Algemeen forum voor discussie over de website
Door JPC
In de MOS XML staat:

enz…

Dus de verwachting van:
dagnaam="Vrijdag" dag="29" uur="18"
Is geldig tot
dagnaam="Zaterdag" dag="30" uur="6"

Dus geldig van vrijdag 18 uur t/m zaterdag 6 uur
Gaat dus over de dag-grens (=24:00 uur) heen.
Door Wietse
Sietse schreef destijds:
Wanneer er in de regel uur=18 staat, betekend dit dat het de verwachting voor overdag is (geldig van 06.00 tot 18.00 uur). uur=6 betekend dat het de verwachting voor de avond en nacht is (geldig van 18.00 tot 06.00 uur volgende morgen)

Dit is de verwachting voor vandaag overdag (woensdag 7 januari).

Dit is de verwachting voor vanavond en vannacht. Dus woensdagavond en woensdagnacht (nacht van woensdag op donderdag), ondanks dat er een dagnaam en datum van donderdag bij staat. Dit komt denk ik omdat de verwachting geldig tot morgenochtend (donderdag) 06.00 uur.

Door JPC
Klopt.(Ik al eerder gezien. Ik wachtte alleen tot iemand anders het ook zou zien.)
Ik heb het in de uitleg per ongeluk verwisseld. Niet in mijn PHP file.
Maar het idee blijft hetzelfde.
Anders lijkt het net alsof er voor 18:00 tot 24:00 geen verwachting is?
Door Eckie76
Regards schrijft:
Luc schrijft:
Het is zover. Sinds vanmorgen zit in de sneeuwkans ook in de XML feed met MOS verwachtingen.

De kans op sneeuw is de absolute kans dat er in die 12 uur sneeuw valt. Daar vallen ook verwaarloosbare hoeveelheden (dus enkele vlokken) onder.

Er kunnen situaties zijn dat de kans op sneeuw groter is dan de kans op neerslag. Ik zal dat kort proberen te verklaren:

De kans op neerslag in de MOS verwachting, is de kans op significante neerslag vanaf 0.1mm. Zoals aangegeven worden bij de kans op sneeuw ook verwaarloosbare hoeveelheden meegenomen. Bij bijv. poolsneeuw is de kans op sneeuw dus hoger dan de kans op (significante) neerslag.

Veel plezier aan iedereen die met de XML feed gaat knutselen :lol:

Opmerking: Deze sneeuwkans komt niet in het MOS plaatje.

Gr,
Luc
Luc,

Hij is toegevoegd ;)

Gr Rik

Link

Ziet er goed uit, Rik.

Alleen rijst bij mij nu de vraag: Hoe kan er nu 5 % kans op sneeuw zijn als het 14 graden wordt en er voorlopig mild weer heerst?
Dan zou die kans toch 0 % moeten zijn???
Door weerstation
Leuk een nieuwe toevoeging in de xml feed.

Ik heb over de sneeuwverwachting wel een paar vragen.

Ik vindt dat een verwachting van 0% wil zeggen dat er geen enkele kans op sneeuw is. Een waarde groter dan 0% geeft aan dat er een grotere of kleinere kans op sneeuw is.

Volgens mij is er in Nederland ooit, bij zeer hoge uitzondering, bij een temperatuur van +9 graden een enkele kletsnatte vlok sneeuw gesignaleerd.

Zou iemand mij uit kunnen leggen waarom er bij een minimumtemperatuur van 12 graden toch nog een kans van 5% op sneeuw kan zijn. Volgens mij is die kans gewoon 0,0.

Mijn tweede vraag: Wat wordt in de verwachting met sneeuw bedoelt. Een kletsnatte sneeuwvlok tussen de regen of droge sneeuw zodat een sneeuwdek mogelijk is.

