Forum waar weeramateurs nieuws, storingen en updates van hun eigen weerstation kunnen melden.
Door eugel
weerzoetermeer schrijft:
Zou mij niets verbazen als de cupjes niet ver genoeg op het asjes zitten. Dus even losdraaien, zover als mogelijk op de as duwen (niet te hard natuurlijk) en weer vast draaien. Volgens mij is de inbus 1.2 mm maar dat weet ik niet zeker.

Gr.
Thierry

Hoi, Thierry

dit vermoeden heb ik ook, alhoewel ik er bij de montage aan het asje (voor 1,5 jaar terug) wel aan heb gedacht om dit te doen.
zal mijn inbus eens opzoeken :unsure: en zodra het weer het toelaat de cupjes loshalen en opnieuw aan het asje monteren.
Door teesee64
Let op!!!

Inbus sleutel is geen mm maar inch!
.05 inch om precies te zijn. Ga je met een mm inbus aan de gang dan bestaat de mogelijkheid dat je het inbus boutje beschadigd.

Wilde vanmorgen dan eindelijk het weerstation installeren, echter.....

eerst het slechtste nieuws. De windvaan/anemometer zou dus aan de schoorsteen gemonteerd worden. Maar de woningbouwver. heeft laten weten dat ons huis dit voorjaar gerenoveerd gaat worden en dat daarbij de schoorsteen van het dak zal verdwijnen. Wij krijgen een nieuwe cv en daardoor is de oude schoorsteen overbodig. Dat is dus balen.

Oplossing is er echter ook al. Ik heb een (stalen) buis die ik nu dus tegen de gevel zal moeten plaatsen, waar dan de windvaan/anemometer op zal komen. Helaas moet ik dan wel wat hoogte inleveren. De buis zal ongeveer 50 cm boven de nok uitkomen. Ik hoop dat dit voldoende zal zijn. Anders later nog eens kijken voor een wat langere buis.

Dus vanmorgen begonnen met de regenmeter/ISS te plaatsen. Dat is gelukt, hij hangt, maar toen begon het weer te gieten dus plaatsen van de windvaan/anemometer moet wachten tot het droog is.

Ik zal nog even geduld moeten hebben.........

Groet,
Theo
Door weerzoetermeer
Inbus sleutel is geen mm maar inch!
.05 inch om precies te zijn. Ga je met een mm inbus aan de gang dan bestaat de mogelijkheid dat je het inbus boutje beschadigd

Dat is correct en tevens juist ;) . 0,5 inch is 1,27 mm. Dus inderdaad even oppassen. Beter om gewoon het origineel te gebruiken.

De buis zal ongeveer 50 cm boven de nok uitkomen. Ik hoop dat dit voldoende zal zijn. Anders later nog eens kijken voor een wat langere buis.

50 cm boven de nok is te weinig. Hiermee zal je moeite krijgen om de juiste windrichting en snelheid te meten. Hopelijk heb je mogelijkheid om een wat langere buis te monteren. Maar goed...eerst maar eens lekker spelen en genieten van je nieuwe aanwinst!

Gr.
Thierry
Door teesee64
pffffffffffff... eindelijk is het gelukt de windvaan/anemometer te plaatsen. Valt niet mee als je hoogtevrees hebt ;-)

Gelukkig had ik hulp, anders was het me niet gelukt.
Ik heb een extra lange buis kunnen regelen waardoor ik nu op ongeveer 1,5 meter boven de nok uitkom.

De eerste test ziet er ook goed uit, ik registreer nu zelfs de kleinste windvlaag. Dat was met de Alecto wel even anders :S

Dus vanaf nu is Weerstation-Lemmer weer helemaal online!

