Discussie forum over Weather Display software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..

Door weerstationheist
sinds een paar weken gebruik ik een "solar in a jar" solar sensor met veel voldoening.
Enkel krijg ik de instellingen voor de grafiek in WD niet goed. De 100 % limiet schijnt OK te zijn maar de 0 % zit te laag.

de temperature Low/high tresshold is 1,5 en 13.6

ook blijft de Xtratemp lijn op de grafiek staan.

wie geeft me de goeie instellingen.

dank vanuit Belgie
mvg Bob
Bijlagen
solar_1.gif
solar_1.gif (72.13 KiB) 2009 keer bekeken
Door wslangerak
Hallo Bob,

De "goeie instellingen" kan niemand je geven, omdat juist de 0% en 100% waarden experimenteel moeten worden vastgesteld. Bij mij staat de 0% bijvoorbeeld op 0.2 en de offset op 0 (nul). De 100% waarde heb ik op 6.7 staan.

Mijn gevoel zegt dat de 1.5 voor de nulwaarde behoorlijk omlaag moet. Het gaat namelijk om het temperatuurverschil tussen "in de zon" en "uit de zon". Zodra de zon schijnt schiet de temperatuur omhoog, dus een verschil van bijna nul voor de nulwaarde lijkt me logischer. (Snap je het nog?) ;)

Maar nogmaals, het kan even duren voordat je de waarden geperfectioneerd hebt.

Gr,
Door weerstationheist
heb de waarde nu verlaagd naar 0.1 - ik zal bijna negatief moeten gaan ?
het is proberen en dan minuten wachten tot je het resultaat ziet.
Door weerstationheist
Kees,
de bovengrens schijnt goed te zijn maar de onderste 0% toont hij nog niet goed op de grafiek. momenteel zit ik al negatief -1 ! Hoeveel moet het verschil eigenlijk zijn tussen 0% en 100% ?
mijn waarden sensor 0 = 20.5 sensor 1 = 33,8 en en op de grafie staat nog steeds de Xtra temp = 23 graden. Wat kun je daar uit afleiden?
Door wslangerak
Gebruik je een tweede temp sensor voor de vergelijking? Waar is die bevestigd?
Normaal gesproken is het verschil tussen de 2 sensoren ongeveer 0 °C als de zon niet schijnt. Zodra de zon gaat schijnen stijgt de temperatuur in de sensor die in de zon hangt vrijwel meteen, terwijl de gewone temp-sensor gelijk blijft.
Dat is dus je 0 % waarde: het temperatuurverschil tussen je solar-in-a-jar sensor en de normale temperatuur die je meet, afgeschermd van directe zonnestraling.

Heb je het goede sensornummer aangegeven in de solar-in-a-jar setup?