Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door sjansse
Bedankt voor de tips weer,
Ik ga hem eerst testen met mijn oude WS4000 meter.
Die hangen nu even broederlijk langs elkaar en geven de hele avond al dezelfde temperatuur aan.

Nieuws volgt.
Door Mike
Mooi gemaakt, maar vergis je niet dat 2 metingen naast elkaar nog niet veel zegt, als deze beide op een "verkeerde" plek hangen kunnen ze wel dezelfde temp. aangeven maar misschien beide wel te hoog ;)

Je houd nu iig het directe zonlicht tegen, let bij plaatsen op een goede geventileerde plek, anders gaat de boel alsnog opwarmen binnenin.

Of ga je er nog een pc ventilatortje inplaatsen?

Groeten, Mike.
Door BeArt
Ziet er mooi uit,

maar zou absoluut een ventilator inbouwen anders ga je met weinig of geen wind nog opwarmen. Zeker met dit ontwerp met 1 wartmeschild.
De Davis en andere ontwerpen hebben er 3 of minimaal 2.
Bedenk daarbij ook dat de enige juiste opstelling in de volle zon is voor een goede meting onder alle omstandigheden.

Heb het zelfde weerstation en de standaard meter moest je inderdaad in de schaduw hangen om de temperatuur niet extreem te laten oplopen bij zon.

Hierbij nog een paar tips.

Tip 1:
Plaats een ronde buis in het midden die thermisch geisoleerd is van de lamellen en ventileer die actief met een fan.
Tip 2:
Voer ook het deksel dubbel uit om ook hier een extra schild te hebben tegen warmte.

Succes Mvrg Bart
Door sjansse
Ideeen geneog hier, lol

Ik ga kijken wat een fan voor mgelijkheden heeft, eentje met een laag toerental op zonne,energie lijkt me wel wat, als de zon niet schijnt hoeft ie niet te draaien??

Wat betreft de bovenkant kan ik nog alle kanten op, de draadeinden zijn in totaal 50cm, en die heb ik nog niet afgezaagd.
Een groter bord als bovenste om de regen wat weg te houden, zoals al eerder geopperd?

En wat ik ook bedacht, wordt zo'n ding na een paar weken geen ragebol vol met spinnewebben e.d.??
Door Mike
sjansse schrijft:
eentje met een laag toerental op zonne,energie lijkt me wel wat, als de zon niet schijnt hoeft ie niet te draaien??

Klopt, dat doet mijn fan op de vp2 ook, die draaid zodra de zon gaat schijnen.
Let wel op dat de fan niet te snel draaid, dan gaat hij koelen i.p.v een luchtdoorstroming creëren

sjansse schrijft:
En wat ik ook bedacht, wordt zo'n ding na een paar weken geen ragebol vol met spinnewebben e.d.??

Ja dat kan, maar ik neem aan dat je toch wel paar keer per jaar even de boel open maakt en schoonhoud, het staat tenslotte het hele jaar in weer en wind. ;)
Door weerzoetermeer
Let wel op dat de fan niet te snel draaid, dan gaat hij koelen i.p.v een luchtdoorstroming creëren

Koelen??? Leg is uit dan?

Gr.
Thierry
Door JPC
Actieve ventilatie is nodig als je geen vrije plek hebt om te meten.
Heb je wel een ideale plek, dan is een goede passieve hut zelfs beter.
Het KNMI meet namelijk ook passief.
Dan doe je namelijk een zelfde soort meting als het KNMI.
Maar de meeste van ons hebben wel een problematische tuin of zo, zodat het wel nodig is.
Ik zou de opstaande randen in het ontwerp sjansse met kit opvullen, heb ik ook gedaan.
En, inderdaad, koelen??? De lucht die je erlangs zuigt heeft de omgevingstemperatuur!
Door Mike
weerzoetermeer schrijft:

Gr.
Thierry

Nou lijkt mij dat als hij op volle snelheid draaid hij zoveel/zosnel lucht blaast dat hij gaat "koelen", of zie ik dat verkeerd? pc ventilatoren draaien nogal rap.
Door sjansse
Hij hangt buiten om te testen.

De sensor van de WS4000 zit er in dus kan ik even bekijken wat hij morgen in de zon doet.
Bijlagen
_DSC2441web.jpg
_DSC2441web.jpg (57.18 KiB) 3262 keer bekeken
Door kees ws middelburg
Mike schrijft:
weerzoetermeer schrijft:

Gr.
Thierry

Nou lijkt mij dat als hij op volle snelheid draaid hij zoveel/zosnel lucht blaast dat hij gaat "koelen", of zie ik dat verkeerd? pc ventilatoren draaien nogal rap.

Een pc ven draaid idd snel,maar hij moet de lucht er langs onder inzuigen en niet langs boven in blazen voor zover ik weet.
Dus heb je altijd de omgevingstemperatuur langs je sensor