Discussie forum met vragen over Davis weerstations, specificaties, ervaringen etc..
Door jeroenzwart
Hallo,

Ik heb voor mijn weerstation (Vantage Pro2 Plus) pas de nieuwe windvaan aangeschaft. Dat betekent dat ik binnenkort mijn windmeter naar beneden ga halen (zit op een mast bevestigd aan het huis op ca. 12 m hoogte). Dat is een hele klus en aangezien ik al bijna 3 jaar geen onderhoud hebt verricht aan de windmeter, lijkt het me zinvol om dat meteen maar mee te nemen. Nou is reinigen van de windmeter een voor de hand liggende actie, maar ik vroeg me af: hoe zit het met de bewegende onderdelen? Gaan deze niet op den duur steeds stroever lopen en dus minder goed meten? Weet iemand of je hieraan onderhoud moet/kunt plegen en zo ja, hoe je dat dan moet doen?

Groet, Jeroen
Door osjohn
jeroenzwart schrijft:
Hallo,

Ik heb voor mijn weerstation (Vantage Pro2 Plus) pas de nieuwe windvaan aangeschaft. Dat betekent dat ik binnenkort mijn windmeter naar beneden ga halen (zit op een mast bevestigd aan het huis op ca. 12 m hoogte). Dat is een hele klus en aangezien ik al bijna 3 jaar geen onderhoud hebt verricht aan de windmeter, lijkt het me zinvol om dat meteen maar mee te nemen. Nou is reinigen van de windmeter een voor de hand liggende actie, maar ik vroeg me af: hoe zit het met de bewegende onderdelen? Gaan deze niet op den duur steeds stroever lopen en dus minder goed meten? Weet iemand of je hieraan onderhoud moet/kunt plegen en zo ja, hoe je dat dan moet doen?

Groet, Jeroen

Hallo Jeroen

Is dat wel een goed besluit om een windvaan van 3 jaar oud te verwisselen??

Ook de windcubs zijn in 3 jaar verandert, ze zijn wat steviger geworden.

Enig onderhoud is niet mogelijk, hij draait goed of hij is stuk en moet
dan in zijn geheel vernieuwt worden.

Zelf zou ik hem laten zitten tot hij stuk gaat, leeftijden voor een anemometer
van 3 tot 4 jaar is al oud.

John
Door jeroenzwart
osjohn schrijft:

Hallo Jeroen

Is dat wel een goed besluit om een windvaan van 3 jaar oud te verwisselen??

Ook de windcubs zijn in 3 jaar verandert, ze zijn wat steviger geworden.

Enig onderhoud is niet mogelijk, hij draait goed of hij is stuk en moet
dan in zijn geheel vernieuwt worden.

Zelf zou ik hem laten zitten tot hij stuk gaat, leeftijden voor een anemometer
van 3 tot 4 jaar is al oud.

John

Bedankt voor je reactie John. De windmeter is overigens al 5 jaar oud, ik heb er 3 jaar geen onderhoud aan gepleegd... En de windvaan is een nieuwere versie voor oa de Vantage Pro2, deze zou gevoeliger zijn dan de originele windvaan. Ik heb zelf de indruk dat de windvaan bij windsnelheden beneden 5 km/h (1,5 m/s) slecht reageert, waardoor hij vaak blijft "hangen" op een bepaalde windrichting. Ik hoop dat dat bij de nieuwe windvaan pas bij lagere snelheden gebeurt. Maar het is goed om te weten dat je er feitelijk geen onderhoud aan kunt plegen, dan maak ik hem alleen maar schoon met wat water.

Jeroen
Door Mike
Nouja nu je hem er toch gaat afhalen kan je gelijk kijken of de draaiende delen nog soepel draaien, zoniet dan idd de gehele windmeter vervangen, zeker als hij al 5 jaar op het dak staat.

Hier staat de windmeter (VP2) overigens ook precies 5 jaar en 3 dagen op het dak maar draaid nog goed zonder enig onderhoud in die jaren. :cheer:
Door Willy Peters
Ik heb laatst ook de windvaan van de VP2 vervangen voor de vernieuwde versie. Ik moest dus ook het dak op en de mast laten zakken. Ik heb met teflonspray de bewegende delen gesmeerd. Ik had wel het idee dat de anemo meter soepeler liep. Wat belangrijk is dat de nieuwe vaan op exact dezelfde manier vastzet, anders klopt de windrichting niet meer. Ik heb de laptop het dak opgesleept en deze op het dak van de dakkapel geplaatst. Met cumulus realtime heb ik de vaan uitgericht en daarna de mast weer vastgezet. Al met al toch een heel gedoe.

Willy
Door Snarf2000
Is een drupje nagellak als markering naar de punt van de windvaan niet een handige optie?
Bij auto's doen ze het zelfde bij het vervangen van de distributieriem.
Dan hoeft de laptop ook niet mee het dak op.

Frans
Door SpeedyGJ
Waarom op die manier?
Als je toch de boel naar beneden haalt dan is het toch niet erg als je even voor klein half uurtje geen data door geeft en de console effe los koppelt en mee neemt? Of misschien voor het raam plaatsen ;)
Ik heb gewoon de console mee genomen en done :)
En mocht je toch een afwijking krijgen dan kun je simpel dit herstellen door een correctie toe te voegen in de ° op de console ;)
Door Willy Peters
Lijkt mij erg onnauwkeurig. Een windvaan zal altijd blijven bewegen. Hoe wil je dan een correctie uitvoeren? Verder vind ik dat je de vaan gewoon op het noorden uit moet richten dwz in het verlengde van de arm volgens de handleiding. Ik heb de nieuwe vaan op het dak gemonteerd. Ik vond het teveel werk om alles te demonteren.

De tip om met nagellak een merkpunt te plaatsen vind ik een hele goede tip. Had ik zelf niet aan gedacht.

Willy
Door SpeedyGJ
Kijken waar in je omgeving de wind weg komt, ga dan een correctie uitvoeren. Natuurlijk zit er een afwijking in, maar als je het goed doet kun je die afwijking tot het minimum beperken :)
Dit heb ik in het begin op de pier ook gedaan omdat het even niet anders kon, uiteraard bij het verhogen van de paal de windmeter weer goed gezet :)
Door jeroenzwart
Hallo,

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken. Wat de teflonspray betreft: heb ik ook al overwogen, maar ik vraag me af of het soepeler lopen dan niet van tijdelijke aard is en dat de teflon wellicht vuil aantrekt en de vaan juist na enkele maanden weer stroever gaat draaien? Zou toch jammer zijn...:( De tip van de nagellak vind ik een goede, die ga ik gebruiken! Bedankt!:)

Jeroen