Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door petergroeneveld
Hallo Jan,

Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik gebruik de temperatuur schakeling van C****D ook en was me ook bewust van het risico met het relais, maar ik heb nu de verwarming het 2de jaar in gebruik en schakel hem alleen maar in als sneeuw wordt verwacht. Heb het ledje ook zichtbaar gemaakt zodat ik ook kan zien of het nog werkt maar ja je kunt het geen 24 uur/dag alles in de gaten houden.

Op zich werkt het perfect zo, maar nu zie ik dat je een nieuwe schakeling hebt gevonden, ben benieuwd of dit een goede vervanging voor de C****D schakeling gaat worden. ;)

Hou je ons op de hoogte hoe het verder gaat, dan ga hem ook bestellen, heb er vertrouwen in dat het werkt zo aan de specs te zien, nogmaals bedankt voor de link.

Groeten,
Peter.
Door tinuz97
Ik snap geen fluit van die temperatuur schakelaar van de conrad....spul zit erin,maar ding schakelt niet in,draai ik de linkse potmeter naar rechts dan wel,linksom is toch dat hij pas inschakelt bij lagere temperatuur? Kan iemand daar een antwoord op geven?
Moet hem zo ophangen namelijk weer,alvast bedankt :)
Door nolversteeg
Hallo Martijn,

Je moet even anders denken, het is wat ik begrepen heb een schakeling die een fan aan moet sturen voor koeling, dus het werkt net anderom, de ene regelaar is voor de temperatuur en de andere is om de hysteresis te regelen, de breedte van in en uitschakelen,als ik het goed heb de linksboven potmeter helemaal naar links en de andere maakt niet zoveel uit.

groeten Nol.
www.nolversteeg.nl
Door tinuz97
Ik weet het ook niet,ik moet hem toch echt naar rechts draaien wil hij aangaan....
Zeker verkeert aangesloten?
De geschakelde draden zitten op deze manier:
Op C en S dus...(O is er ook,die zit eronder)

[img]http://www.weerstationberghem.nl/hwa/IMG_3003.jpg[/img]

[img]http://www.weerstationberghem.nl/hwa/IMG_3009.jpg[/img]
Bijlagen
IMG_3008.jpg
IMG_3008.jpg (73.53 KiB) 3296 keer bekeken
Door Eckie76
Volgens mij verval ik in herhaling, maar ik blijf roepen dat de verwarmingsfolie op transformator perfect werkt.
Een simpelere handeling bestaat niet: Zodra je sneeuw verwacht, druk je op AAN. Vijf minuten later kan je binnen achterover leunen en kijken hoe de neerslag aantikt.

Als ik veel bovenstaande berichten zie, dan denk ik dat sommigen echt te ver doorschieten in hun perfectionisme en het eigenlijke doel royaal voorbij schieten.
Door pdw112
Eckie76 schrijft:
Volgens mij verval ik in herhaling, maar ik blijf roepen dat de verwarmingsfolie op transformator perfect werkt.
Een simpelere handeling bestaat niet: Zodra je sneeuw verwacht, druk je op AAN. Vijf minuten later kan je binnen achterover leunen en kijken hoe de neerslag aantikt.

Als ik veel bovenstaande berichten zie, dan denk ik dat sommigen echt te ver doorschieten in hun perfectionisme en het eigenlijke doel royaal voorbij schieten.

Hoe heb je deze in je regenmeter bevestigd?
Door janhoogenboom
Hoi tinuz97,

Ben je misschien in de war door de led op de print? Als je op de 'C' poort aansluit geeft de led precies het omgekeerde aan: als de led AAN staat krijgt de C poort GEEN stroom, en als de led UIT staat krijgt de C poort WEL stroom.

Nog even hoe de poorten werken:

De C is de Common, de stroom aanvoer.
De O is de Opener, beter bekend als de 'Normally Closed' (NC).
De S is de Sluiter, beter bekend als de 'Normally Open' (NO).

Deze print is bedoeld om iets te koelen. Dan gebruik je dus normaal gesproken de 'S' (NO). Onder de grens-temperatuur is de schakeling op de 'S' (NO) poort dan open (geen stroom), led uit, en boven de grens-temperatuur trekt het relais aan en gaat de de 'S' (NO) poort dicht (wel stroom) en gaat de led aan.
Met de linker potmeter stel je de grens-temperatuur in: helemaal links is -10, heleaal rechts is 100 graden.
Maar je wilt niet koelen.

Voor verwarmen wil je dus de inderdaad de 'S' (NC) poort gebruiken, dat doe je goed. Onder de grens-temperatuur is de schakeling op de 'S' (NC) poort dan gesloten (wel stroom), led UIT, en boven de grens-temperatuur trekt het relais aan en gaat de de 'S' (NC) poort open (geen stroom) en gaat de led AAN.
De potmeter blijft hetzelfde werken: links is een lage grens-temperatuur en rechts een hoge grens-temperatuur.

Hopelijk helpt dit?

Op basis van je foto snap ik overigens niet helemaal hoe je nu de stroom naar de verwarming toe hebt aangesloten.
Ik heb zelf gewoon de min (zwarte draad van de verwarming) op de min van de stroom aanvoer op de print aangesloten, en de plus (rode draad) van de stoomaanvoer op de print doorgelusd naar de 'C' poort.

Groeten, Jan.
Door tinuz97
Blauw en bruin die je ziet is 220 volt...
Bruin zit doorgekoppelt die gaat dus naar de bruine van het lampje,blauw wordt dus onderbroken door het relais,als hij niet onderbroken wordt krijgt het lampje dus stroom (220 volt)
Ja dit klinkt eng 220,maar het lampje zit in een prik fitting die geschikt is voor buiten (met rubberen afdichtring dus) en direkt regenval erop is dus niet van toepassing omdat hij in de regenmeter zit.
Het printje wordt zoals je ziet aan de achterkant beschermt tegen eventueel spatwater doordat deze in een kunstof behuizing zit.
Zo te zien moet ik dus de 220 verwisselen,want als lampje aangaat gaat de lamp pas aan lol,verkeerd om dus :P
Door tinuz97
Het werkt nu,allemaal bedankt voor het meedenken,en Nol versteeg erg bedankt.
Het zat dus niet goed aangesloten,ik had op de C en S de 220volt zitten,maar moet op de C en O....Nu is het gloeilampje netjes aan met de potmeter naar links,en de led uit.
Door janhoogenboom
Oops, maak ik nog een tikfout in mijn bericht. Het is dus:

- Koelen: S van Sluiter = NO/Normally Open gebruiken
- Verwarmen: O van Opener = NC/Normally Closed gebruiken

'Normally' is dus wat onder de grens-temperatuur de situatie is als het relais niet aangetrokken is.
"Sluiten" of "Openen" is dus wat het relais doet als ie (boven grens-temperatuur) aantrekt.

Groeten, Jan.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18