jij bedoeld is inderdaad onder een Belgische domeinnaam en Belgische beheerder. Echter mag het gerust een Benelux-forum genoemd worden (of Bene-forum). Ik veronderstel dat er meer Nederlanders op dat forum zitten ;)

Nu terug on-topic :P
Door Meteonoord
Eckie76 schrijft:
Het valt mij met name tijdens deze prachtige winter op, dat in het forum nauwelijks een woord aandacht besteed wordt aan het weer. Op een enkele foto na (waarvoor dank!!) gaat het in dit forum uitsluitend over technische zaken.

Ik heb in het verleden al vaker aangehaald, dat een Shoutbox, of een korte Weerflits erg verfrissend zou zijn voor deze site en ook zou ik dit zeker gebruiken om nog veel meer mensen naar deze website te lokken.

Zo'n shoutbox is een prima communicatiemiddel om iemand van Groningen tot Maastricht up to date te houden met weermeldingen etc. etc.

De komst van het sneeuwkaartje is natuurlijk prachtig, maar ik kan eigenlijk nergens een echt enthousiast bericht terugvinden over deze uitzonderlijke weersomstandigheden.
En dat terwijl er op andere forums topdrukte heerst en men elkaar heel veel te vertellen heeft via zo'n shoutbox of flitser, en zelfs in de forums.

Gaat zoiets in de nabije toekomst nog komen?

Je blijft volhouden, nietwaar Olaf.

Kijk eens in vorige door jou opgestarte topic's met betrekking tot dit onderwerp.
Luc heeft duidelijk aangegeven dat hij geen voorstander is.
Ik ben het in deze helemaal met Mike en Luc eens.

Groet,

Bert

Groet Olaf
Door Eckie76
Heeft niks met volhouden te maken, maar met progressief denken.
Zoals Wietse mooi opmerkt, is dat het ondoenbaar is om steeds nieuwe topics te moeten starten.
Deze site heet: hetweeractueel.
Aan weerdata alleen heb ik niet genoeg. Meldingen over sneeuw, regen, hagel, storm, tornado's, springvloed etc. Waar wil je die in het forum laten, zonder dat alles een grote warboel wordt?

Een shoutbox kan je prima beheren en als mensen de fout ingaan kan je ze bannen, desnoods voor de hele website.

Ik geef je op een briefje dat het aantal bezoekers stijgt en daarmee ook de belangstelling.

Een ander idee is om een kleine buienradar direct op de voorpagina plaatsen, en eventueel een satellietanimatie, met de mogelijkheid dan door te linken naar de uitgebreidere radar in het topmenu.
Dat zijn allemaal van die dingen, waardoor je de aandacht beter op de voorpagina vasthoudt.

Ik bedoel dit alles alleen maar opbouwend.
Door Eckie76
@ Bert,

leg mij dan eens uit wat er zo moeilijk aan is om dezelfde regels als in de Shoutbox te hanteren?

Regel 1 zou kunnen zijn: Het is niet toegestaan om over waarden van weerstations te discussieren. Dit mag alleen via de moderators en beheerder.
Dat zet je dan ergens duidelijk in beeld.

Zullen we een weddenschap afsluiten dat er dan meer leven in de brouwerij komt?
Met alle respect, maar ik ken regionale weerpagina's die ongeveer evenveel bezoekers trekken als HWA, alleen al door de aanwezigheid van een shoutbox.
Ook daar komen soms "grapjassen" voorbij, maar of die worden geband, of die worden door de grote meerderheid wel op hun nummer gezet, zonder dat daarbij hoeft te worden "gevreesd" voor negatieve publiciteit.
Door osjohn
Eckie76 schrijft:
@ Bert,

leg mij dan eens uit wat er zo moeilijk aan is om dezelfde regels als in de Shoutbox te hanteren?

Regel 1 zou kunnen zijn: Het is niet toegestaan om over waarden van weerstations te discussieren. Dit mag alleen via de moderators en beheerder.
Dat zet je dan ergens duidelijk in beeld.

Zullen we een weddenschap afsluiten dat er dan meer leven in de brouwerij komt?
Met alle respect, maar ik ken regionale weerpagina's die ongeveer evenveel bezoekers trekken als HWA, alleen al door de aanwezigheid van een shoutbox.
Ook daar komen soms "grapjassen" voorbij, maar of die worden geband, of die worden door de grote meerderheid wel op hun nummer gezet, zonder dat daarbij hoeft te worden "gevreesd" voor negatieve publiciteit.

Hallo Olaf, en nog de beste wensen voor 2010

Ik ben het geheel met je eens dat er weinig ( niets ) gesproken wordt over het weer en weersverwachtingen.

Maar ja' je kan zelf moeilijk een weersvoorspelling door een amateur op HWA krijgen
laat staan dat er over gepraat wordt.

