Algemeen forum voor discussie over de website
Door Jaap van Bergeijk
Hoe zou het komen dat het vandaag op de meeste plaatsen 2 tot 5 cm sneeuw is gevallen.
En er zo weinig neerslag wordt gemeten.
Ik heb mijn Davis VP2 voorzien van 2 12 Volts lampjes (20 Wath) om deze te verwarmen.
De regen meter was op het eind van de middag helemaal schoon, maar er was geen neerslag gemeten. En ook bij de weerstations in de omgeving zie ik geen neerslag.
Hoe kan ik dit verklaren.
Nog een vraag: Hoeveel cm sneeuw is 1 mm neerslag.

Met vriendelijke groet,
Jaap van Bergeijk

www.jvanbergeijk.nl/weer_zuidland.html
Door yjb
Hmm, dat is een gecompliceerde vraag.

Volgens mij is de geaccepteerde norm 10:1. 10cm sneeuw is 1cm water.

Het probleem is dat er veel verschillende soorten sneeuw vallen die ieder een eigen soortelijk gewicht hebben (ik geloof dat het varieert van 15:1 - 5:1). Daarnaast zakt de sneeuw ook door de zwaartekracht in elkaar, je kunt dus niet zomaar meten wat er ergens ligt.

Maar dan, ik ben slechts amateur, misschien zijn er geleerden die meer kennis in de strijd kunnen gooien
Door tjabine
Bij mij in Heerhugowaard ongeveer zo'n 2 cm sneeuw.
Daarbij heeft de origineele Davis verwarming de sneeuw gesmolten tot 0.8 mm neerslag.
Let op! als je de verwarming te laat aan zet kan de eventuele rest neerslag in de wip (ijsklont) de wip blokkeren!!

Gr Ron.
Door verhaar.riepe
Hier in Noorden ook 0,8mm en hier is ook 2cm sneeuw gevallen.

Ik denk ook doordat het zo koud is de sneeuw niet echt blijft plakken, en er ook een gedeelte uit waait.
Zeker vandaag, omdat het veel poeiersneeuw was.

Ik heb ook een verwarmde regen meter, maar met deze kou heeft hij toch wel moeite om de sneeuw gelijk te laten smelten wat boven in de trechter vast blijft zitten.

mvg
René
Door wsEpe
tjabine schrijft:
Daarbij heeft de origineele Davis verwarming de sneeuw gesmolten tot 0.8 mm neerslag.

Same here.. vandaag 0.8 mm en 2 cm sneeuw. afgelopen maandag 0.6 mm en ook 2 cm sneeuw. Ik had eigenlijk meer smeltsneeuw verwacht, ong. 1 : 10..
Door petergroeneveld
Enkele dagen geleden viel de eerste sneeuw bij ons de vlokken waren klein en vaster van vorm eigenlijk meer een ruwe bolvorm er viel toen zo'n 5-6cm en het sneeuwbed was zeer compact, in gesmolten toestand was dit 4mm neerslag.

Vandaag was er zo'n 7-8cm sneeuw erbij gevallen maar de sneeuwvlokken waren erg groot en het sneeuwbed was erg luchtig, in gesmolten toestand was het slechts 1,8mm neerslag.

Eigenlijk kun je moeilijk zeggen dat een x-aantal cm sneeuw overeenkomt met een y-aantal mm neerslag. Dit ligt toch zeer zeker aan wat voor soort sneeuwvlok het is.

Iemand een idee waardoor een sneeuwvlok de ene keer compact en de andere keer een luchtigere structuur heeft? B)
Door Jaap van Bergeijk
ik denk dat de wind er de oorzaak van is dat ik vandaag niets gemeten heb. de verwarming stond al de hele week aan, dus dat was het niet.
Dank voor de reacties en tips.
m.v.g.
Jaap
Door jango
petergroeneveld schrijft:
Iemand een idee waardoor een sneeuwvlok de ene keer compact en de andere keer een luchtigere structuur heeft? B)

Dit heeft met de temperatuur en luchtvochtigheid te maken.
Onderstaande van wikipedia;

Vlokken vormen zich met name in voldoende vochtige lucht die niet al te koud is. Bij vrij lage temperaturen in drogere lucht vallen dikwijls losse sneeuwkristallen. In de poolstreken komt dit vaak voor.

En van KNMI;
Gewicht van sneeuw
Vooral natte sneeuw kan problemen en gevaar opleveren voor daken, met name voor platte daken. Een kubieke meter poedersneeuw weegt 50 kilo. Dezelfde hoeveelheid samengedrukte plaksneeuw weegt zo'n 200 kilo en die hoeveelheid als natte sneeuw kan meer dan 500 kilo wegen.
Door tinuz97
Aha,dan klopt 0,8mm bij mij ook wel denk ik.
Werkt het 20watt halogeenlampje toch wel :P

tjabine schrijft:
Let op! als je de verwarming te laat aan zet kan de eventuele rest neerslag in de wip (ijsklont) de wip blokkeren!!

Gr Ron.
Door nolversteeg
hallo Luitjes,

Ik kan het even niet laten, maar het zullen dan wel slechte platte daken zijn, want 5 mannen (dikke)zullen er nog niet doorheengaan, maar een meter natte sneeuw over het hele dak zal wel lekkages geven als het gaat dooien. niet van het gewicht maar de houveelheid water.
ik heb over de sneeuwperiode 4 dagen totaal 8cm sneeuw gemeten en totaal 4 mm in de verwarmde regenmeter , welke gemiddeld rond de 18 graden inwendig meet, het opgenomen vermogen is ongeveer 20 watt in een weerstand (conrad).

groeten Nol
www.nolversteeg.nl