Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door WSWijk
Wie herinnert zich de winter nog van 1979?

Aangezien Meteo Consult voor deze winter bekend gemaakt heeft dat er 70% kans is dat de aankomende winter net zo bar of erger wordt als vorig jaar, even een nostalgische terugblik van mijzelf.

Ik heb voor mezelf even terug zitten denken. Ik was toen 13. We woonden in Utrecht en hadden voor het huis een rechthoekig plein. Twee rijen huizen, 6 per rij, tuintje er voor en tussen de tuinen een plein.

Het had ge-ijzeld. En dus echt ge-ijzeld. De laag ijs op de stop was ongeveer 2 tot 3 cm dik. Langs de tuinen hadden we de stoep keurig schoon gebikt, een strook van ongeveer 1.5 meter breed. Hadden we nog een middenstuk van ongeveer 15 meter bij 50 meter. En dat was een levensgrote ijsbaan. Schaatsen op de stoep... jongens, dat was nog eens een winter...

Klik hieronder om te kijken wat de NOS hierover te melden had in 1979. Veel plezier...

Theo

Klik hier om de reportage van de NOS uit 1979 te bekijken
Door Master
Ja geweldig, was toen 8.
Bij ons in ternaard was het bar en boos, we konden niet op school komen 300 meter verder, en het was op plaatsen -16. Er waren duinen van soms wel tot 6 meter opgestuwd tegen boerderijen.
Ik weet nog goed dat wij bij de schuren opklommen, en met een plasticzak naar beneden gleden.
Ook bij de waddenzeedijk was het feest, grote schotsen, en glijden vanaf de hoge zeedijk.
Het leger is bij ons bezig geweest om sneeuw te ruimen met grote rupstanken, omdat gewone tractoren en vrachtwagens het niet aankonden.
Een tijd om nooit te vergeten.

Zie foto's van ons dorp:
[img]http://farm3.static.flickr.com/2688/4348282839_db7540c9ca_b.jpg[/img]

Groeten Folkert
Door jeroenzwart
Theo, ik was 11 in die winter en kan me het schaatsen op de stoep ook nog goed herinneren. En de "ijsblaadjes" die je bijvoorbeeld van de hulstbladeren kon halen. En niet vergeten de stuifsneeuw niet door straten en over de daken joeg. Alhoewel ik toen in Utrecht woonde en het niet zo bar was als in het noorden, kan ik me toch herinneren dat de sneeuwduintjes die her en der tot bijna een meter hoog waren opgewaaid veel indruk op mij maakten... Inderdaad een barre winter die tot ver in het voorjaar aanhield. Van mij mag een dergelijke winter dit jaar komen. Als we Meteo Consult mogen geloven is de kans erop groot. Zelf heb ik grote twijfels bij dat soort "voorspellingen". Toch zou het leuk zijn als het uitkomt!:laugh:
Groet, Jeroen
Door Eckie76
Geweldige plaatjes en teksten hierboven. Dit is nu waar mijn weerhart sneller van gaat kloppen. Ik was destijds 3 jaar en herinner me helaas niets actief, wel begreep ik dat er bij ons in de straat gewoon op het asfalt geschaatst werd, op een dikke laag ijzel.
Door GosZk
Ik was -3 :) maar heb er wel veel over gehoord, gelezen en gezien. Woon in het Noorden waar het dus erg heftig was. Mijn vader heeft met een shovel een ambu naar het ziekenhuis begeleid waarin een vrouw lag die moest bevallen.

Toen het afgelopen winter op die ene donderdag opnieuw met bakken uit de hemel kwam kreeg ik 's avonds een telefoontje van mijn ouders met de vraag of ik nog thuis wilde komen. Want het begon er weer uit te zien als in '79 en het leek hun verstandig om naar huis te gaan. Achteraf bleek het mee te vallen maar zij hadden de beelden van 79 voor zich.

Wie weet komt er nu nog meer sneeuw. Aan de ene kant lijkt me het gaaf om dat mee te mogen maken maar aan de andere kant kleven er natuurlijk ook een hoop nadelen aan.

We zullen zien :D
Door meteobergen
Ja,ook bij mij staat 1979 in het geheugen gegriefd. Ik was toen 31 jaar jong. Alle verhalen van die winter staan me nog helder voor de geest. Car glass bestond toen nog niet. Was dat wel het geval geweest dan waren ze zeker miljonair geweest.
Centimeters dikke lagen ijssel werden op de autoruit bestreden met kokend water uit de fluitketel. Het geluid: PANG was uiteraard het gevolg.
Ja, dat waren nog eens barre tijden.

Gr Siets Meteo Bergen:laugh:
Door kees ws middelburg
Na alle posetieve berichten hier dan toch een mindere voor mijn hoeft al die sneeuw en koude absoluut niet te komen als ik eerlijk moet zijn.
Al heeft een mooi sneeuwkleed ook zeker zijn charmes natuurlijk .

Grt Kees
Door AenG
kees ws middelburg schrijft:
Na alle posetieve berichten hier dan toch een mindere voor mijn hoeft al die sneeuw en koude absoluut niet te komen als ik eerlijk moet zijn.

Grt Kees

Daar ben ik het helemaal mee eens Kees.
Ik zie dat veel weeramateurs dol enthousiast zijn als het extreem wordt. Storm, extreme neerslag niets is te gek. Er wordt zelfs een dag vrij voor genomen om alles goed te monitoren.

Ieder zijn hobby, maar mijn voorkeur gaat uit naar een extreem zachte winter.
1. minder stookkosten
2. je hoeft je auto niet te krabben
3. geen koude voeten bij tv kijken
4. geen sneeuwruimen
5. geen gladde wegen
6. kortere reistijd naar je werk
7. geen bevroren planten in de tuin

Ik zie dus alleen maar voordelen. Dus een echte weeramateur ben ik waarschijnlijk niet:)

gr Geert
Door jdew
Ik woonde toen nog in een Buitenwijk van Groningen , en wat bijzonder veel indruk op mij maakte was wel dat alle supermarkten leeg waren . Het begon eerst met ijzel toen kwam er veel stuifsneeuw met een strakke noord-oosten wind . Daardoor kwam de sneeuw zelfs door brievenbus naar binnen. Met het gevolg dat wij niet meer door de voordeur naar buiten konden. Het was een witte vlakte , de sneeuw lag op sommige plaatsen hoger dan een abrie en auto,s waren niet meer zichtbaar waren waardoor de sneeuwruimers zo nu en dan een auto ramden met hun shovel. En mocht er weer zo,n winter komen zorg ik wel voor genoeg voedsel in huis.
Door kees ws middelburg
AenG schrijft:
kees ws middelburg schrijft:

Grt Kees

Daar ben ik het helemaal mee eens Kees.
Ik zie dat veel weeramateurs dol enthousiast zijn als het extreem wordt. Storm, extreme neerslag niets is te gek. Er wordt zelfs een dag vrij voor genomen om alles goed te monitoren.

Ieder zijn hobby, maar mijn voorkeur gaat uit naar een extreem zachte winter.
1. minder stookkosten
2. je hoeft je auto niet te krabben
3. geen koude voeten bij tv kijken
4. geen sneeuwruimen
5. geen gladde wegen
6. kortere reistijd naar je werk
7. geen bevroren planten in de tuin

Ik zie dus alleen maar voordelen. Dus een echte weeramateur ben ik waarschijnlijk niet:)

gr Geert

ben toch niet de enigste die zo denkt

Grt Kees