Algemeen forum voor discussie over de website
Door WeerstationGraveNL
Nu werkt er helemaal niets meer :)
Heb de mos.php aangepast, waarna ik een leeg scherm kreeg.
Vervolgens weer ongedaan gemaakt, maar ik blijf het lege scherm houden.
Heeft iemand voor mij de originele mos.php nog?

/edit:

Ah, heb het werkend, had nog 1 sneeuwkans gemist.
Dankjewel, kan ik nu aan het fröbelen met de tabel :)
Door Eckie76
[/quote]Ik zal beginnen met je 2e vraag. De kans op sneeuw is de kans dat er een sneeuwvlok valt. Dat kan ook natte sneeuw zijn. Zoals in de opening van het topic aangegeven, is de kans niet gebaseerd op significante neerslag, dus 1 verdwaalde vlok natte sneeuw zou ook kunnen.

Dat geeft waarschijnlijk ook antwoord op je eerste vraag. Bij deze temperaturen is natte sneeuw zeer onwaarschijnlijk, maar niet helemaal uit te sluiten. Er zou immers een verdwaalde natte sneeuwvlok tussen kunnen zitten. Vandaar waarschijnlijk de 5%.

Gr,
Luc[/quote]

Bij 14 graden lijkt mij een verdwaalde vlok natte sneeuw net zo waarschijnlijk, als Pasen, Pinksteren en Hemelvaart die op Sinterklaas vallen. :)
Vind het vooral bij deze weersverwachtingen met zulke temperaturen een beetje erg vreemd om te zien staan: Sneeuwkansen 5 %.
We wachten rustig af tot het kouder wordt, misschien dat ik dan overtuigd raak, maar voorlopig bouw ik hem nog niet in de verwachting.
Door CoenVS
Dag allen,

Denk dat we met z'n allen nog wel even op sneeuw moeten wachten.
De 5% is valse hoop en die gaan we eruit halen.

Zal kort uitleggen waarom hij erin stond.

We zijn gewend te werken met gewone neerslagkansen. Statistisch gezien is de kans op neerslag op de lange termijn (zeg na dag 3) nooit helemaal 0%, ook al verwacht je een zonnige dag. Daarom hebben we besloten deze kans na dag 3 nooit onder de 5% te zetten. je zult dus op de lange termijn op teletekst ook nooit 0% zien.
Nu was dit onterecht ook toegepast op de sneeuwkans. Maar daar speelt natuurlijk niet alleen de neerslagkans mee, maar ook de temperatuur! Daarom vanaf vanavond waarschijnlijk gewoon 0% sneeuwkans (helaas voor velen incl. mezelf ;) )

Een goed weekeinde gewenst,
Coen
Meteo Consult
Door petergroeneveld
CoenVS schrijft:
Dag allen,

Denk dat we met z'n allen nog wel even op sneeuw moeten wachten.
De 5% is valse hoop en die gaan we eruit halen.

Zal kort uitleggen waarom hij erin stond.

We zijn gewend te werken met gewone neerslagkansen. Statistisch gezien is de kans op neerslag op de lange termijn (zeg na dag 3) nooit helemaal 0%, ook al verwacht je een zonnige dag. Daarom hebben we besloten deze kans na dag 3 nooit onder de 5% te zetten. je zult dus op de lange termijn op teletekst ook nooit 0% zien.
Nu was dit onterecht ook toegepast op de sneeuwkans. Maar daar speelt natuurlijk niet alleen de neerslagkans mee, maar ook de temperatuur! Daarom vanaf vanavond waarschijnlijk gewoon 0% sneeuwkans (helaas voor velen incl. mezelf ;) )

Een goed weekeinde gewenst,
Coen
Meteo Consult

Hallo Coen,

Zelf vind ik het goed van jou dat jij je in een discussie betreffende MC zaken mengt zo zullen vele vragen en eventuele frustraties, tenminste zo denk ik erover, sneller worden opgelost. ;) Bedankt voor je uitleg.

Groeten,
Peter
Door Snarf2000
En wat als we een optie inbouwen dat:

Als de temperatuur hoger is dan 4 graden de sneewkans = 0%
Als de temperatuur lager is dan 4 graden de sneeuwkans = true

Dat moet simpel te programeren zijn.
Dan kan de 5% optie weer terug.

Schiet er maar eens op.

Frans
Door Wietse
Bij een temperatuur hoger dan 4 graden kan echt nog wel sneeuw vallen. Meteo Consult heeft genoeg technici om dit te kunnen aanpassen.
Door CoenVS
Hoi Frans,

Dank voor je suggestie!

De door ons berekende sneeuwkans heeft diverse variabelen in zich waaronder de temperatuuropbouw in de atmosfeer, de kans op en de hoeveelheid neerslag en bewolkingsinformatie. Bij temperaturen boven 0 neemt de kans op sneeuw daarbij natuurlijk af, maar het kan inderdaad boven 4 graden ook nog sneeuwen. Dat is dan natuurlijk natte sneeuw, maar bij winterse buien is dat goed mogelijk.
Dat zijn situaties waarbij de maximumtemperatuur misschien wel 7 graden is, maar waarbij het 's ochtends in een winterse bui nog 1 graad kan zijn met natte sneeuw.

Groeten,
Coen
Meteo Consult
Door WSL
Kreeg vandaag het volgende berichtje in de Shoutbox op mijn website: "sneeuwkans beetje slordig".
Slordig is het natuurlijk niet, zolang de sneeuwkans nog in de MOS-xml staat, maar met deze temperaturen staat het wel een beetje vreemd.
Ik heb de sneeuwkans nu uitgezet in de verwachting op de website.

Dus een tip voor iedereen die de sneeuwkans nog in de MOS-verwachting heeft staan en dit soort reacties wil voorkomen, zet de sneeuwkans (tijdelijk) uit.

Weet iemand tot wanneer de sneeuwkans in de MOS-xml staat en wanneer deze vervangen wordt door de onweerkans? Volgens mij 1 mei.
Heb het ooit ergens gelezen op het forum, maar kan het niet terug vinden.