Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
whozee schrijft:
Geweldige ideeën!!
Maar kan je zo'n weerhut zo maar van elke willekeurige soort materiaal maken??
Elk materiaal/stof heeft een verschillende soortelijke warmte en daarbij behorende straling. Is daar een standaard voor??
Dat zou de meting kunnen beïnvloeden.

We hebben als enige standaard een afbeelding en afmetingen van de sensorhut die het KNMI gebruikt. Die bordjes zullen wel speciaal hiervoor geperst zijn want deze zijn (tot nu toe) nergens te koop. En een originele KNMI hut kopen gaat ook niet (320 euro excl.).

Ik denk dat het niet veel uitmaakt welk soort kunststof je gebruikt. Het materiaal en de kleur is veel belangrijker ivm. het reflecteren van het zonlicht en de uitstraling van de warmte. De borden die wij gekocht hebben zijn volgens mij van melamine, een harde kunststof die eenvoudig is te bewerken.
Door jango
AenG schrijft:
Op deze foto is goed de ruimte tussen de bordjes te zien.
Afstand is nu 2 suikerklontjes.

Ik zou de suikerklontjes wel vervangen anders liggen de bordjes op gegeven moment op elkaar.
Gesmolten suiker :woohoo: :silly:
Door eugel
Oke! Gaan we nu de bordjes ook zwart spuiten aan de binnenzijde? Volgens de richtlijnen zou dit moeten.
Lijkt me wel een leuk project, om in de toekomst uit te gaan voeren hier.
Wacht gespannen af over jullie bouw ervaringen.
Door tjabine
En waarom moeten ze eigenlijk zwart zijn van binnen?
Tegen de wormen?
Een gewone hut is toch ook niet zwart van binnen.

Gr Ron.
Door AenG
wthus schrijft:
Zooooo.... Ben weer een beetje boven water aan het komen. Afstuderen is afgerond met een mooie 8 als eindcijfer! En begin dus weer wat meer tijd te krijgen. B)

Gisteravond dan maar wat foto's gemaakt. Let niet op de smeer, ik heb nog geen tijd gezien voor een grondige wasbeurt van de apparatuur. Daar hoop ik ook snel aan toe te komen (afgelopen weekeind met PC aan het schroeven geweest, ding had blijkbaar een storing ergens). :huh:

Schotelhutje is een zelfbouw en functioneert vrij goed. Schotels mochten alleen nog iets verder uit elkaar komen te staan voor meer lucht. Iets voor de volgende keer. Het afdekplaatje is een officieel setje van Wittich & Vissers. Onder het plaatje kun je ook mooi de VP sensor monteren! :)

Klik voor grotere afbeelding op de link onder de foto.

Groetende, Ing. Wilber. B) :P :ohmy:
Afbeelding
http://www.weerstation-dichteren.nl/station6.jpg

Afbeelding
http://www.weerstation-dichteren.nl/station3.jpg

Wilber,

Een vraag over jouw constructie. Ik zie dat jij ook een behuizing hebt gemaakt van bordjes met daartussen afstandbusjes. Heb jij die busjes zelf gemaakt, of heb je deze zo gekocht? En wat zijn jou ervaringen als je de gemeten waarden vergelijkt met de "thermometer onder het afdakje"?

gr Geert
Door AenG
WSWijk schrijft:
haha, ik heb inderdaad ook ruim een half uur staan kletsen over de bordjes en waar ze voor bedoeld zijn... Niet om van te eten dus...

Maar goed, ik heb nagenoeg dezelfde als deze, alleen mijn art.nummer is 102602030600, dat is de versie van 25cm x 1.5cm.
Heb dus net iets meer ruimte voor het boren en in elkaar zetten van het geheel. Daarbij heb ik hiervoor gekozen omdat die van Mieterij Meteo ook rond de 25 cm zijn.

Groeten

Theo

Theo,

Heb jij al een geschikt handvat gevonden? Ik zocht eigenlijk een iets langer model zodat de twee grondpennen wat verder uit elkaar staan.
Van een aluminium strip zelf iets maken is natuurlijk ook een optie.

gr Geert

Bijlagen
handvat.jpg
handvat.jpg (63.96 KiB) 2904 keer bekeken
Door WSWijk
AenG schrijft:
WSWijk schrijft:
haha, ik heb inderdaad ook ruim een half uur staan kletsen over de bordjes en waar ze voor bedoeld zijn... Niet om van te eten dus...

Maar goed, ik heb nagenoeg dezelfde als deze, alleen mijn art.nummer is 102602030600, dat is de versie van 25cm x 1.5cm.
Heb dus net iets meer ruimte voor het boren en in elkaar zetten van het geheel. Daarbij heb ik hiervoor gekozen omdat die van Mieterij Meteo ook rond de 25 cm zijn.

Groeten

Theo

Theo,

Heb jij al een geschikt handvat gevonden? Ik zocht eigenlijk een iets langer model zodat de twee grondpennen wat verder uit elkaar staan.
Van een aluminium strip zelf iets maken is natuurlijk ook een optie.

gr Geert

Hoi Geert,

Denk dat ik aan een zelfmaakhandvat vast zit. Heb M10 draadeind hier en denk niet dat er enig handvat is wat op M10 past.

Maar ik ben wel aan het kijken...

Groet

Theo
Door AenG
Ik ga het met een RVS draadeind M6 proberen.
Het handvat ga ik ook proberen te maken van een aluminium strip. De afstandbusjes en het draadeind heb ik bij een speciaalzaak gekocht (http://www.haverkamp-deventer.nl/).
Ik zet er dan 2 op elkaar voor een goede ventilatie tussen de borden. In totaal krijg ik dan een hoogte van 2cm.

Bij de Praxis hebben ze ook veel RVS materiaal. Alle moertjes ed. heb ik daar gekocht.

Bijlagen
afstandbusje.jpg
afstandbusje.jpg (51.62 KiB) 2904 keer bekeken
Door WSWijk
AenG schrijft:

Kijk, dat zijn dingetjes die ik nog moet hebben. Die afstandsbusjes.

Enig idee waar die verder te verkrijgen zijn? Ik moet ze dan voor M10 hebben. Dat heb ik hier nog liggen, compleet met moeren etc.

Theo
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 20