Alles wat je niet kwijt kunt in een van de andere forums
Door fotogw
Ik kreeg recent een email van een gerenommeerd ingenieursbureau met het verzoek neerslaggegevens aan ze te leveren voor een onderzoek. Wie heeft dit al eens bij de hand gehad? Hebben jullie dan de gegevens weggegeven of verkocht? Het lijkt mij niet onredelijk daar een vergoeding voor te vragen. Maar ja, wat is dan redelijk? Hoe zien jullie dat?

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door meteozwolle
fotogw schrijft:
Ik kreeg recent een email van een gerenommeerd ingenieursbureau met het verzoek neerslaggegevens aan ze te leveren voor een onderzoek. Wie heeft dit al eens bij de hand gehad? Hebben jullie dan de gegevens weggegeven of verkocht? Het lijkt mij niet onredelijk daar een vergoeding voor te vragen. Maar ja, wat is dan redelijk? Hoe zien jullie dat?

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl

Gerhard,

ben benieuwd naar de motivatie van het ingenieursbureau.
Ik weet dat de commerciele weerbureaus geld vragen voor het verstrekken van de weergegevens.Hoe nauwkeuriger (frequentie meeting en omvang gebied/aantal meetpunten) hoe hoger de rekening is.

Ik zou er wel aan mee willen werken, maar dan ook willen profiteren van de resultaten.
Door jango
Ik heb dat verzoek al meerdere malen gekregen.
Voor een onderzoek van Rijkswaterstaat en door een advocaat in een kwestie tussen bewoners en woningbouw vereniging.

Heb hen de mededeling gegeven dat deze allemaal en voor iedereen oproepbaar zijn(momenteel niet)op mijn site bij de statistieken.

Iedereen dit wil mag deze voor eigen risico gebruiken als ik er maar geen extra werk voor hoef te doen.

Als je er zelf iets extra`s voor moet doen lijkt het mij wel logisch dat er een vergoeding voor staat.
Hoeveel dat moet zijn zou ik niet weten, maar misschien kan je ook de vraag weerleggen van, wat ze er voor over hebben.
Ze kunnen immers ook zelf op de site zoeken en hoeveel tijd hebben ze daar dan voor nodig, tegen een uurloon van tussen de € 50,00 en € 150,00.
Dus laat de teller maar lopen.
Het zijn vaak van die onderzoeken die naar hun zeggen niets opleveren terwijl ze voor een rapport zakken geld vragen.

groet Jan
Door pdw112
IK heb laatst ook een e-mail gehad van het Belgische RIVM.
Dat het daar VITO.
Door Willy Peters
Vorig jaar een verzoek gehad van een broedbedrijf uit Boxmeer. Ze hadden graag van 3 maanden de buitentemperatuur en de rel luchtvochtigheid en of ik ze aan die data kon helpen. Nu snap ik dit niet helemaal want Boxmeer ligt hemelsbreed zeker 25Km van Wijchen vandaan. Ik had ze een berichtje gestuurd dat ze de data per 5min in Exel-formaat konden krijgen tegen een kleine vergoeding. Uitgelegd dat ik ook een PC 24/7 heb draaien en dat dit ook energie kost. Ik had een klein stukje van een bestand als voorbeeld meegestuurd. Uiteindelijk nooit meer wat van gehoord. Snap je dat nu van zo'n miljoenen bedrijf? Als je dit belangrijk vind voor je bedrijf dan plant je toch zelf een VP2 op je dak?

Willy
Door fotogw
[/quote]

Gerhard,

ben benieuwd naar de motivatie van het ingenieursbureau.
Ik weet dat de commerciele weerbureaus geld vragen voor het verstrekken van de weergegevens.Hoe nauwkeuriger (frequentie meeting en omvang gebied/aantal meetpunten) hoe hoger de rekening is.

Ik zou er wel aan mee willen werken, maar dan ook willen profiteren van de resultaten.[/quote]

Ze willen 15 minutensommen hebben, ivm een onderzoek met betrekking op het rioolsysteem. Die 15 minutensommen kan ik niet helemaal "vanzelf" vinden. Dat wordt dus uit de ruwe data filteren en de 5 minutenwaarden die wel in WD staan verzamelen tot 15 minutensommen.
Dus dat zal wel een paar uurtjes kosten!

