Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door weatherservice
Beste collega's,

Ik heb anders wel een mooi idee om de regenmeter van een davis te verwarmen. Zelf maak ik ook gebruik van deze manuele verwarming en het is daarenboven nog veilig ook. Wat heb ik gedaan?

Vanuit het tuinhuisje dat op 10 meter afstand staat van mijn wireless Davis, heb ik een verlengkabel gelegd met een lamp aan het uiteinde. De lamp hangt centraal boven de regenmeter en wanneer het begint te vriezen hoef ik enkel de lamp aan te leggen. Het is een lamp van 10 watt en dat geeft een temperatuur af van 22 graden. De testopstelling werd gebruikt bij een buitentemperatuur van -8°C. Als we de som maken, dan blijven er dus nog 14 graden over om het ijs en sneeuw te smelten.

Dit is voor mij het handigst om de regenmeter te verwarmen en wanneer het winterseizoen gedaan is, kan ik alles terug demonteren en wegbergen tot de volgende winter.

p.s. natuurlijk is de volledige opstelling waterdicht gemaakt met silicone.

Weerstation Waregem
Door Weerstation Kaatsheuvel
weatherservice schrijft:
Beste collega's,

Ik heb anders wel een mooi idee om de regenmeter van een davis te verwarmen. Zelf maak ik ook gebruik van deze manuele verwarming en het is daarenboven nog veilig ook. Wat heb ik gedaan?

Vanuit het tuinhuisje dat op 10 meter afstand staat van mijn wireless Davis, heb ik een verlengkabel gelegd met een lamp aan het uiteinde. De lamp hangt centraal boven de regenmeter en wanneer het begint te vriezen hoef ik enkel de lamp aan te leggen. Het is een lamp van 10 watt en dat geeft een temperatuur af van 22 graden. De testopstelling werd gebruikt bij een buitentemperatuur van -8°C. Als we de som maken, dan blijven er dus nog 14 graden over om het ijs en sneeuw te smelten.

Dit is voor mij het handigst om de regenmeter te verwarmen en wanneer het winterseizoen gedaan is, kan ik alles terug demonteren en wegbergen tot de volgende winter.

p.s. natuurlijk is de volledige opstelling waterdicht gemaakt met silicone.

Weerstation Waregem
Heeft de lamp geen invloed op de temperatuur meting?
Groet,
Hans
Door weatherservice
@ Bovenstaande, neen de straling van de lamp is zwak genoeg om enkel de regenmeter te beïnvloeden. Er worden zelf geen extra °C gedetecteerd bij de natte bol en dauwpunt.

Kortom, dat hele verwarming gedoe heeft mij 7 euro gekost en wat spandraadjes om de lamp centraal boven de regenmeter te hangen (met de lamp naar onderen natuurlijk).
Door Overijse
Met een lamp boven de regenmeter, verklein je toch het opvangoppervlak van je regenmeter, of zie ik iets over het hoofd nu.:blink:

Misschien kan een foto duidelijkheid brengen.
Door Weerstation Kaatsheuvel
Overijse schrijft:
Met een lamp boven de regenmeter, verklein je toch het opvangoppervlak van je regenmeter, of zie ik iets over het hoofd nu.:blink:

Misschien kan een foto duidelijkheid brengen.
Dat lijkt mij ook. groet ,Hans
Door Mike
weatherservice schrijft:
Ik zal in de loop van de week even een foto insturen, maar momenteel nogal vrij druk met de studies :)

Mwah, kom op zeg, als je hier kan posten dan kan je ook wel even een foto maken en plaatsen ;)

Maar heb je die lamp soms vlak boven het gaatje van je regenmeter hangen?

Lijkt mij dat je wip dan wel gaat bevriezen, ik ben ook zeer benieuwd naar deze constructie.

Groeten, Mike.
Door weatherservice
Neen, de lamp hangt niet integraal boven het gaatje van de regenmeter. Hij hangt er 10 centimeter boven. Ook is het een lampje maar 3-5 in diameter, dus zoveel hinder voor de regen lijkt mij dat niet te geven +, ik verkies liever een minder nauwkeurige meting, dan het bevriezen van het hele wip gedoe :P

Het kan wel amateuristisch klinken, maar het doet dienst :D

@ Mike, ik post de foto morgen, dat is 4 dagen vroeger dan verwacht, speciaal voor u :D
Door tjabine
Begint een beetje off topic te raken!
Maar ik ben evengoed benieuwd hoe dat er uit ziet inderdaad.

Bijlagen
lampie.jpeg
lampie.jpeg (33.36 KiB) 3380 keer bekeken