Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door tinuz97
Nu begint het hier steeds meer te jeuken.....
Ik ben alleen bang dat als ik het koop ik er geen wijs uitkom,is er ook een trial versie?
Door petergroeneveld
Hallo Oebel,

Zie dat je ook dezelfde scripts hebt gebruikt, ziet er goed uit en ook het WXSIM meteogram van WS Halikko. Dat is het volgende wat ik ga maken met WXSIM nog even uitzoeken hoe dat met JPGraph moet gaan werken maar niet meer voor vanavond even een pauze en morgen maar weer verder.

Hoe upload jij de files latest.txt en plaintext.txt naar je host? Ik doe dat nog handmatig omdat ik de verwachtingen nog maak wanneer het mij uitkomt, wel zo'n vier keer per dag lijkt mij wel voorlopig wel voldoende.

Er zijn programma's waar je dit mee kan automatiseren, er wordt er een door de maker van WXSIM geadviseerd maar dat moet ik ook nog gaan uitzoeken.

Misschien iemand die met zo'n programma werkt. Dat programma moet dan automatisch WL uitschakelen, dan WXSIM en WXSIMATE opstarten zodat deze dan de data van WL kan importeren om dan weersverwachtingen te kunnen maken. Dan vervolgens WXSIM en WXSIMATE weer uitschakelen en WL weer inschakelen. Maar ja dat moet ik ook nog even uitzoeken :laugh: en daar gaat natuurlijk weer veel tijd inzitten. :blink:

Maar we komen er wel heb de tijd, nou ja. :lol:

Peter.
Door petergroeneveld
tinuz97 schrijft:
Ik ben alleen bang dat als ik het koop ik er geen wijs uitkom,is er ook een trial versie?

Martijn, mocht je interesse hebben dan kun je wel wat experimenteren met de plaats Atlanta dat heb ik ook eerst gedaan maar vond dat niet reëel genoeg, maar daar kun je wel eerst het programma mee bekijken.

In het begin lijkt het je niets maar later begin je er toch meer feeling voor te krijgen. Ook door zelfstudie maak je toch wel vorderingen en ook de vele tips op het WD/WXSIM forum daar wordt je ook wat wijzer van. En hopelijk dat de WXSIM gebruikers op dit forum elkaar onderling ook wel kunnen helpen denk ik. :)

Peter.
Door reitsma1960
Gerrit schrijft:
wat is nu het verschil tussen een programma als WXSIM en onderstaande programma,s

http://www.nordicweather.net/index.php? ... 2&lang=enn
http://saratoga-weather.org/scripts-WXS ... =nl#sample

Lijkt mijn zo ongeveer hetzelfde,alleen dat je dan bij WXSIM zelf gegevens kunt invoeren.
Komt dit allemaal van WXSIM of of is WXSIM juist op deze programma,s gebaseerd?

Groeten,Gerrit

Hoi Gerrit,

Het eerste programma wat je noemt is (Nordicweather) is een script om de verwachting van Yr.no weer te geven. Dit is van de Noorse meteorologen. Het staat geheel los van WXSIM en het is dus geen eigen weersvoorspeling.

Het tweede script is een script waarmee je de WXSIM voorspelling weer kunt geven op je site. Dit script is nodig om WXSIM weer te kunnen geven.
WXSIM zelf heeft niet zo`n mooi script om de weersverwachting te laten zien.
Dit is dus wel echt de WXSIM voorspelling. Er wordt een .txt bestand gebruikt waarin de verwachting van WXSIM wordt weergegeven.

Oebel
Door reitsma1960
petergroeneveld schrijft:
Hallo Oebel,

Hoe upload jij de files latest.txt en plaintext.txt naar je host? Ik doe dat nog handmatig omdat ik de verwachtingen nog maak wanneer het mij uitkomt, wel zo'n vier keer per dag lijkt mij wel voorlopig wel voldoende.