Gerhard
Door meteozwolle
Willy,

denk dat probleem vooral is dat men totaal geen beeld heeft wat er allemaal bij komt kijken om een weerstation te runnen.

en zelf een VP2 op je dak plaatsen kan wel, maar onderhouden is totaal iets anders.

gr,

Marcel

Willy Peters schrijft:
Vorig jaar een verzoek gehad van een broedbedrijf uit Boxmeer. Ze hadden graag van 3 maanden de buitentemperatuur en de rel luchtvochtigheid en of ik ze aan die data kon helpen. Nu snap ik dit niet helemaal want Boxmeer ligt hemelsbreed zeker 25Km van Wijchen vandaan. Ik had ze een berichtje gestuurd dat ze de data per 5min in Exel-formaat konden krijgen tegen een kleine vergoeding. Uitgelegd dat ik ook een PC 24/7 heb draaien en dat dit ook energie kost. Ik had een klein stukje van een bestand als voorbeeld meegestuurd. Uiteindelijk nooit meer wat van gehoord. Snap je dat nu van zo'n miljoenen bedrijf? Als je dit belangrijk vind voor je bedrijf dan plant je toch zelf een VP2 op je dak?

Willy
Door reitsma1960
Ik krijg ook regelmatig dit soort verzoeken. De laatste vond ik ook erg leuk.
Ik heb kort geleden een verzoek gehad of ik kon aantonen dat het op een bepaalde datum en tijdstip had geonweerd in Bovensmilde.
Dit ivm met een verzekeringskwestie als gevolg van blikseminslag.
Ik kon inderdaad vanuit het archief van de onweerdetectie dit aantonen dat er precies rond het gevraagde tijdstip een aantal cloud-ground ontladingen waren geweest bij Bovensmilde.

Mensen hartstikke blij en ik vond het erg leuk om mee te werken.
Ik vraag hier niets voor. Ik heb weer vaste site bezoekers erbij en veel dank en waardering gekregen.

Oebel
Door fotogw
reitsma1960 schrijft:
Mensen hartstikke blij en ik vond het erg leuk om mee te werken.
Ik vraag hier niets voor. Ik heb weer vaste site bezoekers erbij en veel dank en waardering gekregen.

Oebel

Mee eens! Maar een ingenieursbureau berekend zijn opdrachtgever al het werk wel door. En dat bureau zal niet eens melden hoe de data verzameld is. In mijn woonplaats is ook een KNMI neerslagstation. Ze krijgen de gegevens van het KNMI ook niet voor niets denk ik! Overigens heeft het KNMI vermoedelijk geen 5 of 10 minuten neerslaggegevens, want zij werken voor zover mij bekend met Hellmann regenmeters. En het ingenieursbureau wil juist de pieken in de neerslag weten.
Ik vind dat toch een andere situatie dan iemand helpen met je gegevens, zoals het voorbeeld dat je noemt. En dat staat nog los van de hoeveelheid werk om de juiste reeks te maken.

Gerhard
Door meteozwolle
Mee eens! Maar een ingenieursbureau berekend zijn opdrachtgever al het werk wel door. En dat bureau zal niet eens melden hoe de data verzameld is.

Dat heet: uurtje factuurtje :-)
Persoonlijk zou ik zelf vragen om bronvermelding en een kopie van het rapport/onderzoek

In mijn woonplaats is ook een KNMI neerslagstation. Ze krijgen de gegevens van het KNMI ook niet voor niets denk ik!

Nee, zeker niet in de meetfrequentie die men wil hebben.

Overigens heeft het KNMI vermoedelijk geen 5 of 10 minuten neerslaggegevens, want zij werken voor zover mij bekend met Hellmann regenmeters. En het ingenieursbureau wil juist de pieken in de neerslag weten.

KNMI heeft de gegevens niet direct op de plank liggen maar kan ze wel 'afleiden' Maar dit kost tijd/geld en volgens mij mocht het KNMI geen commerciele activiteiten meer verrichten (maar dat weet ik niet zeker)