Vriendelijke groeten,
Harrie
Door Wietse
Een MOS verwachting bestaat uit verschillende berekeningen onder andere van de ECMWF, GFS en pluimverwachtingen.
Neem bijvoorbeeld de pluimverwachtingen die bestaan uit 50 leden die hieruit een gemiddelde vormen, als enkele van die leden voor een verwaarloosbare hoeveelheid vlok sneeuw gaan is er in dit geval dus al sprake van een kleine kans op wat sneeuw (Kan dus ook net minder dan die 5% zijn, waardoor er gewoon 0% wordt weergegeven, ook al geeft 1 lid een kans op sneeuw).

Afbeelding

De leden die sneeuw verwachten hebben dan ook een veel lagere temperatuur dan 14 graden of 's nachts 9. Echter worden die enkele leden die een uitzondering vormen niet gevolgd door de overigen van de 50, waardoor het waarschijnlijk is dat het niet het weer wordt wat dat lid berekend.

Volgens mij was dit de gedachte erachter, correct me If I'm wrong!

Voorbeeld van enkele leden in de pluim van vandaag die voor verwaarloosbare hoeveelheden sneeuw gaan.
Afbeelding
Door WeerstationGraveNL
Hoe roep ik de sneeuwkans aan?
Met $sneeuwkans[$x] of iets anders?

Ik wil overigens een aparte balk maken speciaal voor de sneeuwkans.
Dan hoef ik de huidige mos-verwachting niet aan te passen en kan ik, wanneer er aanleiding toe is, de sneeuwbalk toevoegen.
Door tjabine
WeerstationGraveNL schrijft:
Hoe roep ik de sneeuwkans aan?
Met $sneeuwkans[$x] of iets anders?

Ik wil overigens een aparte balk maken speciaal voor de sneeuwkans.
Dan hoef ik de huidige mos-verwachting niet aan te passen en kan ik, wanneer er aanleiding toe is, de sneeuwbalk toevoegen.

Hoi,

Klopt je gebruikt inderdaad $sneeuwkans[$x], is inderdaad wel handig als ze dat even vermelden inderdaad!
Voor die ook nog de iconen van de MOS zoeken link, deze zijn namelijk erg moeilijk te vinden op het forum!:(
Misschien moet er even in de menu balk hier boven een link komen met downloads?
Is het een stuk makkelijker te vinden!

Gr Ron.
Door WeerstationGraveNL
Vreemd, ik krijg hem niet aan de gang.
Ik gebruik dit:

Zie ik iets over het hoofd!?

/edit: moet mos.php ook worden aangepast?
Door Luc
weerstation schrijft:
Leuk een nieuwe toevoeging in de xml feed.

Ik heb over de sneeuwverwachting wel een paar vragen.

Ik vindt dat een verwachting van 0% wil zeggen dat er geen enkele kans op sneeuw is. Een waarde groter dan 0% geeft aan dat er een grotere of kleinere kans op sneeuw is.

Volgens mij is er in Nederland ooit, bij zeer hoge uitzondering, bij een temperatuur van +9 graden een enkele kletsnatte vlok sneeuw gesignaleerd.

Zou iemand mij uit kunnen leggen waarom er bij een minimumtemperatuur van 12 graden toch nog een kans van 5% op sneeuw kan zijn. Volgens mij is die kans gewoon 0,0.

Mijn tweede vraag: Wat wordt in de verwachting met sneeuw bedoelt. Een kletsnatte sneeuwvlok tussen de regen of droge sneeuw zodat een sneeuwdek mogelijk is.

Vriendelijke groeten,
Harrie
Ik zal beginnen met je 2e vraag. De kans op sneeuw is de kans dat er een sneeuwvlok valt. Dat kan ook natte sneeuw zijn. Zoals in de opening van het topic aangegeven, is de kans niet gebaseerd op significante neerslag, dus 1 verdwaalde vlok natte sneeuw zou ook kunnen.

Dat geeft waarschijnlijk ook antwoord op je eerste vraag. Bij deze temperaturen is natte sneeuw zeer onwaarschijnlijk, maar niet helemaal uit te sluiten. Er zou immers een verdwaalde natte sneeuwvlok tussen kunnen zitten. Vandaar waarschijnlijk de 5%.

Gr,
Luc