Algemeen forum voor discussie over de website
Door jeroenzwart
Overijse schrijft:
Neem onderstaandee situatie ook mee in je berekening, voorbeeld van een reële situatie enkele dagen geleden.

Afbeelding

Huis ernaast werd met een gewone min/max thermometer, hetzelfde gemeten als op WS X.

Grtz
Kris

Tja, lastig voorbeeld! Ik denk (zeker gezien dit voorbeeld) dat het een utopie is om te denken dat we een 100% waterdicht systeem kunnen verzinnen. M.a.w. af en toe zal het eens voorkomen dat een station ten onrechte wordt uitgesloten. Vervelend, maar een onafwendbare consequentie van het invoeren van een (automatisch) correctiesysteem. Het aantal maal dat dit gebeurd binnen een bepaald tijdsbestek dient echter wel voor een ieder acceptabel te zijn, terwijl het positieve effect van de correcties voor iedereen duidelijk moet zijn...
Wat het voorbeeld betreft: wijkt de ligging van weerstation X erg af van de omringende stations en de KNMI/KMI stations? Hebben er op de betreffende dag afwijkende omstandigheden ter plaatse voorgedaan: bijvoorbeeld een wolkenbank of mist die ter plekke lang bleef hangen, terwijl het bij de omliggende stations helder was? Hoe is/zijn de meetopstelling(en) gerealiseerd?
Overigens blijkt uit dit voorbeeld wel dat de aanname, dat de afwijking groter mag zijn naarmate de dichtstbijzijnde weerstations verder weg gelegen zijn, een gerechtvaardigde aanname is. De afstand tot omringende stations dient volgens mij zodoende een belangrijk gewicht te leveren in het bepalen van de maximale afwijking.

Groet, Jeroen
Door nolversteeg
Ik heb zojuist eens gekeken per provincie en hier een sortering gedaan op temperatuur ,het verschil tussen hoog en laag was over div provincies +/- 2,6 graden waarbij de stations met de --- binnen die 2,6 graden vielen ,het kan zijn dat het een uitsluiting was op verzoek, of de station's in kwestie niet reageren om de uitsluiting te veranderen.

dit vind ik heel vreemd gezien de discussie over groote van de temp afwijkingen .

Groeten Nol Versteeg
Door Overijse
jeroenzwart schrijft:
Overijse schrijft:
Neem onderstaandee situatie ook mee in je berekening, voorbeeld van een reële situatie enkele dagen geleden.

Afbeelding

Huis ernaast werd met een gewone min/max thermometer, hetzelfde gemeten als op WS X.

Grtz
Kris

Tja, lastig voorbeeld! Ik denk (zeker gezien dit voorbeeld) dat het een utopie is om te denken dat we een 100% waterdicht systeem kunnen verzinnen. M.a.w. af en toe zal het eens voorkomen dat een station ten onrechte wordt uitgesloten. Vervelend, maar een onafwendbare consequentie van het invoeren van een (automatisch) correctiesysteem. Het aantal maal dat dit gebeurd binnen een bepaald tijdsbestek dient echter wel voor een ieder acceptabel te zijn, terwijl het positieve effect van de correcties voor iedereen duidelijk moet zijn...
Wat het voorbeeld betreft: wijkt de ligging van weerstation X erg af van de omringende stations en de KNMI/KMI stations? Hebben er op de betreffende dag afwijkende omstandigheden ter plaatse voorgedaan: bijvoorbeeld een wolkenbank of mist die ter plekke lang bleef hangen, terwijl het bij de omliggende stations helder was? Hoe is/zijn de meetopstelling(en) gerealiseerd?
Overigens blijkt uit dit voorbeeld wel dat de aanname, dat de afwijking groter mag zijn naarmate de dichtstbijzijnde weerstations verder weg gelegen zijn, een gerechtvaardigde aanname is. De afstand tot omringende stations dient volgens mij zodoende een belangrijk gewicht te leveren in het bepalen van de maximale afwijking.

Groet, Jeroen

Heldere zomerse dag zonder bewolking, station X is Vrijstaand, KNMI/KMI ook vrijstaand. Alle omliggende HWAstations beschut, waarvan meerdere 24/24 fan aspirated en 1 vrijstaand HWA station.
Door Luc
Sinds afgelopen vrijdag kunnen de moderators niet alleen zien hoe groot de afwijking t.o.v. gemiddelde op een bepaald moment, maar in grafiek vorm ook over de laatste 25 uur. Hiervoor hebben de moderators voor elk weerstation een grafiek beschikbaar. Zie hieronder de grafiek van een weerstation dat ik zojuist heb uitgesloten. Ik heb de naam van het weerstation even weggehaald in de grafiek.

Aan de pieken kun je zien dat de sensor waarschijnlijk niet (goed) is afgeschermd. Ook zie je dat gedurende niet zonnige momenten dit station wel redelijk in lijn is met het gemiddelde. Deze grafieken geven ons meer inzicht, zeker bij wisselend bewolkt weer.

Omdat het overzicht per land/provincie een momentopname is, zien de weeramateurs vaak ook niet dat hun weerstation afwijkende waardes laat zien. Vandaar dat ik overweeg deze grafieken ook openbaar te gaan maken. Ik heb echter de voor -en nadelen nog niet op een rij gezet.

Gr,
Luc
Bijlagen
weerstation.png
weerstation.png (9 KiB) 2646 keer bekeken
Door nolversteeg
Hallo Luc,

Dit is grote klasse en snijdt hout, als de uitgeslotene dit plaatje krijgen moet het duidelijk zijn dit was ook wel een heel extreem en duidelijk geval, en niet weet hoe het behoort te werken. Niet uitgesloten denk ik moeten het voor waar aannemen dat bepaalde stations uitgesloten zijn, nu heb ik ook antwoord op mijn opmerking. fora even terug in de tijd.

Groeten Nol.
www.meteoeersel.nl
Door relin
Hoi Luc,

Het openbaarmaken van dit soort kaartjes (ook luchtdruk, neerslag etc.) vind ik persoonlijk geweldig. Kan je zelf ook in de gaten houden hoe je meet t.o.v. omliggende stations. Nu doe ik dat al via AWEKAS, maar daar zijn toch een aantal stations uit mijn omgeving niet bij aangesloten. Jouw kaartjes zullen dus een beter beeld geven.

Dus ik zeg doen! Een hele nuttige aanvulling.

Groeten Remko
Door Overijse
relin schrijft:
Hoi Luc,

Het openbaarmaken van dit soort kaartjes (ook luchtdruk, neerslag etc.) vind ik persoonlijk geweldig. Kan je zelf ook in de gaten houden hoe je meet t.o.v. omliggende stations. Nu doe ik dat al via AWEKAS, maar daar zijn toch een aantal stations uit mijn omgeving niet bij aangesloten. Jouw kaartjes zullen dus een beter beeld geven.

Dus ik zeg doen! Een hele nuttige aanvulling.

Groeten Remko

Bij Awekas is het ook enkel de temperatuur van elk vol uur dat vergeleken wordt in hun grafiek, in een uur tijd kan er veel gebeurd zijn natuurlijk. Bij de grafiek van Luc ziet men alle gegevens van de laatste 24 Hr, dus ook groot voorstander om deze openbaar te maken, maar dat wist je naderhand wel al denk ik, lol.

Grtz
Kris
Door wsEpe
Zeker doen. Ik zou deze grafiekjes zeker willen zien, niet alleen temp., maar ook van de andere waarden, zeker de wind.
Je zou wel kunnen overwegen om deze (voorlopig?) alleen aan de beheerder te laten zien in de beheertool.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9