Groet,
Theo
Door teesee64
Goed idee :laugh:

[img]http://www.weerstation-lemmer.nl/images/CIMG6300.png[/img]

[img]http://www.weerstation-lemmer.nl/images/CIMG6301.png[/img]

(Ter info: Op de laatste foto is te zien dat de ISS tegen onze bijkeuken aan gemonteerd zit. Dit is een onverwarmde ruimte)

Groet,
Theo
Door kees ws middelburg
teesee64 schrijft:
Goed idee :laugh:

[img]http://www.weerstation-lemmer.nl/images/CIMG6300.png[/img]

[img]http://www.weerstation-lemmer.nl/images/CIMG6301.png[/img]

(Ter info: Op de laatste foto is te zien dat de ISS tegen onze bijkeuken aan gemonteerd zit. Dit is een onverwarmde ruimte)

Groet,
Theo

Ik zou de iss toch hoger hangen zodat de rand van de regenmeter in ieder geval boven het dak uit steekt zo ga je een hoop neerslag missen

grt kees ws mdl
Door teesee64
Klopt. Gaat ook nog gebeuren. Ik heb een beugel liggen van een sat-antenne waar hij aan komt te hangen. Maar helaas ging mijn boortje vandaag kapot dus kon ik die beugel nog niet monteren. Dan komt de ISS meteen ook een 20 cm van de muur af.

Overigens hangt de ISS nu op de plaats van mijn oude regenmeter en dat was eigenlijk het enige onderdeel van de Alecto WS4000 die het wel goed deed. In vergelijk met de omliggende stations gaf de regenmeter weinig verschil.

Groet,
Theo
Door weerzoetermeer
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat de muur waar nu de ISS op vast is gemaakt een muur op het zuiden is?

Als dat zo is, is dit een erg ongelukkige plek aangezien de muur in de zomer tot diep in de nacht staat uit te stralen. Als dit de enige manier is om te meten in je tuin zou ik er zeker voor kiezen het hele station op de mast boven het dak te monteren. Natuurlijk heeft dat ook nadelen maar een weerstation zonder rondom voldoende vrije ruimte voor natuurlijke ventilatie en met uitstalende muren of andere bouwwerken gaat niet juist meten...ook al is het een Davis. En dan heb ik het nog niet gehad over de neerslagschaduw op deze locatie....

Al met al....succes met de opstelling en hopelijk kan je een andere plek vinden.

Gr.
Thierry
Door teesee64
Op dit moment is het de enige plek waar ik hem kan plaatsen, helaas.

Ik kan de ISS ook aan de schutting ophangen maar dan heb ik het probleem dat hij niet boven de schutting uit mag komen ivm de buren. Dus dat is eigenlijk geen optie.
Aan de mast ophangen heeft alleen zin als ik hem bovenin ophang. Vanwege het dak.

De muur, waar hij nu aan hangt is gericht op Zuiden. Mijn ervaring is dat het zelfs midden in de zomer (afgelopen zomer 30+ graden) nog lekker koel is in onze bijkeuken. (We gebruiken de bijkeuken als extra koelkast) Daarbij komt dat ik de ISS op een beugel ga monteren waardoor hij een stuk van de muur af komt te hangen. De oude temp. sensor hangt ook tegen de muur en dat werkte prima, tot het station het begaf ;-)

Maar ik hou het in de gaten. Mocht ik sterk afwijkende temperaturen gaan meten in vergelijk met omliggende stations dan ga ik daar uiteraard wat aan doen.

Vooralsnog denk ik dat het erg meevalt.

Een ventilator is eventueel ook een mogelijkheid.

Een andere oplossing zou zijn om hem aan de muur op te hangen waar nu mijn oude sensor tijdelijk hangt. Die muur is gericht op het Oosten. Ik kan de ISS dan zo bevestigen dat de zonnecel wel richting zuiden wijst.

Groet,
Theo

PS,
zou het helpen als ik hem hoger boven het dak uit ophang? Want dat kan natuurlijk wel. Ik kom dan wel op ruim 2 meter hoogte

Sorry mijn fout... natuurlijk is het zuid waar hij nu hangt.. Had hem eerst aan de zuid/west muur maar daar waren mn buren niet blij mee
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11