Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door westkapellegek
Beste iedereen,

Ik weet niet of het bij jullie bekend is, maar in Woudrichem en op Slot Loevestijn zijn de coupures:dry: afgesloten, ivm de hoge waterstand. Het water is echt veel hoger dan normaal. Ik ben erop uit gegaan en kon het niet laten om met mijn 1.3megapixel cameraatje op m'n mobiel wat foto's te nemen en wat te filmen.
Het resultaat is te zien op http://www.alweeronline.nl/foto%27s.html en op http://www.alweeronline.nl/film/2.3gp Voor het filmpje moet je volgens mij Quick time geïnstalleerd hebben en het laden kan een seconde of 10 duren. Zijn er ook nog anderen met Hoogwater nieuws?

gr Niek
Door wslangerak
Filmpje doet het goed met Quicktime.

De Lek hier is hoog, maar niet schokkend, 64 cm hoger dan normaal op dit tijdstip:

[center][/center]
Bijlagen
20110112_waterstand_lek.jpg
20110112_waterstand_lek.jpg (50.33 KiB) 2970 keer bekeken
Door meteozwolle
Vandaag in mijn middagpauze even naar de Welle gegaan (Deventer)

het water staat erg hoog

zie foto:

rond het middaguur stond het water 5.97 mtr + NAP
Bijlagen
deventerhoogwater.jpg
deventerhoogwater.jpg (63.69 KiB) 2970 keer bekeken
Door meteozwolle
nu staat het water volgens RWS:

ik zal morgen m'n lieslaarzen maar meenemen naar kantoor

ons kantoor grenst aan de ijssel dus we zitten 1e rang :lol:

De waterstand op 12 januari 2011, 21:50 uur is 606 cm NAP

Tijdens mijn wandeling in de middagpauze waren ze zandzakken langs de huizen aan het plaatsen om bij overstroming van de Welle het water tegen te houden.Wat me ook opviel is dat het water ook enorm snel stroomde.

kortom, ben benieuwd......
Bijlagen
waterstand_deventer.gif
waterstand_deventer.gif (4.34 KiB) 2970 keer bekeken
Door westkapellegek
Bij vuren -tegenover woudrichem- + 360 NAP . Bij "eb" daalt het water niet meer en bij vloed stijgt het water 5 cm/uur dacht ik te hebben gelezen
Door Overijse
Sinds deze avond 19 hr is er in volledig België een weeralarm voor overstromingen van kracht. Alle provincies zijn begonnen met preventieve maatregelen te nemen.
Door meteozwolle
Laat me raden: 'de Demer' weer een probleem of ... ?
Door Overijse
Dezelfde streken als de overstromingen van novemer 2010 komen terug in aanmerking.

Woensdag 12 januari

Vandaag en morgen trekt een actieve regenzone over Vlaanderen met verwachte neerslaghoeveelheden tussen 25 en 50 mm. De onbevaarbare waterlopen zullen hierdoor weer stijgen. Kritieke overstromingen kunnen momenteel niet worden uitgesloten.

Overschrijdingen van het alarmpeil worden momenteel verwacht vanaf morgenvroeg in het Benedenscheldebekken (Molenbeek-Vliet) en het Zennebekken. De voorspellingen tonen dat de Rivierbeek in de Brugse Polders ook zal aanzwellen tot over het alarmpeil vanaf morgenmiddag.

Bovenscheldebekken

De wachtbekkens zijn beginnen vullen en zullen een groot deel van de afvoer kunnen bergen. Desondanks zullen de waterpeilen blijven stijgen op de Zwalm, de Maarkebeek en alle zijwaterlopen. Een maximale waterstand wordt morgen verwacht in de late voormiddag. De voorspellingen voor deze stroomgebieden zijn gebaseerd op eenvoudige modellen die geen rekening houden met de extra berging in de wachtbekkens. De getoonde voorspelde waerpeilen zijn dus een overschatting maar kritieke situaties zijn niet uit te sluiten.

Denderbekken

Volgens de voorspellingen zal de waterbeheersingsinfrastructuur aangesproken worden en zullen de wachtbekkens gevuld worden vanaf de vroege ochtend. De volledige bergingscapaciteit is ter beschikking waardoor kritieke overstromingen op de meeste waterlopen vermeden kunnen worden. Enkel op de Marke en op de Molenbeek Zandbergen worden kritieke situaties voorspeld.

Demerbekken

In het Demerbekken zullen de wachtbekkens van Schulen, Webbekom en Hoeleden vanaf vannacht weer gevuld worden. De wachtbekkens van Schulen en Webbekom worden momenteel zo snel mogelijk geloosd, maar ze zullen vannacht nog niet leeg zijn. De Velpe, de Herk, de Demer en de Winge laten momenteel nog hoge waterstanden optekenen als gevolg van de neerslag van het voorbije weekend. De voorspellingen tonen voor een aantal waterlopen (o.a. Herk, Velpe, Motte, Winge) hoge waterpeilen tot boven het alarmpeil. We kunnen momenteel dus niet uitsluiten dat er kritieke overstromingen zullen optreden vanaf morgenvroeg.

Maasbekken

In het Maasbekken worden er vooral problemen verwacht langs Berwijn en Voer. Het wachtbekken op de Dommel in Overpelt zal waarschijnlijk aangesproken worden.

Waakzaamheid is geboden en de toestand wordt continu opgevolgd.

De volgende interpretatie wordt ten laatste om 6 u gepubliceerd.

bron:overstromingsvoorspeller.be
Door meteozwolle
dat wordt dan dus een druk dagje voor de mensen van VMM denk ik ;)
Door WSWijk
Vanmiddag gaf Rijkswaterstaat aan dat de Lek in Wijk bij Duurstede de waterstand -36 cm NAP was. Lijkt me sterk omdat Amerongen (ook aan de Lek, hemelsbreed 5 km weg stroomopwaarts) op +665cm zit en Culemborg (ook aan de Lek, hemelsbreed ook 5 km weg, stroomafwaarts) op +446 cm NAP zit.

Of zou iemand me kunnen uitleggen hoe het dan wel werkt, als dit wel klopt?

Afbeelding

Anders zouden deze mensen geen problemen hebben met het binnenstappen van de boot...

Afbeelding

En zouden we hier nog auto's zien staan

Afbeelding

En zou onze ijzeren vriend (of vijand volgens velen in Wijk) geen natte voeten krijgen

Afbeelding

Groetjes

Theo