Er zijn programma's waar je dit mee kan automatiseren, er wordt er een door de maker van WXSIM geadviseerd maar dat moet ik ook nog gaan uitzoeken.

Peter.

Hoi Peter,

Voor het uploaden van de latest.csv en de plaintext.txt gebruik ik Weather Display.
WD upload de bestanden direct nadat WXSIM het weerbericht heeft gemaakt.

Ik gebruik System Scheduler (professional versie) om eerst WXSIMATE op te laten starten. Ik laat momenteel ook wxsimate automatisch werken 6x per dag.
wxsimate sluit zelf af nadat het zijn taak heeft gedaan.
Daarna start via System Sch. WXSIM op en sluit zelf af nadat het zijn taak heeft gedaan.
Je kunt met Syst. sch. ook programma`s na opstarten weer af laten sluiten.
Een ideaal programma voor dit doel. Ik hoef WD niet af te sluiten zodat ik dan niet gebruik. ik gebruik het alleen voor opstarten wxsimate en daarna wxsim.
Op zich heel simpel als je de tijden goed invoert. Ik hoed er niet naar om te kijken. Ik wil proberen 1x per dag zelf de verwachting met wxsim te maken omdat dit nauwkeuriger is. Het is juist niet zo dat de voorspelling nauwkeuriger is wanneer je het automatisch laat doen. Maar goed, dit vraagt de nodige studie.
Al merk ik wel dat Tom Ehrensperger (maker wxsim) zeer bereid is om te helpen.

succes ermee.

groet,
Oebel
Door reitsma1960
tinuz97 schrijft:

Hoi,

WXSIM zelf is absoluut niet ingewikkeld wanneer je het automatisch laat draaien.
Eerst moet wxsimate draaien om alle weerdata binnen te halen en daarna wxsim om het weerbericht te genereren. Het punt is dat je de programma`s wel zelf op een bepaalde tijd kunt laten werken en daarna ook afsluiten, maar je kunt ze niet zelf op laten starten. Daar gebruik ik dus System Scheduler voor. Dit programma kan ook WL afsluiten en weer op laten starten.
WXSIM kan niet tegelijk werken met WL. Wel met WD overigens, die ik gebruik
Het wordt ingewikkeld wanneer je zelf het weerbericht gaat maken. Dat vraagt de nodige studie.
Het lastige is even om de scripts goed werkend te krijgen. Dit is niet mijn sterke kant, maar ik heb via het forum van WD en ook via pm hulp gehad van Rob Braiden (Wellington WeatherUK, maker van het wxsimcsv script) waarmee het gelukt is.
Maar goed, dat is meer een pobleem van website maken. Ik kreeg het niet goed in een pagina. Het is echt wel te doen.

Verder helpen we elkaar toch....?!

succes.

Groet,
Oebel
Door petergroeneveld
reitsma1960 schrijft:
petergroeneveld schrijft:
Hallo Oebel,

Peter.

Hoi Peter,

Voor het uploaden van de latest.csv en de plaintext.txt gebruik ik Weather Display.
WD upload de bestanden direct nadat WXSIM het weerbericht heeft gemaakt.

Ik gebruik System Scheduler (professional versie) om eerst WXSIMATE op te laten starten. Ik laat momenteel ook wxsimate automatisch werken 6x per dag.
wxsimate sluit zelf af nadat het zijn taak heeft gedaan.
Daarna start via System Sch. WXSIM op en sluit zelf af nadat het zijn taak heeft gedaan.
Je kunt met Syst. sch. ook programma`s na opstarten weer af laten sluiten.
Een ideaal programma voor dit doel. Ik hoef WD niet af te sluiten zodat ik dan niet gebruik. ik gebruik het alleen voor opstarten wxsimate en daarna wxsim.
Op zich heel simpel als je de tijden goed invoert. Ik hoed er niet naar om te kijken. Ik wil proberen 1x per dag zelf de verwachting met wxsim te maken omdat dit nauwkeuriger is. Het is juist niet zo dat de voorspelling nauwkeuriger is wanneer je het automatisch laat doen. Maar goed, dit vraagt de nodige studie.
Al merk ik wel dat Tom Ehrensperger (maker wxsim) zeer bereid is om te helpen.

succes ermee.

groet,
Oebel

Hoi Oebel,

Tot zover is het mij duidelijk bedankt voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp laat je System Scheduler WeatherLink niet afsluiten en opstarten, gebruik je dan de logbestanden van WD?

