Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door AenG
Ik heb de afgelopen dagen wat zitten zoeken op het net, en bij toeval kwam ik bij een betaalbaar systeem terecht wat al compleet gebouwd is. Het enige wat je nog moet doen is een beugel maken om alles in de tuin op te hangen. Het heeft een ingebouwde webserver met een directe ethernetaansluiting en is dus via het netwerk te benaderen. Er is zelfs tegen een geringe meerprijs apparatuur beschikbaar om alles draadloos te maken.
Een Duitse weeramateur heeft het al in gebruik om op zijn website de actuele sneeuwhoogte te laten zien.
Ik ben nu wat meer informatie aan het opvragen. Ook de prijs van onderstaande laser.

Wordt vervolgd.

Verder las ik dat in 2013 alle Duitse weerstations ivm de nauwkeurigheid overstappen op metingen dmv een laser.
http://www.jenoptik.com/cms/products.ns ... b.pdf?Open

Bijlagen
Knipsel-a51b77045661dca2d4353aa0bbb9c089.JPG
Knipsel-a51b77045661dca2d4353aa0bbb9c089.JPG (24.33 KiB) 2727 keer bekeken
Door tjabine
AenG schrijft:
Ik heb de afgelopen dagen wat zitten zoeken op het net, en bij toeval kwam ik bij een betaalbaar systeem terecht wat al compleet gebouwd is. Het enige wat je nog moet doen is een beugel maken om alles in de tuin op te hangen. Het heeft een ingebouwde webserver met een directe ethernetaansluiting en is dus via het netwerk te benaderen. Er is zelfs tegen een geringe meerprijs apparatuur beschikbaar om alles draadloos te maken.
Een Duitse weeramateur heeft het al in gebruik om op zijn website de actuele sneeuwhoogte te laten zien.
Ik ben nu wat meer informatie aan het opvragen. Ook de prijs van onderstaande laser.

Wordt vervolgd.

Verder las ik dat in 2013 alle Duitse weerstations ivm de nauwkeurigheid overstappen op metingen dmv een laser.
http://www.jenoptik.com/cms/products.ns ... b.pdf?Open

Kijk dat zijn goede berichten!
Nu hopen dat wat jij betaalbaar vind ik dat ook vind?

Gr Ron.
Door AenG
Ik heb van één leverancier al een reactie.

De laser:
---------------------------------------------------------------------------
thank you for your interest in our products, here our snow depth sensor SHM 30.

The price for the SHM 30 is 1.628,00 EUR for material 012840-640-22 and 1.695,00 EUR for material 012840-641-22.
---------------------------------------------------------------------------

Dat gaat hem dus niet worden:(

De andere leverancier heeft op dit moment "urlaub" tot 7 februari. Maar kijk eens wat een mooi hoogtesensortje ze verkopen. Die kun je zo aan het lang draadeind schroeven.

Bijlagen
Knipsel-4858b1994281184d0836c85c49a29563.JPG
Knipsel-4858b1994281184d0836c85c49a29563.JPG (17.35 KiB) 2727 keer bekeken
Door petergroeneveld
Ja Geert die vind ik ook een beetje te duur, als ik nou op de Noordpool zou wonen dan kon die tenminste 24h/dag zijn werk doen, maar in ons kleine kikkerlandje waar het amper sneeuwt kwijnt die sensor ook maar weg. :laugh:
Door AenG
Ik heb dit project stopgezet omdat ik mij op dit moment aan het oriënteren ben om over te schakelen naar een professioneel weerstation waarvoor je totaal andere apparatuur nodig hebt. Mochten er meer weeramateurs zijn die ook geïnteresseerd zijn, laat het mij weten.

Hier de informatie die ik tot nu toe over de sneeuwhoogtemeter gevonden had.
http://www.sms-guard.org/downloads/app- ... messer.pdf

Prijslijst:
http://www.sms-guard.org/cgi-bin/sms_bestellung.cgi

Bij duitse weeramateur in gebruik.
http://www.webcam-artern.de/startseite.html

Bijlagen
sneeuw.JPG
sneeuw.JPG (59.11 KiB) 2727 keer bekeken
Door AenG
Hier de ervaringen van de Duitse weeramateur.
-------------------------------------------------------------------------------------

Der IPSwitsch arbeitet bei mir seit den 8 Wochen recht zuverlässig.
Leider habe ich festgestellt das dieser anscheinend nur cm misst, also er zeigt nur ganze Zahlen an (1cm, 2cm, 3cm usw. und nicht z.B. 1,5cm
2,5cm) Dies kann aber auch an einer falschen Einstellung von mir liegen.
Messungen mit dem Gliedermaßstab brachten ähnliche Ergebnisse wie der IPSwitch lieferte. Leider gibt es noch keine richtige Möglichkeit die Software oder die Daten des IPSwitch mit WSwin oder Weatherdisplay zu verbinden.
Auf meiner Seite werden die Daten mit Hilfe von IFrame eingebunden. Dazu bietet die Software einen eigenen Server an, welcher auf dem heimischen PC installiert wird. Mit Hilfe eines frei definierbaren Templates kann man dann die Daten des IPSwitch abfragen. Für den Hobbygebrauch sicherlich eine preiswerte alternative.
Door fotogw
Dag allemaal,

We raken hier een beetje off-topic met alle fancy sneeuwmeetideetjes die waarschijnlijk veel geld kosten.
Ik ben benieuwd hoe de ervaringen zijn met het lekker betaalbare 1-wire systeem dat door een aantal van jullie gebouwd is. Hoe zijn de ervaringen over de bouw en de meetresultaten. Ik heb net de bliksemteller met 1-wire USB aangeschaft, en de sneeuwhoogtemeter is misschien een leuk projectje voor de komende zomer/herfst, zodat ik de volgende winter zonder duimstok sneeuwhoogte meten kan.

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door kees ws middelburg
Gerhard je heb helemaal gelijk,maar toch nog even de ruwe vertaling van het stukje van Geert

De IPSwitsch werken met mij sinds de 8 weken behoorlijk betrouwbaar. Helaas, ik heb gevonden lijkt dit de enige maatregel centimeter, dus het toont alleen gehele getallen (1cm, 2cm, 3cm, enz. en niet als 1,5 cm 2,5 cm), maar dit kan ook een verkeerde instelling van mij. Metingen met de duimstok gebracht vergelijkbare resultaten als de Ipswitch geleverd. Helaas, er is geen juiste manier om de software of de gegevens of WSWin Ipswitch met Weather Display combineren. Aan mijn kant, kunnen de gegevens worden geïntegreerd met behulp van een iFrame. Dit biedt de software om uw eigen server, die is geïnstalleerd op uw pc thuis. Met behulp van een door de gebruiker gedefinieerde templates kunnen vervolgens query de gegevens van Ipswitch. Voor thuisgebruik zeker een goedkoop alternatief.

grt kees ws mdl
Door Willy Peters
Ik heb de sneeuwhoogtemeter inmiddels in de tuin staan. De callibratie is inmiddels uitgevoerd en het csv bestandje is per mail naar Joris gestuurd. Deze gaat het bestandje bewerken, dusdanig dat er de juiste waardes uit komen. Ik zal trachten om deze week nog een foto van de opstelling te maken.
De IPswitch-M12 lijkt mij ook een leuke sensor. Ik zou deze wel in willen zetten om het niveau van het grondwater te meten. Op dit moment kan ik deze alleen maar ter plekke aflezen. Ook hiervan zal ik wat foto's van laten zien. Jammer dat de IPswitch-M12 prijzig is.

Willy
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 19