Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door millingenweer
Hallo allemaal
probleem met de goede instelling voor solar.
in wdisplay het aantal procenten van de solar.
dat is het probleem hij geeft teveel of teweinig.
vraag wat moet je nu wel aanvinken en wat niet .

Vriendelijke groet Arno
Door jorissynaeve
Als je een vraag stelt en je vind zelf het antwoord er op, is het misschien handig voor in de toekomst dat je ook de oplossing eens even hier schrijft ;)
Door SpeedyGJ
Inderdaad!

Ik ben zelf ook opzoek naar de juiste instellingen dus ik heb er wel belang bij :)
Door reitsma1960
Hallo,

Ik heb vandaag ook een Solar sensor geïnstalleerd op mijn VP2.

Werkt perfekt. Alleen ben ik benieuwd hoe jullie de percentages hebben ingesteld in Weather Display. (instellingen solar sensor)

% > for sunny oftewel zonnig
% > for some clouds oftewel gedeeltelijk bewolkt
% > for clouds oftewel ovrwegend bewolkt
% > for many clouds oftewel dicht bewolkt
% > for dust or fog oftewel zwaar bewolkt en somber

Zou mooi zijn om het een beetje te standaardiseren?

Oebel
Door Adriaan
Ik heb de volgende configuratie:

> 80% = Zonnig
> 50% = Licht Bewolkt
> 20% = Half bewolkt
> 1% = Zwaar bewolkt
0 = Grijze lucht/Nacht

Maar dit is na wat experimenteren tot stand gekomen en ik vermoed dat het bij iedereen weer net een beetje anders is. Vooral als je Solar Sensor in a Jar setup gebruikt zoals ik.
Door wslangerak
Solar in a jar, proefondervindelijk vastgesteld:

> 79 Zonnig
> 64 Lichtbewolkt
> 41 Wisselend bewolkt
> 17 Overwegend bewolkt
> 0 Zwaar bewolkt, grijs
Door reitsma1960
Bedankt allemaal.

Ik ga het één en ander uitproberen.

Solar in a jar, proefondervindelijk vastgesteld:
Kees, wat is solar in a Jar en waarom op deze wijze?

Oebel
Door wslangerak
Oebel,

Solar in a jar is een manier om zonneschijn te meten door middel van een tweede temperatuursensor en die (officieel in een glazen potje) in de zon te plaatsen.
Het percentage zonneschijn kan dan worden vastgesteld door het temp-verschil te meten tussen "in de zon" en "uit de zon".

Dit heeft uiteraard alleen zin als je geen solarsensor of UV-sensor hebt.
Ik maak hiervoor gebruik van de extra temp-sensor, die bij de TFA-Nexus in de windmeter zit. Die vangt bij mij vrijwel alle zonneschijn op en daarmee heb ik inmiddels een zeer goede indicatie van de zonneschijn.
Door reitsma1960
wslangerak schrijft:
Oebel,

Solar in a jar is een manier om zonneschijn te meten door middel van een tweede temperatuursensor en die (officieel in een glazen potje) in de zon te plaatsen.
Het percentage zonneschijn kan dan worden vastgesteld door het temp-verschil te meten tussen "in de zon" en "uit de zon".

Dit heeft uiteraard alleen zin als je geen solarsensor of UV-sensor hebt.
Ik maak hiervoor gebruik van de extra temp-sensor, die bij de TFA-Nexus in de windmeter zit. Die vangt bij mij vrijwel alle zonneschijn op en daarmee heb ik inmiddels een zeer goede indicatie van de zonneschijn.

Dag Kees,

Oké, is me nu duidelijk.

Bedankt,

Oebel