Zag in de WXSIM verwachting voor volgende week dat we mogelijk weer sneeuw krijgen leuk is dat. :laugh:
In mijn weersverwachting zie ik dat "Snow likely" nog niet is vertaald in het NL, heb al geprobeerd om het in de plaintext-parser-lang-nl.txt aan te passen maar is niet gelukt, jij een idee?

Groeten,

Peter.
Door reitsma1960

Hoi Oebel,

Tot zover is het mij duidelijk bedankt voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp laat je System Scheduler WeatherLink niet afsluiten en opstarten, gebruik je dan de logbestanden van WD?

In mijn weersverwachting zie ik dat "Snow likely" nog niet is vertaald in het NL, heb al geprobeerd om het in de plaintext-parser-lang-nl.txt aan te passen maar is niet gelukt, jij een idee?

Groeten,

Peter

Hoi Peter,

Ik gebruik Weatherlink vrijwel niet. Tenminste dit draait niet continue. Daarom hoef ik WL dus niet af te sluiten. WD kan blijven draaien terwijl wxsim zijn werk doet.
Syst. Sched. start bij mij alleen wxsimate en wxsim op.

Wat de vertaling van Snow likely betreft;
Ik heb Snow likely en daarnaast ook snow likely vertaald. Daaarnaast heb ik Snow en ook snow vertaald. likely heb ik ook apart vertaald.
Zoals dit:
lang|Snow likely|Kans op sneeuw
lang|snow likely| kans op sneeuw
lang|snow|sneeuw|
lang|Snow|Sneeuw|
lang|likely|waarschijnlijk|

Let er op dat je elk streepje | goed plaatst.

succes

Groet,
Oebel

ps. er is nog een nieuwere versie van het wxsimcsv script te downloaden vanaf Wellington WeatheUK (0.41.27)
Door petergroeneveld
Gerrit schrijft:
wat is nu het verschil tussen een programma als WXSIM en onderstaande programma,s

http://www.nordicweather.net/index.php? ... 2&lang=enn
http://saratoga-weather.org/scripts-WXS ... =nl#sample

Lijkt mijn zo ongeveer hetzelfde,alleen dat je dan bij WXSIM zelf gegevens kunt invoeren.
Komt dit allemaal van WXSIM of of is WXSIM juist op deze programma,s gebaseerd?

Groeten,Gerrit

Hoi Gerrit,

De YR-NO weersverwachting is eigenlijk geen programma maar een php script die je gebruikt voor de weersverwachting en gebruikt dus niet je eigen data.

Voor de scripts van WXSIM heb je wel een eigen programma nodig nl. WXSIM zoals Oebel ook al zij. Dit programma wordt speciaal voor je eigen woonplaats ontwikkeld door de maker Tom Ehrensperger, die is er een dag of twee mee bezig om dat voor je in elkaar te zetten. Het programma WXSIM is vele jaren door Tom doorontwikkeld en werkt vrij betrouwbaar moet ik zeggen.

Dit programma gebruikt de data van zo'n 250 officiële weersites, ook die van het KNMI zit o.a erbij, in een omtrek van zo'n 2000km en ook je eigen data wordt erin verwerkt en dat is juist het leuke hiervan. Hij heeft ook data van je nodig van 2009 tot heden om uiteindelijk een goed resultaat te krijgen.

Groet,
Peter.