Bij een Shoutbox moet er 24uur per dag, 7 dagen in de week iemand op toezien en bepalen wat wel en niet door de beugel kan.
Zo te zien zijn er maar weinig mensen die dat kunnen, zowel Luc, Kees, als Thierry zijn ook al veel minder als voorheen te vinden op dit forum.

Ik zie het zo, veel amateurs die hier aangesloten zijn hebben voor de lol een weerstation gekocht omdat het een trent is, leuk hebbedingetje, levendig op je kastje met zijn continu veranderde weergave en bij vele kan hij ook nog op de computer aangesloten worden om een webpagina te bouwen.
De weersituatie is daarom bijzaak, de uitdaging is een werkende webpagina maken die uniek is voor de uitdager zelf ( wat ook leuk is om te doen ), en tevens een geheugen trainer om de moderne tijd bij te blijven.

Die gelegenheid wordt ook door vele weersite,s geboden, kijk maar op andere weersite,s, daar vindt je ook veelal technische vragen over de installatie, niet over het weer.

Wij zijn vroeger opgegroeit met het weer, zowel zakelijk als liefhebberij.
De Vantage werd gebruikt om elke dag telefonisch je data mondeling door te geven naar de belanghebbende, dan was je de hele dag bezig met het weer, en O als je station het begaf.
Nu gaat alles automatisch, luie handel.

Genoeg gelult voor vandaag

John
Door wslangerak
osjohn schrijft:
Bij een Shoutbox moet er 24uur per dag, 7 dagen in de week iemand op toezien en bepalen wat wel en niet door de beugel kan.
Zo te zien zijn er maar weinig mensen die dat kunnen, zowel Luc, Kees, als Thierry zijn ook al veel minder als voorheen te vinden op dit forum.

Ja, maar we zijn d'r wel degelijk hoor John :laugh:

Even een paar losse flodders van mijn kant.

Al weer maanden geleden heb ik zelf ook verzucht dat het in dit forum nauwelijks over het weer zelf ging. Een aantal mensen was het daar toen mee eens, er is een shoutbox geplaatst door Luc maar daar werd niet veel gebruik van gemaakt. Zeker is het zo dat er animo voor is, alleen de meeste weerstations hebben nu zelf een shoutbox waar veel bezoekers/collega's gebruik van maken, vaak op regionaal niveau.

Het HWA-forum is uitgegroeid tot een technisch forum waar je met nagenoeg alle vragen omtrent hard- en software terecht kunt. En dat is uiteraard een prima zaak. Als je kijkt naar weerwoord.be wordt daar eigenlijk niet over techniek gesproken, wel over het weer. Ik denk dat velen van ons - al dan niet actief - op die site te vinden zijn als het weer extreme dingen dreigt te gaan doen. Ik snap ook dat je dan niet direct zit te wachten op - ik zeg het maar even zo - een tweede weerwoord.be, wat is daar het nut van?

Het door de bezoekers zelf een soort sociale controle laten uitvoeren op een shoutbox, zoals Olaf aangaf, kan zeker werken. Alleen als je ziet welke discussies hier op het forum soms werden gevoerd... dat ging mijn pet te boven. Vaak dacht ik, waar maken jullie je druk om. Maar dat is een persoonlijke mening uiteraard. Een "weerflits" blijf ik nog altijd ondersteunen omdat ik ook van mening ben dat je niet voor iedere weergerelateerde opmerking of ontdekking een nieuw topic kan openen.

Tenslotte: als moderator functioneren op een forum als dit is leuk werk, nou ja, leuke hobby. Maar op politie-agentje spelen zit inderdaad niemand te wachten denk ik. Daar is de lol al gauw vanaf.

Het Weer Actueel bestaat nu ruim 2 jaar en, zoals Luc tijdens de bijeenkomst in Wageningen al opmerkte, niemand had verwacht dat de site zo'n succes zou worden met zoveel aangesloten weerstations. We zijn er allemaal heel blij mee denk ik, maar het houdt ook in dat we nu sommige onderdelen wellicht eens kritisch moeten gaan bekijken en waar gewenst (en technisch mogelijk) naar uitbreidingen moeten streven.

Zo denk ik erover....

Groeten,
Kees.
Door weerzoetermeer

Hoi john!

Ik kan hier als moderator alleen over mij zelf spreken. Wellicht ben ik niet altijd zichtbaar aanwezig middels het geven van reacties maar ik ben er wel degelijk. Alle geplaatste berichten komen per 15 minuten via een RSS-feed op mijn telefoon binnen en worden compleet gelezen. Gemiddeld controleer ik overdag elk uur de extremen op de voorpagina of ze stroken met de werkelijkheid.

Gr.
Thierry